GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

OBECNÁ BIOLOGIE MITÓZA
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Genetika člověka.
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Dědičnost monogenních znaků
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
Základy genetiky.
Buněčný cyklus je cyklus, kterým prochází eukaryotická buňka od svého vzniku po další dělení doba trvání cyklu se nazývá generační doba buněčný cyklus.
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Dědičnost monogenní znaků
Dědičnost základní zákonitosti.
Genetika.
Buněčné dělení.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Genetika.
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
Buněčný cyklus MUDr.Kateřina Kapounková
Test pro kvintu B 15. prosince 2006
Dělení buněk.
Buněčné dělení Základy biologie
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Mendelistická genetika
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
gonozomální dědičnost
GENETIKA.
Autozomální dědičnost
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
Genetické poruchy - obecně
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Rozmnožování buněk
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozmnožování buněk - meióza
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
Mitóza, Meióza Test pro kvinty podzim 2006.
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Genetika.
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Úvod do obecné genetiky
Genetika.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
VY_32_INOVACE_130_Chov_skotu
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI Petra Jůzlová

Klíčové pojmy: CHROMOZOM, ALELA, GEN, MITÓZA, MEIÓZA, GENOTYP, FENOTYP, ÚPLNÁ DOMINANCE, NEÚPLNÁ DOMINANCE, KODOMINANCE, HETEROZYGOT, HOMOZYGOT DOMINANTNÍ, HOMOZYGOT RECESIVNÍ, DIPLOIDIE, HAPLODIIE, MENDELOVY ZÁKONY, DĚDIČNOST POHLAVÍ, CHOROBY VÁZANÉ NA POHLAVÍ, MUTACE, MUTAGENY

GENETICKÁ INFORMACE -  U buněčných organismů je genetická informace uložena v CHROMOZOMECH v buněčném jádře -   Chromozom je tvořen stočeným vláknem chromatinu (z nukleových kyselin – DNA a proteinů) -   Chromozom – dvě stejné chromatidy (jak tvarem, tak genetickou informací, spojeny centromerou)  Pro každá druh je charakteristický počet chromozomů – člověk 2x23 chromozomů

Chromozomy u člověka lidské buňky obsahují 23 sad chromozomů – tedy 46 (poslední sada jsou chromozomy pohlavní)

MITÓZA – buněčné dělení tělních buněk (z jedné buňky vznikají dvě, aniž by došlo ke změně genetické informace) dále jen pro pochopení – nebude se zkoušet profáze – spiralizace chromozomů metafáze – tvorba dělícího vřeténka, uchycení v oblasti centromery anafáze – podélné štěpení na dvě chromatidy telofáze – vznik dceřiných jader a dceřiných buněk interfáze – obnovení dvouchromatidové stavby chromozomu (okopírování podle jedné původní)

MEIÓZA – buněčné dělení pohlavních buněk (z jedné buňky vznikají nové s polovičním počtem chromozomů) I. Fáze pro pochopení souvislostí Shodné chromozomy se k sobě podélně přiloží (přičemž může dojít k vzájemné výměně jejich částí – crossing over) Dále dochází k rozchodu chromozomů z páru k pólům dělící se buňky, tedy po ukončení této fáze se z původní jedné buňky obsahující dvě sady chromozomů vytvoří dvě dceřiné buňky obsahující po jedné sadě.

II.fáze Toto druhé dělení odpovídá mitóze – tedy dojde k podélnému rozštěpení chromozomů, jejich rozchodu a dotvoření chybějící části. Chromozomů v jádrech je však pouze jedna sada. Vznikají ČTYŘI nové buňky , avšak ne vždy jsou všechny životaschopné.

Srovnání DŮLEŽITÉ !!! Výsledkem mitotického dělení jedné buňky (obsahující dvě sady chromozomů) jsou dvě buňky shodné s původní (obsahující diploidní počet chromozomů – dvě sady). X Výsledkem meiotického dělení jedné buňky (obsahující dvě sady chromozomů) jsou čtyři pohlavní buňky (haploidní - obsahující jednu sadu chromozomů).

