FAV 259 Šaty / Kostým / Móda ve filmu Mgr. Šárka Gmiterková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kolekce MEMORY v Brně Liběna Rochová.
Advertisements

REVITALIZACE PRAŽSKÉ TRŽNICE
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
POP ART Daniela Kubáňová.
Společenské úlohy oděvů aneb
Návrh a zdůvodnění změny loga ŠSČR Současné logo je zastaralé. Od dob jeho navržení se změnily média: z papíru se přešlo na počítače, z počítačů se postupně.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Obecné poučení o literatuře
Média: nástroj vládnoucí třídy
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
VY_52_INOVACE_DEK_50 PAŘÍŽSKÁ ŠKOLA
AMERIKANIZACE.
funkce médií ve společnosti moc médií
Abstraktní expresionismus
Science fiction & fantasy
Barva Jak vybrat barvy.
Výtvarné setkání v MŠ II.
Design tužkou a ve 3D Design oděvu VY_32_ZAZNAM_Design1r0104 Hana Děcká.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 26 Číslo.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Talent marketingových komunikací
SEVERNÍ AMERIKA - SÍDLA
Sociální diferenciace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Jak se dělá reportáž….
“Let’s put our clothes on and face the world” FAV 259 Šaty / Kostým / Móda ve filmu Mgr. Šárka Gmiterková
SEVERNÍ AMERIKA - SÍDLA
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
konzultace : liché pondělky
Andrew Higson – English Heritage, English Cinema. Costume Drama Since (Oxford University Press, 2003) škála metod: empirické výzkumy – vývoj průmyslu,
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Obce v pohybu? Na webu! Vybrané poznámky k tvorbě videofilmů Seminář Parádní web 2013 úterý 21. ledna 2014.
SELF-CONCEPT OF WOMEN Zuzana Brychtová. OSNOVA Self-concept a jeho užití Hledání obrazu ideální ženy Nalezení obrazu ideální ženy?? Shrnutí a rozdíly.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_075 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název práce:
„Ekomóda“: projev zmasovění nebo individualizace?.
Coco Chanel (19. srpna ledna 1971 ). Vlastní jméno: Gabrielle Chanel Francouzská módní návrhářka Klíčová osobnost v oblasti utváření šatníku.
IMAGE - specifický obraz výrobku odráží očekávání veřejnosti POZOR! Aktuální percepce lidí bývají vždycky ovlivněny minulou zkušeností ! Podnik by měl.
Světoví módní tvůrci.  Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_140  Jméno.
Setkání s řešiteli pro veřejnou zakázku
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Percepce novomediálního díla (nejen) v galerijním prostoru
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
INSPIRAČNÍ ZDROJE KNIHY A ČASOPISY.
Keith Haring Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Trhy kulturního dědictví a umění
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Osídlení VY_32_Inovace_18KR-1
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Textilní a oděvní materiály
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2016.
Reklama I..
Práce návrháře.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Transkript prezentace:

FAV 259 Šaty / Kostým / Móda ve filmu Mgr. Šárka Gmiterková 13. 11. 2013

Literatura 13. 11. WILSON, Elizabeth (2003), Adorned in dreams. Fashion and modernity. London – New York: Virago Press (second edition). Iluminace 20, 2008, č. 4 – Postfeminismus a feministická filmová studia. BARTHES, Roland (2004), Mytologie. Praha: DOKOŘÁN; přel. Josef Fulka ( Mythologies, 1957). HEAD, Edith – CALISTRO, Paddy (2009), Edith Head’s Hollywood. Los Angeles: Angel City Press (second edition). BREVIK-ZENDER, Heidi, Let Them Wear Manolos: Fashion, Walter Benjamin and Sofia Coppola’s Marie Antoinette. Camera Obscura 26, 2011, č. 3, s. 1 – 33.

KOSTÝM - podvojná povaha - na jednu stranu dovede velmi dobře sloužit filmovému dílu (narativ, styl, mizanscéna, charakterizace postavy, žánrové konvence), - na stranu druhou má kostým tendenci existovat nezávisle na naraci nebo stylu konkrétního filmu a působit vně těchto dominantních diskursů (tzn. jako excesivní podívaná, spektákl) MÓDA - do jisté míry antiteze kostýmu - systematická fluktuace vizuálního designu - opět estetická dialektika – na jednu stranu povrchní, pomíjivá; na druhou stranu i zde existují nadčasové hodnoty (tradiční značky, cyklické navracení se k již vyzkoušeným liniím a střihům)

Christion Dior – “bar jacket” Nadčasovost módy Christion Dior – “bar jacket” Coco Chanel – tvídový kostým

Příklady filmových kostýmů, které výrazně ovlivnily módu

Coco Chanel a MGM, 1931 Palmy days Tonight or never

Loni v Marienbadu, 1961, r. Alan Resnais

Jean-Paul Gaultier, módní návrhář a kostýmní výtvarník (Kika, Město ztracených dětí, 5. element)

Kostým Hubert de Givenchy Sabrina, 1954, r. Billy Wilder Kostým Edith Head Kostým Hubert de Givenchy

