Citový mozek Psychologie v ošetřovatelství Ošetřovatelství kombinované

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv hluku na lidské zdraví
Advertisements

Humorální regulace při stresu
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Zvládání zátěží v krizových situacích
Krize v životě člověka člověk v obtížných životních situacích obtížné životní situace z psychologického hlediska.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
PSYCHICKÉ JEVY.
Klinická propedeutika
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
City Pavel Šuranský.
Centrální nervová soustava- mozek
Návykové látky, závislosti
Základy psychologie a psychopatologie VZK Lucie Bankovská Motlová
Interrupce jako trauma
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Citový mozek Emoce a motivace
Mozek a chování: norma a patologie
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Centrální nervový systém
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
VY_32_INOVACE_PSYPS10460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
Alzheimerova nemoc.
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Citový mozek Emoce a motivace Komunikace a psychologie II Dentální hygiena Lucie Bankovská Motlová.
Citový mozek Psychologie v ošetřovatelství Ošetřovatelství kombinované
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 03
ZÁKLADY NEUROVĚD Mgr. Adam Chalupníček.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Seminář Trauma.
Psychologie zdraví Stres.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a reakce na jeho závažný stav
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
Význam vztahu v raném věku dítěte , Pardubice MUDr.Peter Pöthe Institut Psychoterapie Dětí a Rodičů (IPDAR)
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Návykové látky VY_32_INOVACE_14_36.
STRES. POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Organické duševní poruchy Známá příčina – poškození, nemoc či úraz mozku vede k přechodnému nebo stálému narušení funkce mozku. Nejčastější, nejzávažnější.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Mgr.Michal Vičar Emoce.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Vyrovnávání se stresem
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Stres.
Náročné životní situace
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
Transkript prezentace:

Citový mozek Psychologie v ošetřovatelství Ošetřovatelství kombinované Lucie Bankovská Motlová

Obsah Jak a z čeho je mozek postavený Jak funguje ve zdraví a nemoci Emoce: definice, neurobiologie, klinický příklad (deprese a sebevražda) Stres: definice, neurobiologie, klinický příklad (posttraumatické stresová porucha)

Co se dnes naučíte Základní pojmy: neurony, synapse, funkční systémy mozku a jak je zkoumáme Vyjmenovat složky emocí a vysvětlit význam pro klinickou praxi Vysvětlit vliv pozitivních a negativních emocí a stresu na zdraví

Mozek Hmotnost: 1200-1400 g Složení: nervové buňky (neurony) a další buňky (glie, atd.) Počet neuronů: 85 miliard

Neuron a synapse Neurony tvoří v mozku vrstvy a jádra. Například šestivrstevnou mozkovou kůru, která tvoří plášť na povrchu mozku. Neurony si povídají. Vyměňují si informace pomocí nervových přenašečů.

DOPAMIN

Funkční systémy Smyslové vnímání Poznávání Paměť Řeč a jazyk Emoce Sebeuvědomování atd….

Funkční systémy a jejich zkoumání Zobrazovací metody: Funkční magnetická rezonance, pozitronová emisní tomografie Neuropsychologické testování Pacienti s poškozením mozkových struktur

Phineas Gage 1823 –1860 http://news.nationalpost.com/2014/05/16/how-phineas-gage-survived-a-horrific-brain-injury-to-become-one-of-the-most-famous-names-in-medical-history/

Rozhodování Motivace Citlivost vůči odměně Porucha rozhodování: poškození čelních laloků; narušení neuronálního systému, jehož součástmi jsou ventromediální prefrontální kůra, amygdala, somatosenzorické korové oblasti včetně kůry insulární, někteé oblasti diencefala a mozk kmene a perif,. Nerv. Syst,

Emoce Norma a poruchy

Citový mozek: emoce, pocit, afekt Afektivní stav vědomí, v jehož průběhu se prožívají stavy, jako jsou radost, strast, strach, nenávist Afekt: Psychologie: Pocit nebo emoce; Psychiatrie: vyjadřovaná nebo pozorovaná emoce (např. omezený, plochý) Pocit: Funkce nebo schopnost vnímání dotyku; Vědomí nebo neurčité uvědomování si (např. pocit inferiority); Schopnost emoce nebo soucitu; Citlivost, vnímavost

