20. 7. 20031 FII–10 Stejnosměrné obvody II Aplikace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrické obvody – základní analýza
Advertisements

III. Stacionární elektrické pole, vedení el. proudu v látkách
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
FII–6 Stejnosměrné obvody II. Magnetismus.
FII–9 Stejnosměrné obvody I
FII–6 Stejnosměrné obvody II. Magnetizmus.
Obvody stejnosměrného proudu
Ohmův zákon, Kirchhoffovy zákony a jejich praktické aplikace
FII-5 Speciální elektrostatická pole
RLC Obvody Michaela Šebestová.
Elektrický zdroj.
Měření činného výkonu Ing. Jaroslav Bernkopf Měření činného výkonu
Měření elektrického odporu
Vnitřní odpor zdroje.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
FII-2 Gaussova věta
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
FII–15 Příklady použití magnetických polí
Jednoduché obvody se sinusovým střídavým proudem
FII–5 Mikroskopický pohled na elektrický proud
Jak se chová skutečný zdroj?. Zadání Ke zdroji, jehož napětí jsme měřili kvalitním voltmetrem a získali jsme hodnotu U = 4,5 V, připojíme rezistor o odporu.
Bezpečnost v elektrotechnice
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. Year The measuring system1 Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
ELEKTROTECHNICKÁ MĚŘENÍ
Měření proudu Střední odborná škola Otrokovice
KIRCHHOFFOVÝCH ZÁKONŮ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
FIIFEI-10 Obvody stejnosměrných a střídavých proudů II složitější
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jak postupujeme vpřed v testování? Jak se nám daří vytvářet denní buildy? Stíháme opravovat chyby? Jak kvalitně chyby opravujeme?
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Bistable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Measuring devices 2 Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring the capacity Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Tutorial: Mechanik - elektrotechnik Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring inductance Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Elektrický proud.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measurement of current and voltage Prepared by: Ing. Jiří Smílek.
Elektřina a magnetismus. Vše drží pohromadě díky elektrostatické interakci Cu C, Ge.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
17BBTEL Cvičení 3.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Tutorial:
Chytrá volba pro podnikání René Keyzlar Operator Channel Lead 1/3/2012.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Riskuj Měření napětí a proudu Měření výkonů Měření odporů Měření kapacity a impedance
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
MĚŘICÍ PŘÍSTROJE ÚVOD ELEKTRICKÉ MĚŘENÍ. ÚVODNÍ INFORMACE MĚŘICÍ PŘÍSTROJE - přístroje, umožňující změřit požadované elektrické veličiny ZÁKLADNÍ ROZDĚLENÍ.
ELEKTRICKÉ MĚŘENÍ MĚŘENÍ ELEKTRICKÉHO PROUDU.
Elektrické měřící přístroje
Měření činného výkonu Ing. Jaroslav Bernkopf Měření činného výkonu
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název prezentace (DUMu): Měření elektrických veličin
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
ELEKTRICKÉ MĚŘENÍ ZVĚTŠOVÁNÍ ROZSAHU VOLTMETRŮ.
MĚŘENÍ VLASTNOSTÍ PASIVNÍCH SOUČÁSTEK
Elektrické měřící přístroje
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7
ZVĚTŠOVÁNÍ ROZSAHU AMPÉRMERTRŮ
ELEKTRICKÉ MĚŘENÍ MĚŘICÍ METODY.
Měření napětí Velmi malá napětí ( řádově nV až mV ) - galvanometry
Živá fáze.
KIRCHHOFFOVÝCH ZÁKONŮ
Transkript prezentace:

FII–10 Stejnosměrné obvody II Aplikace

Main Topics Příklad na metodu obvodových proudů. Reálné zdroje. Stavba stejnosměrných voltmetrů a ampérmetrů. Použití stejnosměrných voltmetrů a ampérmetrů. Wheatstonův můstek. Nabíjení Akumulátorů. Termočlánek.

Příklad IV-3 Proud I  bude ve smyčce DBAD, I  v DCBD a I  v CBAC. Potom : I 1 = I  - I  I 2 = I  - I  I 3 = I  - I  I 4 = -I  I 5 = I  I 6 = I 

Příklad IV-4 Smyčková rovnice v DBAD by byla : -U 1 + R 1 (I  - I  ) – U 3 + R 3 (I  - I  ) + R 5 I  = 0 (R 1 + R 3 + R 5 )I  - R 1 I  - R 3 I  = U 1 + U 3 Podobně ve smyčkách DCBD a CABC: -R 1 I  + (R 1 + R 2 + R 4 )I  - R 2 I  = U 4 - U 1 – U 2 -R 3 I  - R 2 I  +(R 2 + R 3 + R 6 )I  = U 2 - U 3 Rovnice se sestavují poněkud obtížněji ale jsou jenom tři, takže je můžeme vyřešit ručně!

Příklad IV-5 Numericky máme :  12 –2 –5   I   =  51   –10  I   =  -16   -5 –10 25   I   =  25  Řešením dostaneme I , I , I  a s jejich pomocí nakonec vypočteme proudy v jednotlivých větvích I 1, I 2 …

Reálné zdroje I Elektrické zdroje obsahují síly neelektrické povahy, které kompenzují vybíjení, když je dodáván proud tak, aby napětí bylo konstantní. Reálné zdroje nejsou schopny kompenzovat vybíjení úplně a jejich svorkové napětí se stává klesající funcí dodávaného proudu. Často mají zdroje lineární chování. Jejich vlastnosti tedy můžeme popsat dvěma parametry.