Buňka a počet sad chromozomů DIPLOIDIE – (DIPLOIDNÍ BUŇKA) ve většině buněk v tělech rostlin a živočichů najdeme diploidní počet chromozomů – dvě úplné sady – 2n HAPLOIDIE – (HAPLOIDNÍ BUŇKA) v buňkách sloužících k pohlavnímu rozmnožování najdeme vždy pouze haploidní počet chromozomů – jednu sadu – 1n POLYPLOIDIE – některé buňky mohou obsahovat i více než dvě sady chromozomů. Tento stav najdeme v některých pletivech rostlin.  

Genotyp a fenotyp jedince Spojením dvou pohlavních (haploidních) buněk GAMET a jejich jader vznikne iniciační buňka nového jedince – ZYGOTA. Ta obsahuje genetickou informaci od obou rodičovských jedinců – od každého jednu sadu chromozomů. GEN - genetická informace je uložena v úseku DNA GENY VELKÉHO ÚČINKU - na tvorbě znaku (většinou kvalitativního) se podílí málo genů – často jeden (př. žlutá barva blatouchu) = gen má velký fenotypový význam - vliv prostředí má malý význam GENY MALÉHO ÚČINKU - na tvorbě znaku (většinou kvantitativního) se podílí mnoho genů (př. hmotnost organismu) = gen má malý fenotypový účinek - vliv prostředí má velký význam

GENOTYP – soubor všech alel každé buňky jednoho konkrétního organismu ALELY – možné varianty jednoho genu   - může kódovat TVORBU funkčních látek      - může kódovat ABSENCI tvorby funkčních látek Homozygotní genotyp AA – homozygot dominantní projevím se , projevím se aa – homozygot recesivní neprojevím se, neprojevím se Heterozygotní genotyp Aa nebo aA - heterozygot neprojevím se , projevím se

organismu na jeho vlastnostech FENOTYP – konkrétní projev genotypu organismu na jeho vlastnostech genotyp AA Aa aa fenotyp A A a Úplná dominance – i jedna dominantní alela stačí, aby se vlastnost 100% projevila

genotyp AA Aa aa fenotyp A Aa a Neúplná dominace – jedna dominantní alela NESTAČÍ ke 100% projevení vlastnosti Kodominance – existuje více alel pro různé vlastnosti IA – projevím se jako A IB – projevím se jako B i – neprojevím se (dědičnost krevních skupin)

Vyzkoušejte si Dědičnost krevních skupin Znáte všechny možné kombinace genotypu krevních skupin. Jaký bude jejich fenotyp – jakou krevní skupinu budou mít lide s tímto genotypem? IA IB IA IA IB IB IA i IB i i i AB A B O Lidé mohou mít šest možných genotypů pro krevní skupiny, ve fenotypu (navenek) se však projeví jen jako čtyři možnosti.

Johan Gregor Mendel (1822 – 1884) - opat brněnského kláštera - zabýval se šlechtěním Při pokusech na hrachu zjistil, že při křížení dochází ke stejným statistickým výsledkům Podle nich formuloval zákony, aniž by znal podstatu dědičnosti

1.Mendelův zákon – o uniformitě první generace kříženců Když křížíme dva různé homozygoty (recesivního a dominantních) , jejich potomci budou pouze heterozygoti. genotyp p AA aa f1 Aa Aa Aa Aa ___________________________________________ fenotyp A A A A

2. Mendelův zákon – o segregaci a kombinaci alel v druhé generaci kříženců Když křížíme dva heterozygoty, jejich potomci mohou být jak heterozygoti, tak i homozygoti dominantní a homozygoti recesivní. genotyp f1 Aa Aa f2 AA Aa aA aa 1 : 2 : 1 ________________________________ fenotyp A A A a 3 : 1

Štěpný poměr 1:2:1:2:4:2:1:2:1 = 16 3.Mendelův zákon – o volné kombinovatelnosti alel Když křížíme dva jedince heterozygoty ve DVOU alelách, může nám vzniknout se stejnou pravděpodobností 16 možných zygotických genotypových kombinací. genotyp AB Ab aB ab AABB AABb AaBB AaBb AAbb Aabb aaBB aaBb aabb Štěpný poměr 1:2:1:2:4:2:1:2:1 = 16

Mendlovy zákony platí, avšak jsou platné s jistými omezeními. fenotyp AB Ab aB ab AABB AABb AaBB AaBb AAbb Aabb aaBB aaBb aabb Štěpný poměr 9:3:3:1 Mendlovy zákony platí, avšak jsou platné s jistými omezeními.

