Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Advertisements

Určení podmínek platnosti lomených výrazů
Ptáci otevřené krajiny
Tvorba vzorců a názvů oxidů- procvičování
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA LIŠEJNÍKY
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
LIŠEJNÍKY.
Lišejníky Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Název šablony: Inovace v přírodopisu52/P04/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA.
LIŠEJNÍKY Lišejníky jsou organismy složené. Jedná se o SYMBIÓZU houby a řasy. Houba poskytuje řase vodu a řasa houbě dává organické látky. Díky tomuto.
Lišejníky v lese.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Obojživelníci- vývoj žáby
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Chemické prvky - nekovy
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Organické sloučeniny - uhlovodíky Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Kružnice opsaná trojúhelníku
Mořští žahavci Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Názvosloví halogenidů
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Konstrukce rovnoběžníku z trojúhelníku
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků: Hydroxyderiváty - Alkoholy
Chemické reakce Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Autor: Mgr. Hana Baroušová
skupina: LIŠEJNÍKY (Lichenes)
Buňky, tkáně a orgány lidského těla
Lišejníky Digitalizace výuky Příjemce
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Anorganické sloučeniny - úvod
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Ptáci břehů tekoucích vod
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv.
Těžnice a těžiště trojúhelníku
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Zástupci dusíkatých derivátů
Lišejníky.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Roční doby © Petra Lillová
Chemické sloučeniny- oxidy Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv.
Procvičování anglického jazyka – porozumění textu Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských.
Opakování lišejníky, řasy
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Vyšší houby – jedlé, nejedlé
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Lišejníky - podvojné organizmy
Lišejníky Složené organismy vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
LIŠEJNÍKY – PRŮKOPNÍCI ŽIVOTA
Lišejníky.
LIŠEJNÍKY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VY_32_INOVACE_27_Lišejníky
LIŠEJNÍKY.
Transkript prezentace:

Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Projekt Škola činností CZ.1.07/1.4.00/21.30.20 VY_52_INOVACE_13_Př6 Základní škola Loket, okres Sokolov Lišejníky Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost. © Radoslava Jarošová

Název: Zástupci lišejníků Anotace: Výskyt lišejníků, typy stélek, význam Autor: Radoslava Jarošová Jazyk: český Očekávaný výstup: rozliší podle vnějšího tvaru typy stélek, objasní význam a funkci lišejníků, rozpozná známé druhy, vysvětlí pojem symbióza Klíčová slova: bioindikátory, symbióza, „lišejníkové pouště“, korovitá, lupenitá, keříčkovitá stélka Druh učebního materiálu: pracovní list Druh interaktivity: aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: ZŠ – druhý stupeň Ročník: šestý Vazby na ostatní materiály: žádné

Zakroužkuj správnou odpověď: 1. Co je to lišejník? rez travní organismy vzniklé symbiózou buněk řas(nebo sinic) s houbovými vlákny houba s plodnicí 2. Symbióza je: podhoubí stopka výtrusnice vzájemně prospěšné soužití 3. Podle systému řadíme lišejníky mezi: houby rostliny kapradiny řešení

Řešení: podhoubí stopka výtrusnice vzájemně prospěšné soužití 1. Co je to lišejník? rez travní organismy vzniklé symbiózou buněk řas ( nebo sinic) s houbovými vlákny houba s plodnicí 2. Symbióza je: podhoubí stopka výtrusnice vzájemně prospěšné soužití 3. Podle systému řadíme lišejníky mezi: houby rostliny kapradiny zpět

V textu vyškrtni vetřelce a napiš správnou odpověď: Lišejníky se vyskytují na vodní hladině. Nemohou odolávat nepříznivým podmínkám. Potřebují velké množství živin, vzduchu, vlhkosti, a světla. Rostou velmi rychle. Jsou označovány jako houby života. Jako jedny z prvních osidlují dna rybníků. Většina lišejníků může žít ve velmi znečištěném ovzduší . Některé druhy slouží jako ukazatelé čistoty ovzduší – biokatalyzátory. Věda o lišejnících je lichintypologie. Protože jsou vlivem symbiózy nenáročné mohou žit i na skalách. „Lišejníkové pouště“ – místo, kde je hodně lišejníků. řešení

