Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tomáš, jeden ze Dvanácti, zvaný Blíženec, nebyl s nimi, když Ježíš přišel. Ostatní učedníci mu říkali: "Viděli jsme Pána! " On jim však odpověděl: "Dokud.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Scholastika VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Scholastika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Jan Patočka Lukáš Hoskovec, C4B únor 2014.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Spor o univerzália Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Patristika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
GOTICKÁ KULTURA 2. část.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Středověká filozofie - scholastika
Filozofie 20. století - Fenomenologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filosofie křesťanského středověku
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Křesťanská filosofie – úvod, rozdělení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
S OUDOBÁ KŘESŤANSKÁ FILOSOFIE Mgr. Vladimír Velešík.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Spor o univerzália Realismus – universalia sunt ante rebus
Filozofie osvícenství v Německu
SCHOLASTIKA II. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Úvod do středověku.
Transkript prezentace:

www.zlinskedumy.cz VY_32_INOVACE_52_20 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělání Vzdělávací obor Nauka o společnosti Tematický okruh Filozofie Téma Tematická oblast Název Scholastika Autor PaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročník Srpen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 4.ročník Anotace Služební úkol filozofie pro církev v období scholastiky Přínos/cílové kompetence Rozlišení změny významu filozofie v období vzniku nových mnišských řádů www.zlinskedumy.cz

filozofie vrcholného a pozdního feudalismu Scholastika / lat. Schola = škola / ( 9. – 15. st. ) zpočátku se rozvíjela zejména v klášterních a biskupských školách a univerzitách (Paříž, Oxford, Bologna), nadnárodní jazyk latina duchovní dominance teologie, filozofie fungovala jako scholastika (školní nauka) pro výuku a výchovu duchovenstva služka teologie = filozofie vrcholného a pozdního feudalismu je to období, kdy systém náboženských dogmat byl v podstatě vypracován a ustálen

Filozofie jako služka církve Filozofii zbývá pouze služební úkol, tato dogmata formálně zdůvodňovat a hájit. (teologie) Dogma: o trojjedinosti Boha, o neposkvrněném početí panny Marie atd. Dělí se podle „sporu o univerzálie“ na: NOMINALISMUS: tvrdili, že obecné pojmy jsou pouze jména (nominálie), výtvory lidského vědomí sloužící k označení jedinečných věcí. b) REALISMUS: obecné pojmy jako reálie - existují a jsou na konkrétních věcech nezávislé.  

Raná Scholastika (8.-12. stol.) Nejznámějším představitelem je: Anselm z Canterbury /kentrbery/ /1033-1109/ byl to italský mnich, arcibiskup a filozof „ Credo ut intelligam“ (Věřím, abych porozuměl) Proslavil se pojetím vztahu víry a rozumu a originálním ontologickým důkazem Boží existence! představa " Největšího, nebo dokonalý „ v naší mysli - tím co je nad-představu, to je = Bůh. ( kulatý čtvereček ) Kdyby Bůh existoval pouze v naší mysli jako jméno, pak by nebyl dokonalý a nemohl by existovat !!!

Františkánské hnutí: /později mnišský řád/ Tvůrce: František z Assisi /1182-1226 n.l./ Snažil se vrátit k původním hodnotám křesťanství (zájem o přírodní vědy, chudoba, odříkání, mravní obroda církve a láska k člověku), a tak zachránit rozkládající se svět.  

Další duchovní autoritou je: Jan Fidanza - Bonaventura /1221-1274/ Život je = cesta k Bohu ! Prioritou je pro něj vůle před rozumem. První potřebou člověka je touha poznat.

Dominikánské hnutí /mají v Scholastice mnoho filozofů/ Tvůrcem byl : 1216 sv.Dominik, španělský kněz Domingo de Guzmán. Dominikáni byli a jsou význační nositelé teologického vzdělání. Dodnes -provozují rozsáhlá řádová studia. Obhajoba slova božího proti kacířům (velmi často horliví inkvizitoři). Jakob Sprenger neblaze proslulý spis Malleus maleficarum .

