Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_70 Jméno autora:Mgr. Pavla Nesvadbová Datum vytvoření: Třída:VIII. Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Předmět:Český jazyk a literatura Tematická oblast:Jazyková výchova Druh učebního materiálu:Prezentace
Popis a použití výukového materiálu vlastními slovy definuje pojem slova přejatá vyhledá ve SSČ pro školu a veřejnost význam slov a jejich původ vyjmenuje další způsoby tvoření slov třídí slova dle způsobu tvoření
Slova přejatá Telephone – angličtina Telefon – němčina Телефон – ruština Telefon - čeština Obr. 1
Slova přejatá z cizojazyčného prostředí přejímáme nejen předměty, ale často i slova, která je označují např. fyzika, diktát, laser
Vyhledej ve SSČ, z jakých jazyků byla přejata slova: matematika korek balalajka bazar fyzika žirafa biologie dirigent
Vyhledej ve SSČ, z jakých jazyků byla přejata slova: matematikaz řečtiny korekz arabštiny balalajkaz ruštiny bazarz perštiny fyzikaz řečtiny žirafaz latiny biologiez řečtiny dirigentz latiny
Vyber si 5 slov a vysvětli, co znamenají: matematika matematika – věda, která se zabývá číselnými operacemi a geometrickými objekty korek, balalajka, bazar, fyzika, žirafa, biologie, dirigent Obr. 2
Vyber si 5 slov a vysvětli, co znamenají: (řešení) korek korek – je materiál získaný odřezáním kůry dubu korkového balalajka balalajka drnkací strunný nástroj bazar bazar – obchod s použitým zbožím fyzika fyzika – věda, zkoumá přírodní zákonitosti žirafa žirafa – největší sudokopytník biologie biologie – věda, zkoumá organismy dirigent dirigent – řídí orchestr
Slova přejatá Přejímání je jedním ze způsobů tvoření slov Vyjmenuj další způsoby tvoření slov: pra 1. Odvozování (přidání předpony, přípony) prales lesostep 2. Skládání (dva kořeny) lesostep ČR 3. Zkracování (ČR)
Urči jakým způsobem byla vytvořena tato slova: Urči jakým způsobem byla vytvořena tato slova: medovníkodvozování – přidání přípony tenis přírodopis Čedok tenisový ekonomie maloměsto BESIP
Urči jakým způsobem byla vytvořena tato slova: (řešení) Urči jakým způsobem byla vytvořena tato slova: (řešení) medovníkodvozování – přidání přípony tenispřejímání z cizího jazyka přírodopisskládání Čedokzkracování – zkratkové slovo tenisovýodvozování – přidání přípony ekonomiepřejímání z cizího jazyka maloměstoskládání BESIPzkracování – zkratkové slovo
Slova přejatá - opakování 1. Definuj pojem slova přejatá: Z cizojazyčného prostředí přejímáme nejen předměty, ale často i slova, která je označují Geografie = zeměpis
Slova přejatá - opakování 2. Jaké znáš způsoby tvoření slov: pra 1. Odvozování (přidání předpony, přípony) prales lesostep 2. Skládání (dva kořeny) lesostep ČR 3. Zkracování (ČR) 4. Přejímání z cizího jazyka
Obrazový materiál: Obr. 1 Klipart jpg. [online]. [ ]. Dostupný na WWW: Obr. 1 Klipart jpg. [online]. [ ]. Dostupný na WWW: cz/images/results.aspx?qu=telefon&ex=2#ai:MC |mt:1| cz/images/results.aspx?qu=telefon&ex=2#ai:MC |mt:1| Obr. 2 Klipart jpg. [online]. [ ]. Dostupný na WWW: cz/images/results.aspx?qu=matematika&ex=2#ai:MC |mt:1 | cz/images/results.aspx?qu=matematika&ex=2#ai:MC |mt:1 |
Použitá literatura a zdroje STYBLÍK,V. ČECHOVÁ, M. HAUSER, P. HOŠNOVÁ, E. Český jazyk pro 8. ročník. 2. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, a. s ISBN s