Řešení: Lišejníky se vyskytují na vodní hladině. Na kůře stromů, na kamenech, na zdech, na skalách na holé půdě. Nemohou odolávat nepříznivým podmínkám. Mohou Potřebují velké množství živin, vzduchu, vlhkosti, a světla. Nepatrné Rostou velmi rychle. Pomalu Jsou označovány jako houby života. Průkopníci Jako jedny z prvních osidlují dna rybníků. Skalní podklady Většina lišejníků může žít ve velmi znečištěném ovzduší . Jsou citlivé na znečištěné ovzduší. Některé druhy slouží jako ukazatelé čistoty ovzduší – biokatalyzátory. Bioindikátory Věda o lišejnících je lichintypologie. Lichentologie Protože jsou vlivem symbiózy nenáročné mohou žit i na skalách. Zde není vetřelec „Lišejníkové pouště“ – místo, kde je hodně lišejníků. Zde se lišejníky nevyskytují. Je v tomto místě značně znečištěné ovzduší. zpět

Utvoř správné dvojice: řešení keříčkovitá stélka organické látky, které využívají i houbová vlákna Korovitá stélka houbová vlákna dodávají řasám nebo sinicím vodu Lupenitá stélka minerální látky a chrání je před suchem vytvářejí řasy srůstá celou plochou ke skalnímu podkladu od podkladu odstává tvoří keřík, odstává od podkladu a bývá větvená I-e , II. – b, III. – c, IV. – a, V. - d Odkryj správnou odpověď

Odkryj správnou odpověď Utvoř správné dvojice. keříčkovitá stélka organické látky, které využívají i houbová vlákna Korovitá stélka houbová vlákna dodávají řasám nebo sinicím vodu Lupenitá stélka minerální látky a chrání je před suchem vytvářejí řasy srůstá celou plochou ke skalnímu podkladu od podkladu odstává tvoří keřík, odstává od podkladu a bývá větvená I-e , II. – b, III. – c, IV. – a, V. - d zpět Odkryj správnou odpověď

Urči druh lišejníku obr. č.1 obr. č. 2 obr. č. 4 obr. č. 3 obr. č. 5 řešení

Řešení: obr. č.1 Mapovník zeměpisný obr. č. 2 Terčovka bublinatá Terčovník zední (Terčovka zední) Obr. Č. 5 Pukléřka islandská obr. č. 3 Dutohlávka sobí zpět

Urči druh stélky- odkryj správnou odpověď: řešení korovitá keříčkovitá lupenitá

Řešení: zpět korovitá keříčkovitá lupenitá

Základní škola Loket, okres Sokolov Seznam použité literatury a pramenů: Zdroje: Přírodopis pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, 1. vydání. ISBN 80-7238-211-X. Přírodopis 6. Olomouc: Prodos, 1999. ISBN 80-85806-47-9. Www.naturfoto.cz › Rostliny [online]. 2008 [cit. 2012-12-18]. Dostupné z: www.naturfoto.cz › Rostliny Cs.wikipedia.org/wiki/Mapovník_zeměpisný [online]. 2008 [cit. 2012-12-18]. Dostupné z: cs.wikipedia.org/wiki/Mapovník_zeměpisný Foto č. 1610a © Jiří Bohdal http://www.naturfoto.cz/tercovka-bublinata-fotografie-1610.html [online]. 2006 [cit. 2012-12-18]. Dostupné z: Foto č. 1610a © Jiří Bohdal http://www.naturfoto.cz/tercovka-bublinata-fotografie-1610.html Cs.wikipedia.org/wiki/Terčovník_zední [online]. 2006 [cit. 2012-12-18]. Dostupné z: cs.wikipedia.org/wiki/Terčovník_zední Cs.wikipedia.org/wiki/Dutohlávka_sobí [online]. 2006 [cit. 2012-12-18]. Dostupné z: cs.wikipedia.org/wiki/Dutohlávka_sobí Cs.wikipedia.org/wiki/Pukléřka_islandská [online]. 2008 [cit. 2012-12-18]. Dostupné z: cs.wikipedia.org/wiki/Pukléřka_islandská Www.bylinky.jecool.net/puklerka-islandska/ [online]. srpen 2012 [cit. 2012-12-18]. Dostupné z: www.bylinky.jecool.net/puklerka-islandska/ Objekty, použité k vytvoření sešitu, jsou součástí SW Smart Notebook nebo pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. www.nature.unas.cz/houbyCR/lisejniky.htm Autor: Radoslava Jarošová Základní škola Loket, okres Sokolov radka.jarosova@zsloket.cz prosinec 2012