Emoce Emoce jsou uspořádaný soubor chemických a neuronálních odpovědí mozku na emočně kompetentní podnět (objekt nebo situaci). Zpracování podnětu může, ale nemusí být vědomé, neboť emoční odpovědi jsou automatické. Emoční odpovědi jsou ty druhy odpovědí mozku, které evoluce připravila jako odpovědi na některé typy objektů a událostí společně s jistým rejstříkem akcí. Damasio, 1991

Základní emoce Štěstí Smutek Hněv Hnus Strach Překvapení

Chování spjatá s bolestí a slastí Základní regulace: základní reflexy, Homeostatický strom: vývoj emocí od evolučně nejnižších úrovní až k pocitům Pocity Vlastní emoce Instinktivní potřeby a motivace Chování spjatá s bolestí a slastí Základní regulace: základní reflexy, Imunitní odpověď Základní emoce Štěstí Smutek Hněv Hnus Strach Překvapení Damasio, 2004

Kognitivní zhodnocení situace Složky emocí Fyziologická reakce Kognitivní zhodnocení situace emoce Chování, reagování Pravidlo 5 mm subjektivní prožitek, obsahující jak afektivní (libé-nelibé) tak kognitivní hodnocení (významu situace a vlastních možností ji zvládat) tělesné změny (spojené se změnami v autonomní a neurální aktivaci) emocionální exprese připravenost k jednání (jako stav aktivace i tendence ke specifickému jednání). Terapeutické využití: Pravidlo 5 mm: Facial feedback hypothesis: signály z obličejových svalů slouží mozku k interpretaci prožitku. Jak se cítíte? Kognitivně behaviorální terapie – další slide Výraz obličeje

„Turn that frown upside down“ Popište výraz tváře „Turn that frown upside down“

Aktivuje se při pozitivních i negativních emocích; Limbický systém: Funkční soubor struktur, které řídí emoce, motivace a chování a související vegetativní funkce Amygdala: Aktivuje se při pozitivních i negativních emocích; Nezbytná pro získávání nových emocí limbus = okraj dnes funkční soubor struktur, které řídí emoce, motivace a chování navíc i příbuzné vegetativní funkce srdcem je uprostřed hypothalamus: řídí většinu vegetativních a endokrinních funkcí a navíc mnoho aspektů emocí a chování je obklopený dalšími podkorovými strukturami LS: přední thalamická jádra, část bazálních ganglií, area paraolfactoria, septum, hipokampus, amygdala okolo všeho limbická kůra: orbitofrontální kůra, gyrus subcallosus, gyrus cinguli, gyrus parahippocampalis Funkce amygdaly: u nižších živočichů čich Je aktivována jak při negativních tak při pozitivních emocích a je nutná pro získávání nových emocí (podobně jako hipokampus pro zapamatovávání si nových jevů) stimulace (podobné hypotalamu): vzestup i pokles TK a TF, vzestup i pokles GI motility, defekace, mikce, dilatace pupily, piloerekce, sekrece FSH, LH a ACTH; mimovolní pohyby (kývání hlavou, polykání); strach, zlost, bolest, trest, sexuální chování

Emoce a zdraví: Vliv psychologických faktorů Emoční exprese a hojení ran: Psaní o traumatických prožitcích urychlilo hojení ran. Weinman et al., 2008. Enhanced wound healing after emotional disclosure intervention. Br. J. of Health Psychology, 13: 95-102

Pozitivní emoce a nemoc POZOR! U klinicky významné deprese se rozesmívání nedoporučuje! Pozitivní emoce a nemoc Humor a smích zlepšují náladu a nepřímo tak pomáhají při úzdravě. Psaní o stresujících a traumatizujících událostech může pozitivně ovlivnit zdraví. Pozitivní pohled vede k redukci negativních emocí a pomáhá při úzdravě. Optimismus pomáhá u všech nemocí, které může mít nemocný „ve vlastních rukou.“

Negativní emoce a nemoc Úzkost, zlost a deprese predisponují jejich nositele k chronickým nemocem a zhoršují prognózu. Pacienti s depresí mají 2x vyšší riziko onemocnění kardiovaskulární chorobou. 20% pacientů s kardiovaskulární chorobou má klinicky významnou depresi, která zhoršuje prognózu.

