Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Advertisements

KASTY.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Východní náboženství Petr Machala.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Starověká Indie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Hinduismus Lukáš Rozsypal.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Náboženství v Indii I. Název školy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Starověká Indie Petr Machala.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Filozofie 20. století - Fenomenologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Kultura starověké Indie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A. Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před.
usazování hebrejsko – židovských
Literatura Filozofie. Základní literatura McGREAL,Ian,P. Velké postavy východního myšlení. Slovník myslitelů. Praha: Prostor, ISBN
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
VY_32_INOVACE_D6.14   Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
INDIE VE STAROVĚKU s. 137.
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
INDIE.
Transkript prezentace:

www.zlinskedumy.cz VY_32_INOVACE_52_ 05 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělání Vzdělávací obor Nauka o společnosti Tematický okruh Filozofie Téma Tematická oblast Název Hlavní období Indické filozofie Autor PaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročník Srpen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 4.ročník Anotace Utváření filozofického myšlení ve staré Indii. Učení Brahmě a Átmánu Přínos/cílové kompetence Pochopení pramenů a postupného utváření hinduistické filozofie www.zlinskedumy.cz

Indická filozofie se dělí do tří období: 1/ OBDOBÍ STAROVÉDSKÉ - DOBA HYMNŮ / 1500-1000 př.n.l./ - je to nejstarší známé údobí života Árjů. - HYMNY /Rgvédu/ - podávají obraz o životě a náboženských představách Indoárijců žijících v SEVEROZÁPADNÍ Indii. INDOÁRIJCI - byli tehdy bojovným národem ROLNÍKŮ a CHOVATELŮ dobytka - ovládali jednoduchá řemesla (kováři, hrnčíři,tesaři.) Vytvářeli si NEJSTARŠÍ BOŽSTVO !

Vytvářeli si NEJSTARŠÍ BOŽSTVO NEJSTARŠÍ BOŽSTVO: - bylo vytvářeno z PŘÍRODNÍCH SIL a ŽIVLŮ (nebe, země, oheň, světlo, vítr a voda) - považovali je za OSOBY, které žijí, mluví a mají stejné osudy jako lidé (Antropomorfismus) V Rgvédu jsou obsaženy HYMNY a CHVALOZPĚVY na BOHY: Hymnus o AGNIM - bůh ohně Hymnus o INDROVI - pán blesku a hromu Hymnus o VIŠNOVI - bůh slunce - obsahuje také MODLITBY k těmto bohům ( prosby: o rozmnožení stád, dobrou sklizeň, dlouhý život)

Agni – bůh ohně Byl jedním z prvních bohů, kteří obdrželi lidskou podobu. Ohňová oběť byla již v předvédské době důležitou součástí náboženské kultovní formy.

Indra Bůh přírodních živlů, byl králem všech bohů Indra Bůh přírodních živlů, byl králem všech bohů. Je mu zasvěcena většina védských hymnů.

2 / Období - 1000-750 př.n.l. Období obětní mystiky a vzniku kastovního systému Indoárijci rozšiřují oblast východním směrem k deltě GANGY, vládnou původním obyvatelstvu ŠŮDRŮM vytvářejí KASTOVNÍ SYSTÉM, který dodnes vévodí hynduistické Indii – soustava institucí - podnětem byla NUTNOST oddělení vládců /Árjů/ od podrobeného obyvatelstva PRIVILEGOVANOU KASTOU: jsou BRAHMÁNI /KNĚŽÍ/ a KŠÁTRIOVÉ Slovo KASTA / je portugalského původu / = VARNA-znamená v Ind. BARVA /Sanskrt/

Árjové= NEDOTKNUTELNÍ pro ŠŮDRY!!! Kasty ve 2. období ÁRJOVÉ: 1/ BRAHMÁNI - kněží 2/ KŠÁTRIOVÉ - vládcové a bojovníci / šlechta / 3/ VAIŠJOVÉ - obchodníci - svobodní lidé ……………………………………………………………………………………… 4/ ŠŮDROVÉ - původní obyvatelé /40 mil./ Árjové= NEDOTKNUTELNÍ pro ŠŮDRY!!!

3/ OBDOBÍ UPANIŠÁD /750-500 př.n.l./ Vizionáři a Asketové žijící v lesích na severu bádali a hledali, až vytvořili: OBDIVUHODNÉ UPANIŠÁDY - TAJNÉ TEXTY Obecně se filozofové shodují, že je to nejvděčnější a nejvíc povznášející četba, jakou je možno nalézt !!! UPANIŠÁDY: netvoří ucelený systém = myšlenky a nauky různých myslitelů. Slovo: "UPANIŠÁDA" : „UPA" / blízko / „SAD" / sedět /

"KDO SEDÍ POBLÍŽ MISTRA" = řeší TAJNOU NAUKU - jen pro ZASVĚCENÉ! Nejvýznačnějšími z Upanišád se objevují DVĚ FILOZOFICKÉ MYŠLENKY: 1/ nauka " O BRAHMĚ a ATMÁNU „ 2/ nauka " O STĚHOVÁNÍ DUŠÍ a SPASENÍ „

" Z níž vyšlo vše a vše v ní spočívá " BRAHMA: BRAHMA: původní význam "MODLITBA„ zaklínání později : Posvátné vědění nyní: "VELKÁ DUŠE SVĚTA" /univerzálie/ " Z níž vyšlo vše a vše v ní spočívá " Brahma - stvořilo BOHY a dalo jim vládnout nad světem.

ATMÁN : ATMÁN: původně "DECH, PODSTATA" později "VLASTNÍ JÁ" "EGO, DUŠE" ATMÁN je tedy nejvnitřnější jádro našeho vlastního JÁ " VEŠKERENSTVO JE BRAHMA, avšak BRAHMA JE ATMÁN V NÁS „

Pokus se odpovědět: Indra je bůh čeho? Říká ti něco pojem Atmán? Jak se nazývali prapůvodní obyvatelé Indie? Co znamená pojem Brahma? Jak se nazývá 3.období Indické filozofie? Jak se jmenuje bůh ohně? Kdo to jsou Brahmáni?

Zdroje a prameny Anzenbacher, A.: Úvod do filozofie. Praha 1990 Blecha, I.: Filosofie, Nakladatelství Olomouc 1998 Fürst, M.: Filozofie, Fortuna, Praha 1994 Jaspers, K,: Úvod do filozofie, Praha 1991 Kratochvíl, Z.: Mýtus, filozofie, věda. Praha 1993 Liessmann, K.-Zenaty, G.: O myšlení – Úvod do filosofie, Votobia, Olomouc 1994 Michálek, J.: Co je to filozofie, Oikúmené, Praha 1992 Osborne, R.: Filozofie, Portál, Praha 2006 Popkin, R.-Stroll, A.: Filozofie pro každého, Nakladatelství Ivo Železný, Praha 2005 Petříček, M. Jr.: Úvod do (současné) filosofie. Praha 1992 Sláma, M.: Kapitoly ke studiu základů filosofie. Praha 1991 Šmajs, J. – Krob, J.: Úvod do ontologie. Brno 1994 Störig, H.J. Malé dějiny filozofie, Zvon, Praha 1996 Weischedel, W.: Zadní schodiště do filozofie, Votobia, Praha 1992 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Agni_deva.JPG?uselang=cs 9.8.2012 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Indra_dikpala.JPG 9.8.2012