Spor Edith Head vs Hubert de Givenchy

Geografie módní kultury Mapa světových módních center – Paříž, New York, Miláno, Londýn Ani současné globální modely konzumpce, ve zkratce nazývané jako “mall and modem” (nakupování mimo centrální městské části nebo prostřednictvím e-shopů) nedovedou narušit unikátní status módních metropolí Percepce, předvádění, hledání a nakupování módy zůstává nadále výsostně metropolitním zážitkem “Silnou čtyřku”definuje jak jejich pozice globálních finančních center, tak širší historické procesy ( modernistická reforma organizace městských center formou dlouhých, přehledných bulvárů nebo avenues, které nabízejí zcela novou záplavu vizuálních vjemů, podnětů a stimulů) + nepřeberné množství butiků a obchodních domů + interní geografie moderních módních měst – jak lákavé výkladní skříně, tak řemeslnické čtvrti, kde se oděvy šijí, kompletují a také kopírují a dále šíří (Whitechapel v Londýně, Garment district v New Yorku)

Designing woman, 1957 r. Vincente Minelli Funny Face, 1957 r. Stanley Donnen

Sex ve městě 1, 2 (2008, 2010) r. Michael Patrick King

Strategie módní přehlídky Zásadní moment pro definování a prezentaci konkrétní sezony PR a marketingový účel dalece přesahuje její komerční význam Jednoduchá a neměnná struktura Modelky se nikdy neusmívají, negestikulují, oděv nikterak nepersonalizují -> vše podřízeno co nejefektivnějšímu předvedení šatů Jakým způsobem využívá záznam módní přehlídky kinematografické prostředky?

Victoria’s secret Sekvence postavená na bázi kontrastů – úvodní titulky vs samotná show, molo vs zákulisí, supermodelky vs bezejmenné manekýny Velmi rychlé střihy, zoom, dynamické pohyby kamery -> divák cíleně atakován záplavou vizuálních stimulů vs zpomalené frontální záběry “glamazons” “VS angels” – kolekce je vždy velmi presonalizovaná a spojená s konkrétní skupinou modelek

Alexander McQueen Podzim / Zima 1999 Ideální a krásné tělo prezentováno jako anorganicky a skulpturně dotvářené Přítomnost Aimee Mullins není senzačně zdůrazňována - na jednu stranu ideálně zapadá do konceptu celé show, na druhou stranu otevírá řadu otázek Jak, kdy a co všechno lze považovat za krásné? Kde leží hranice mezi šaty a tělem?

Podzim / Zima 2000, “Table Dress” Hussein Chalayan Podzim / Zima 2000, “Table Dress” Konceptuální pojetí módy Komentář na téma náboženství, identita, osobní prostor a svoboda, sexualita Funkce, význam a užívání oblečení jako objektů Kinematografie pouze ve formě pasivního záznamového média

Marie Antoinetta USA 2006 r. Sofia Coppola Subverzivní užití módy pro potřeby historického velkofilmu Rozporuplné přijetí reflektuje problematický status Sofie Coppoly jako režisérky, která se cíleně věnuje buď špatným tématům anebo náměty zpracovává zcela nevhodným způsobem -> “Rich Girl Cinema” Pozitivní recenze přiznávají filmu nejčastěji adjektivum “moderní”

Móda podle Waltera Benjamina Jeden z příslušníků tzv. Frankfurtské školy, zakotvené v neomarxismu; dále Theodor Adorno, Jürgen Habermas, Max Horkheimer a další Zásadní je stať Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, móda rozpracována v nedokončeném díle Projekt Arkády, popisující specifickou temporalitu a vizualitu v pařížských zastřešených ulicích druhé poloviny 19.století Móda jako 3-členka spojující šaty, ženství a smrt Představuje výsostně femininní doménu, protože jsme v době “mužského zříkání se módy” Nese v sobě přítomnost smrti díky postavě pařížské kurtizány – vysoce elegantní luxusní prostitutky, která muže dráždí svým šarmem a oděvy, avšak zároveň představuje smrtelnou hrozbu (pohlavní choroby) Móda jako transhistorické zobrazení - čerpá z věcí minulých (retro, vintage), aby nám ukázala věci budoucí (trendy, nadčasové oděvy) a to v momentu, který je absolutním vyjádřením nestabilní přítomnosti

V případě Marie Antoinetty slouží reálná historická postava jako komentář k současnosti. Děje se tak prostřednictvím hudby (postpunko- vé a novoromantické songy), herectvím (akcent Východního pobřeží USA), zcizujícími efekty (Kirsten Dunst pohlíží přímo do kamery), lako- ničností dialogů (pikturální narace) a kostýmy (střihově šaty odpovídají, avšak barevná škála nekopíruje typické barvy Bourbonů)

2009 – Chanel (Karl Lagerfeld) Móda jako předzvěst budoucnosti / Haute couture kolekce inspirované filmem 2007 – Dior (John Galliano) 2009 – Chanel (Karl Lagerfeld)

Bytostná morbidita módy podle W. Benjamina Ideální prezentace šperků jako neživý fragment ženského těla => konfůze organického a anorganického

Kolekce bot z dílny Manolo Blahnika ušitá speciálně pro film vs pohozené Conversky Objekty vytržené ze své přirozené temporality a ledabyle položené vedle sebe mají potenciálně explozivní a podvratný charakter -> jeden z nejčastěji citovaných a zároveň napadaných výjevů v Marii Antoinettě Který z objektů v tomto záběru je vlastně bližší naší době? Basketbalová obuv z roku 1917 nebo boty z dílny současného oslavovaného návrháře?

The September Issue, USA 2009, r. R. J Cutler Zákulisí přípravy historicky nejtlustšího čísla americké mutace časopisu Vogue (září 2007) Jeden z mála dokumentárních filmů z prostředí módy Anna Wintour (šéfredaktorka) Grace Coddington (módní editorka)