Deprese video

Pocit nedostatku dechu Pocity neskutečna (derealizace) Bušení srdce Tlak na hrudi Pocit nedostatku dechu Pocení Pocit na omdlení Mravenčení Svírání žaludku Pocity neskutečna (derealizace) ÚZKOST různé formy strachu provázené tělesnými (vegetativními) symptomy signalizující stav ohrožení obvykle spouštějící stresovou reakci intenzita: mírné formy až PANICKÉ ATAKY vede k vyhýbavému (či jinak neutralizujícímu) chování

Když smysly zachytí hrozbu (ránu, výhrůžný pohled, hrůzný vjem), informace se mozkem šíří dvěma různými cestami. A-zkratka, horká linka do amygdaly. Ta zalarmuje ostatní části mozku. Důsledkem je úleková reakce, zpocené ruce, zrychlený puls, vzestup TK, výdej adrenalinu. To vše před uvědoměním si situace. B-hlavní dráha. Teprve po aktivaci strachu se zařadí vědomá mysl. Část senzorické informace putuje do talamu-“processing hub“-a dál do kůry. Ta je zpracovává a rozhoduje, zda vyžadují alarm. Jestliže ano, spustí amygdalu.

Agorafobie

Arachnofobie

Sociální fobie

PANICKÁ ATAKA náhlý záchvat masivní úzkosti vegetativní příznaky sekundární strach ze smrti trvání - minuty po záchvatu vyčerpání, únava nastupuje trvalý strach z možnosti opakování ataky

Stres Stres je kaskáda objektivních i subjektivních změn, které člověk vnímá jako ohrožení své tělesné nebo duševní pohody Stresor je událost, na kterou reagujeme stresovou reakcí Stresová reakce: 1) rychlá: noradrenalin, dopamin, serotonin a hormon uvolňující kortikortropin: bdělost, vyhodnocení situace, volba strategie 2) pomalejší, adaptivní odpověď: změny genové exprese

Co to pro nás znamená? Hans Selye, 1907-1982: Obecný adaptační syndrom, 1946 “Absence stresu znamená smrt. Jen mrtvý nemá stres.“ A review was published by Selye in 1946,[13] where he already gives a comprehensive theory of the general adaptation syndrome which is supported by experimental facts.  He also talks about the possibility that diseases of adaptation do exist.  He states that, after exposure to stress, initially there is shock, which is followed by a counter shock phase, and this gradually goes into a stage of resistance.  If, however, the stressor persists, resistance may go into exhaustion and death may ensue.  He points out that specific and nonspecific resistance follow the same course but this latter "cross resistance" will fall much sooner and stays below normal during the period of resistance.  He also presents data of blood sugar and chlorine changes and points out that white blood cell counts rise invariably during stress, regardless of the stressor used.  The changes in the adrenal cortex and of thymus involution are also illustrated histologically.  The adrenal cortex becomes wider with loss of lipid granules and the border between the zona fasciculata and reticularis is no longer distinct.  The thymus shows a depletion of cortical thymocytes.  Nuclear debris is evident and pyknotic thymocyte nuclei are abundant.  He notes that this "accidental involution" becomes most pronounced during the countershock phase when the adrenal cortex reaches its maximum development.  Large macrophages engulf the dead thymus cells and carry them away through the lymphatics.  At the same time he noted that thymic reticulum reverts to its origianl epithelial type and the cells become roundish or polygonal and rich in cytoplasm.  When involution is most acute the entire organ is distended with jelly-like edema.  He points out that lymph nodes, the spleen and other lymphatic organs are almost as markedly affected as the thymus, although they do not involute quite as rapidly and their involution cannot be completely prevented by adrenalectomy.  His summary figure is a fairly accurate outline of the acute phase response, as we recognize it today [14]. Co to pro nás znamená?

Stresor psychologický (termínovaný úkol, ztráta zaměstnání) aktivuje emoční mozek,hipokampus a prefrontální kůru Stresor tělesný (chlad, ztráta krve, poranění) aktivuje kmen a hypothalamus limbus = okraj dnes funkční soubor struktur, které řídí emoce, motivace a chování navíc i příbuzné vegetativní funkce srdcem je uprostřed hypothalamus: řídí většinu vegetativních a endokrinních funkcí a navíc mnoho aspektů emocí a chování je obklopený dalšími podkorovými strukturami LS: přední thalamická jádra, část bazálních ganglií, area paraolfactoria, septum, hipokampus, amygdala okolo všeho limbická kůra: orbitofrontální kůra, gyrus subcallosus, gyrus cinguli, gyrus parahippocampalis Funkce amygdaly: u nižších živočichů čich Je aktivována jak při negativních tak při pozitivních emocích a je nutná pro získávání nových emocí (podobně jako hipokampus pro zapamatovávání si nových jevů) stimulace (podobné hypotalamu): vzestup i pokles TK a TF, vzestup i pokles GI motility, defekace, mikce, dilatace pupily, piloerekce, sekrece FSH, LH a ACTH; mimovolní pohyby (kývání hlavou, polykání); strach, zlost, bolest, trest, sexuální chování Chronický stres: vysoká hladina glukokortikoidů vede k atrofii hipokampu!

