Rubensova trubice.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Sklad zařízení  Zařízení  Závěr Sklad zařízení a pracovních pomůcek se nachází v místnosti mezi učebnami číslo 3 a 2. Všechny tři místnosti jsou.
Advertisements

Akustika - zvuk, hlasitost, intenzita
Mechanické vlastnosti plynů.
Akustika.
VLASTNOSTI ZVUKU.
Jak se přenáší tlak v kapalině?
Mechanické vlastnosti plynů
Název materiálu: PASCALŮV ZÁKON – výklad učiva.
STAVOVÁ ROVNICE IDEÁLNÍHO PLYNU.
Plyny.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Audio Josefína Čadská 4.A.
Rychlost a šíření zvuku
Vlny Přenos informace? HRW kap. 17, 18.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_475.
Rubensova trubice.
Benchmarkingový diagnostický systém finančních indikátorů INFA Hodnocení úrovně likvidity.
f – sekunda yveta ančincová
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _660 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
Ionizační energie.
Fotoelektrický jev Petr Okrajek Seminární práce. Stručný přehled historie fotoelektrického jevu 1888Hertz objev jevu 1887 → Hallwachs systematické studium.
VY_32_INOVACE_11-20 Mechanika II. Kapaliny – test.
Název materiálu: TLAK – výklad učiva.
Skládání kmitů.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
P L A S M O V Á L A M P A.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb CW01 - Teorie měření a regulace © Ing. Václav Rada, CSc. ZS – 2010/
Bernoulliho rovnice a její aplikace Adam Brus, Štepan Novotný, Monika Donovalová.
Demonstrace hybnosti fotonu (anebo ne?)
Molekulová fyzika 2. přednáška „Teplota“.
Vedení proudu v plynech
Metody hydrogeologického výzkumu V.
Mechanické vlastnosti plynů
Demonstrační experimenty pro střední školy - Mechanika
Šíření zvukového rozruchu prostředím (Učebnice strana 169) Prostředí, kterým se šíří zvukový rozruch od chvějícího se tělesa k našemu uchu, je nejčastěji.
Fyzika - akustika Zvukové nosiče. DEFINICE: jedná se o podélné mechanické vlnění, které vnímáme sluchem. Zvukovou soustavu tvoří : zdroj zvuku (tyč, hlasivky,
Atmosférický tlak a jeho měření. Částice plynů konají neustálý neuspořádaný pohyb a mají mezi sebou velké mezery. Plyny jsou stlačitelné a rozpínavé.
Rychlost, měření rychlosti. Rychlost je charakteristika pohybu, která nám sděluje, jakým způsobem se mění polohu hmotného bodu vektorová fyzikální veličina.
MĚŘENÍ PRŮTOKU SPALIN. MOTIVACE??? Kjótský protokol, dohoda uzavřená k Rámcové úmluvě Spojených národů o změně klimatu  SNÍŽIT vypouštění skleníkových.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62 AUTOR: Gábina Průšová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_FY7_TLAK_PRIKLADY TÉMA: Tlak a tlaková síla – příklady DATUM: prosinec.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1.Co se děje? Když se potápěč potápí do stále větší hloubky?
Tlak v kapalinách. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Atmosférický tlak Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Molekulová fyzika 2. Sada pomocných snímků „Teplota“
Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Jakub Marek Gymnázium Christiana Dopplera
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Mechanické kmitání, vlnění
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VLASTNOSTI ZVUKU.
135ICP Příklad 1.
Tlak vyvolaný tíhou vzduchu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
7.ROČNÍK Tlak v kapalinách VY_32_INOVACE_
Pohár vědy (Science cup)
Dopplerův jev Christian Doppler, Praha 1842 pohybující se zdroj vlnění
Tlak vyvolaný tíhou vzduchu
Měření rychlosti zvuku
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
STAVOVÁ ROVNICE IDEÁLNÍHO PLYNU.
Experimentální ukázka vlastností akustického vlnění ve vzduchu
Vlny Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Mechanické kmitání, vlnění
VLASTNOSTI KAPALIN
Atmosférický tlak a jeho měření.
Vlnění šíření vzruchu nebo oscilací příčné vlnění vlna: podélné vlnění.
Transkript prezentace:

Rubensova trubice

Obsah Trocha teorie o šíření zvuku Historie Podstata pokusu Jak jsme to postavili Vlastní experiment Komentář

Zvuk mechanickým podnětem vyvolaná změna tlaku ovlivňující své okolí střední kvadratický tlak zvuku 60 dB = 0,02 Pa, porovnání atm. tlak: 101,325 kPa   Šíření zvuku: podmínky: dostatečná frekvence budiče, střední volná dráha << vlnová délka plyny, kapaliny – podélné vlnění, pevné látky – podélné i příčné vlnění

Rychlost zvuku Isaac Newton (1643-1727) – 15% chyba – zanedbal tepelný děj při šíření Pierre Laplace (1749-1827) – tlak a teplota se mění adiabaticky termoakustické zařízení, akustický laser

termoakustické zařízení

akustický laser

rychlost zvuku ve vzduchu: v = 331,4 + 0.6T C m / s

rychlost zvuku ve vzduchu: v = 331,4 + 0.6T C m / s

rychlost zvuku ve vzduchu: v = 331,4 + 0.6T C m / s

Historie John Le Conte (1818-1891) Karl Rudolf Koening (1832-1901) kalifornský profesor zabývá se rychlostí zvuku, studuje vibrace předmětu v kapalině, prokazuje, že plameny jsou citlivé na zvuk. Karl Rudolf Koening (1832-1901) německý fyzik "výrobce hudebních nástrojů" konstruuje hořící manometr vynálezce ladičky

Historie August von Kundt (1839-1894) Heinrich Rubens (1865 – 1922) německý fyzik: Kundtova trubice – demonstrace stojatého vlnění Heinrich Rubens (1865 – 1922) německý fyzik Rubensova trubice (1905), el-mag záření George W. Ficken and Francis C. Stephenson (1979) – teoretické odvození

Podstata pokusu (aneb jak by to mělo vypadat)

Podstata pokusu (aneb jak by to mělo vypadat)

Podstata pokusu (aneb jak by to mělo vypadat)

Náš postup (aneb jak jsme to postavili my) Reproduktory (18W) Plynová bomba s hadicí

Náš postup (aneb jak jsme to postavili my) Kovová trubice 1 l = 130cm d = 3,5cm 127 děr po 1cm (průměr 1,5mm) Kovová trubice 2 l = 200cm d = 6,5cm 190 děr po 1cm (průměr 1,5mm)

Náš postup (aneb jak jsme to postavili my) Bezpečnostní rizika Výbuch Hoření reproduktoru/zarážky

Akustický tlak Uzel Kmitna Stojaté podélné vlnění Největší rychlost částic Kmitna Částice jsou v klidu Stojaté podélné vlnění

Pokus Sledujte Pozice minim a maxim (zda je na konci trubice max/min) Zda plameny oscilují nebo hoří konstantně

Interpretace experimentu Nízká intenzita → tření plynu o trubici → prodloužení vlny Pevný konec: minimum jasnosti Plameny hoří s konstantní výškou Vyšší intenzita → tření překonáno Pevný konec: maximum jasnosti Plameny oscilují (v části periody vzduch nasáván) Stojaté podélné vlnění

Interpretace experimentu  

Zdroje http://en.wikipedia.org/wiki/Rubens'_tube http://fyzmatik.pise.cz/40547-rubensova-trubice-demonstrace-stojateho-vlneni.html http://kdf.mff.cuni.cz/veletrh/sbornik/Veletrh_12/12_02_Konecny.html http://www.walter-fendt.de/ph14cz/stwaverefl_cz.htm http://webfyzika.fsv.cvut.cz/PDF/prednasky/akustika.pdf http://www.fysikbasen.dk/English.php?page=Vis&id=6 http://dml.cz/bitstream/handle/10338.dmlcz/121286/CasPestMatFys_048-1919-2_8.pdf http://dml.cz/bitstream/handle/10338.dmlcz/108868/CasPestMatFys_056-1927-1_11.pdf Feynmanovy přednášky z fyziky

Poděkování Heinrichu Rubensovi Ing. Aloisi Motlovi, CSc. Rodičům Ing. Vojtěchu Svobodovi, CSc.