Albert Veliký /1193-1280/ filozof, přírodovědec experimentální metoda učitel T. Akvinského

( doktor angelicus - andělský učitel ) Tomáš Akvinský / asi 1225 - 1274 n.l. / proti vůli rodiny se věnoval duchovnímu povolání celý život - cudnost, vzorné chování, odolnost proti svodům, naprostá pohlavní zdrženlivost, přitom velmi přátelský a oblíbený studium u vynikajících osobností na předních školách a měl skvělé výsledky. vynikající učitel teologie v Paříži, Římě, Kolíně ( doktor angelicus - andělský učitel )

doktor angelicus

Filozofie a dílo V období vrcholného rozkvětu Scholastiky se pokusil křesťanská dogmata systematicky uspořádat a racionálně zdůvodňovat na základě Aristotelovské filozofie. snažil se smířit víru s rozumem, je představitel umírněného realismu snažil se překonat rozpory v realismu a vystupoval proti Nominalismu   Dílo: jeho dílo je velmi rozsáhlé, tzv. sumy ( snaha o encyklopedický souhrn veškerého vědění) "Suma proti pohanům" a "Suma teologická. " Pravým a dokonalým bytím je Bůh.

Pět důkazů boží existence: 1/ Z pohybu usuzujeme, že musí být první impuls - hybatel. 2/ Vše má příčinu, musí být první příčina. 3/ Věci mohou a nemusí být; že jsou, působí nějaká nutnost. 4/ Skutečnost má stupně dokonalosti, musí být nějaká nejvyšší dok. 5/ Vše je smyslně uspořádáno, směřuje k cíli, musí být nějaká inteligence, která vše řídí.   Etika: trojího je třeba člověku ke spáse: vědět v co má věřit vědět, co má žádat vědět, co má činit Význam: 1322 prohlášen za svatého. Tomismus 1879 oficiální filozofií katolické církve – dnes – Novotomismus.

Pokus se odpovědět: Objasni pojem Nominalismus. Vysvětli myšlenku – kulatého čtverečku. Vysvětli pojem Realismus. Jakou filozofii prosazoval mnišský řád Františkánů? Kdo byl označován jako doktor angelicus? Proveď rozdělení Scholastické filozofie ve sporu o univerzálie.

Zdroje a prameny Anzenbacher, A.: Úvod do filozofie. Praha 1990 Blecha, I.: Filosofie, Nakladatelství Olomouc 1998 Fürst, M.: Filozofie, Fortuna, Praha 1994 Jaspers, K,: Úvod do filozofie, Praha 1991 Kratochvíl, Z.: Mýtus, filozofie, věda. Praha 1993 Liessmann, K.-Zenaty, G.: O myšlení – Úvod do filosofie, Votobia, Olomouc 1994 Michálek, J.: Co je to filozofie, Oikúmené, Praha 1992 Osborne, R.: Filozofie, Portál, Praha 2006 Popkin, R.-Stroll, A.: Filozofie pro každého, Nakladatelství Ivo Železný, Praha 2005 Petříček, M. Jr.: Úvod do (současné) filosofie. Praha 1992 Sláma, M.: Kapitoly ke studiu základů filosofie. Praha 1991 Šmajs, J. – Krob, J.: Úvod do ontologie. Brno 1994 Störig, H.J. Malé dějiny filozofie, Zvon, Praha 1996 Weischedel, W.: Zadní schodiště do filozofie, Votobia, Praha 1992 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:St-thomas-aquinas.jpg 28.8.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:San_Francesco.jpg 28.8.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bonaventura_Berlinghieri_Francesco.jpg 28.8.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Albertus_Magnus_Painting_by_Joos_van_Gent.jpeg 28.8.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:AlbertusMagnus.jpg 28.8.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anselm_of_Canterbury.jpg 28.8.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Francisco_de_Zurbarán_036.jpg 28.8.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:El_Greco,_St_Dominic_in_Prayer.JPG 28.8.2012