Reakce na stres Útok nebo útěk! Psychické Fyziologické Úzkost Vztek a agrese Apatie a deprese Oslabení kognitivních funkcí Zrychlení metabolismu Zrychlenií srdeční činnosti Rozšíření zornic Zvýšení krevního tlaku Zrychlené dýchání Svalové napětí Vylučování endorfinů a ACTH Uvolňování cukru z jater

Posttraumatická stresová porucha (PTSD) 35

Kritéria pro PTSD Intenzivní stresová reakce na traumatickou událost. Perzistentní, znovuprožívání události pomocí: Intruzivních vzpomínek Opakujících se snů Opětovného zažívání pocitů spojených s traumatem Pociťování významné míry distresu při připomenutí Vyhýbání se myšlenkám, pocitům či konverzacím spojených s traumatem. Vyhýbání se aktivitám, místům, lidem, kteří by mohli trauma připomenout. Neschopnost plně si vybavit detaily traumatické události. Pocity odpojení od ostatních, “emocionální otupění”. Zvýšený arousal: Obtíže se spánkem Podrážděnost/záchvaty vzteku Obtíže s koncentrací pozornosti Hypervigilance Zvýšená poplachová reakce 36

Stres a zdraví V polovině minulého století si úředníci pojišťoven ve Walesu všimli, že vdovy po zavalených hornících jsou více nemocné a dříve umírají než stejně staré ženy, které tato tragédie nepostihla. Ztráta partnera znamenala významnou stresovou životní událost, která se podepsala na zdravotním stavu.

Škála životních událostí Stres z hlediska životních změn úmrtí partnera-partnerky   100 rozvod   73 rozvrat manželství   65 uvěznění   63 úmrtí blízkého člena rodiny   63 úraz nebo vážné onemocnění   53 sňatek   50 ztráta zaměstnání   47 usmíření a přebudování manželství   45 odchod do důchodu   45 změna zdravotního stavu člena rodiny   44 těhotenství   40 sexuální obtíže   39 přírůstek nového člena do rodiny   39 změna zaměstnání   39 změna finančního stavu   38 úmrtí blízkého přítele   37 přeřazení na jinou práci   36 závažné neshody s partnerem   35 půjčka vyšší než jeden průměrný roční plat   31 splatnost půjčky   30 změna odpovědnosti v zaměstnání   29 syn nebo dcera opouštějí domov   29 konflikty s tchánem, tchyní, zetěm, snachou   29 mimořádný osobní čin nebo výkon   28 manžel-manželka nastupuje či končí zaměstnání   26 vstup do školy nebo její ukončení   26 změna životních podmínek   25 změna životních zvyklostí   24 problémy a konflikty se šéfem   23 změna pracovní doby nebo pracovních podmínek   20 změna bydliště   20 změna školy   20 změna rekreačních aktivit   19 změna církve nebo politické strany   19 změna sociálních aktivit   18 půjčka menší než průměrný roční plat   17 změna spánkových zvyklostí a režimu   16 změny v širší rodině (úmrtí, sňatky)   15 dovolená   13 vánoce   12 přestupek (např. dopravní) a jeho projednání   11

Stres a zdraví: psychosomatika Ischemická choroba srdeční Oslabení imunity Nezdravá chování: konzumace alkoholu, kouření, užívání drog, přejídání se Jak pomoci pacientovi změnit nezdravé návyky? Motivační rozhovor !

Zdroje F. Koukolík. Mozek a jeho duše. Čtvrté, rozšířené a přepracované vydání. Galén, 2014 F. Koukolík. Lidský mozek. Třetí, přepracované a doplněné vydání, Galén, 2012 A.R. Damasio. Descartesův omyl. Mladá fronta, 2000 S. Nolen Hoeksma, B.L. Frederickson e al. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Portál, 2012