Reálné zdroje II Obvyklým modelem reálného zdroje je seriová kombinace ideálního zdroje s jistým konstantním napětím a ideálního rezistoru. Svorkové napětí takové kombinace v závislosti na proudu je : U(I) =  - R i I Porovnáme-li chování tohoto modelu s chováním reálného zdroje, vidíme, že  je svorkové napětí při nulovém odebíraném proudu, tzv. elektromotorické napětí a vnitřní odpor R i je záporně vzatý sklon celé závislosti.

Reálné zdroje III Napětí  může být nalezeno pouze extrapolací k nulovému proudu. Vidíme take, že vnitřní odpor R i lze chápat jako míru, kterou se reálný zdroj blíží zdroji ideálnímu. Čím je jeho hodnota nižší, tím více se závislost U(I) blíží konstantní a zdroj zdroji ideálnímu, jehož svorkové napětí nezávisí na proudu.

Reálné zdroje IV Model s  a R i je vhodný i když zdrojem teče proud v opačném smyslu než by odpovídalo jeho elektromotorickému napětí, například při nabíjení. Polarita napětí na vnitřním odporu závisí jako u každého odporu na směru proudu. Příklad : Během nabíjení akumulátoru bylo dosaženo proudu I c = 10 A při napětí nabíječky V c = 13.2 V. Během vybíjení téhož akumulátoru bylo při svorkovém napětí V d = 9.6 V dosaženo proudu I d = 20 A. Najděte  a R i.

Reálné zdroje V Nabíjení :  + I c R i = V c Vybíjení :  - I d R i = V d Tedy zde :  + 10 R i = 13.2  - 20 R i = 9.6  = 12 V and R i. = 0.12 

Voltmetry a ampérmetry I Měření napětí a proudů je důležité nejen ve fyzice a elektrotechnice, ale v mnoha oblastech vědy a technologie, protože většina veličin se převádí na veličiny elektrické (například teplota, tlak...). Je to proto, že elektrické velčiny se snadno přenáší i měří.

Voltmetry a ampérmetry II Ukážeme si principy konstrukce jednoduchých měřících přístrojů. Poté si ukážeme typické problémy ovlivňující správnost měřených veličin, jsou-li přístroje neideální.

Kostrukce V- a A- metrů I Základem ručkových přístrojů je galvanometr. Je to velice citlivý voltmetr i ampérmetr. Je obvykle charakterizován, proudem při plné výchylce a vnitřním odporem. Mějme galvanometr s proudem při plné výchylce I f = 50  A avnitřím odporem R g = 30 . Z ohmova zákona je napětí při plné výchylce V f = I f R g = 1.5 mV

Kostrukce V- a A- metrů II Chceme-li měřit větší proudy, musíme galvanometr přemostit tzv. bočníkem, který odvede přebytečný proud mimo. Například I 0 = 10 mA. Protože se jedná o paralelní zapojení, je V f = 1.5 mV a bočníkem musí procházet proud I = mA, takže jeho odpor je R = . Bočníky mají malý odpor, ale musí být přesně a vydržet velké proudy.

Kostrukce V- a A- metrů III Chceme-li měřit větší napětí, musíme použít předřadný odpor, který je zapojen do série s galvanometrem a je na něm přebytečné napětí. Chceme-li např. měřit U 0 = 10 V. Potom při I f = 50  A musí na tomto odporu být U = V. Tedy R v = . Předřadné odpory jsou velké a přesné.

Použití V- a A- metrů I Due to their non-ideal internal resistance voltmeters and ammeters can influence their or other instruments reading by a systematic error! What is ideal? Voltmeters are connected in parallel. They should have infinite resistance not to bypass the circuit. Ammeter are connected in serial. They should have zero resistance so there is no voltage on them.

Použití V- a A- metrů II Let us measure a resistance by a direct measurement. We can use two circuits. In the first one the voltage is measured accurately but the internal resistance of voltmeter (if infinity) makes the reading of current larger. The measured resistance is underestimated. Can be accepted for very small resistances.

Použití V- a A- metrů III In the second scheme the current is measured accurately but the internal resistance of the ammeter (if not zero) makes the reading of voltage larger. The measured resistance is overestimated. Can be accepted for very large resistances. The internal resistances of the meters can be obtained by calibration.

Použití V- a A- metrů IV Normal measurements use some physical methods to get information about unknown properties of samples. Calibration is a special measurement done on known (standard) sample to obtain information on the method used.

Wheatstonův můstek I One of the most accurate methods to measure resistance is using the Wheatstone Bridge. It is a square circuit of resistors. One of them is unknown. The three other must be known and one of the three must be variable. There is a galvanometer in one diagonal and a power source in the other.

Wheatstonův můstek II During the measurement be change the value of the variable resistor till we balance the bridge, which means there is no current in the diagonal with the galvanometer. It is only possible if the potentials in the points a and b are the same: I 1 R 1 = I 3 R 3 and I 1 R 2 = I 3 R 4 divide them  R 2 /R 1 = R 4 /R 3 e.g.  R 4 = R 2 R 3 /R 1

Homework 26 – 3, 4, 10, 11, 40 Study guides Please see me! Cataldo Brian W Spina Catherine Sheridan Yap Holston Adi

Things to read Repeat the chapters !

The vector or cross product I Let c=a.b Definition (components) The magnitude |c| Is the surface of a parallelepiped made by a,b.

The vector or cross product II The vector c is perpendicular to the plane made by the vectors a and b and they have to form a right-turning system.  ijk = {1 (even permutation), -1 (odd), 0 (eq.)} ^