Chromozomové určení pohlaví u nejvyspělejších organismů s odděleným pohlavím gonochoristů (opak hermafrodita – nerozlišené pohlaví – má samčí i samičí gonády) Savčí typ chromozómového určení pohlaví pohlavní chromozomy – označovány X a Y kombinace XX - ženské pohlaví XY - mužské pohlaví XX XY genotyp XX XX XY XY fenotyp ♀ ♀ ♂ ♂

Pohlavně vázaná dědičnost Pohlavní chromozomy mají přímý vliv na určení pohlaví, ale projev ve fenotypu (např. velikost poprsí u žen) je ovlivněn i geny ležících na jiných chromozomech než pohlavních Pohlavně vázaná dědičnost Přímá dědičnost XX XY zdravá žena nemocný muž XX XX XY XY holčičky zdravé kluci nemocní Problém je na chromozomu Y a ten k sobě nemá žádnou protiváhu, proto jej dědí všichni mužští potomci. Nepřímá dědičnost XX XY zdravá žena (nositelka) zdravý muž XX XX XY XY zdravá nositelka zdravý nemocný Problém je na chromozomu X a tak se přenáší v populaci. projeví se u části mužských potomků. Pohlavně ovládaná dědičnost Určitý znak se projeví díky přítomnosti ženských nebo mužských hormonů v těle – druhotné pohlavní znaky.

Vyzkoušejte si Dědičnost daltonismu (barvosleposti) Těhotná kamarádka má strach, že se jí narodí dítě s barvoslepostí, jakou má i její bratr. Jaká je pravděpodobnost této genetické choroby vázané na pohl. chromozom X u jejího dítěte? Protože bratr chorobu má, ona může být přenašečkou _ s 50 % pravděpodobností. Pokud je přenašečkou XX (ona) XY(manžel) jejich děti XX XX XY XY fenotyp zdravá přenašečka zdravý nemocný pravděpodobnost 75% : 25%

Mutace a mutageny Mutace – změny genetické informace způsobené mutageny Mutageny – látky působící tyto mutace (chemikálie, záření, stárnutí) Genové mutace – změní se pouze jeden úsek na chromozomu – např. rakovina Chromozomové mutace – zlomy, přestavby na chromozech – ztráty či přemístění celých bloků genetických informací Genomové mutace – změny počtu chromozomů trizomie 21 Downova choroba, supermuž, superžena

Prenatální genetická diagnostika (vyšetření genetických vad v těhotenství) Pro každé počaté dítě platí obecné populační riziko 3-5% , že se může narodit s nějakou vrozenou vadou. Naprostá většina  těchto vad vzniká náhodně  u konkrétního plodu a  nemá souvislost s rodovým výskytem. Trojitý test (triple test) Tento test se provádí mezi 14.-18. (nejlépe 16,5 -17) týdnem těhotenství. Triple test odhaluje dvě nejčastější vady – rozštěpy a chromozonální abnormality, nejčastěji Downův syndrom Kombinovaný test v I. trimestru Stanovení dvou plasmatických bílkovin provádí se v 9-11. týdnu gravidity. Tento test v kombinaci s měřením šíjové řasy a detekci přítomnosti NB (nosní kůstky) může odhalit až 87 % plodů s Downovým syndromem. Nuchální translucence - NT Ultrazvukové měření ztluštění na šíji plodu. (v 11. - 13. týdnu gravidity). 70 % plodů s některými vrozenými vadami má významný otok na šíji způsobený nahromaděním tekutiny – takto lze odhalit až 75 % chromozomálních abnormalit (Downův syndromu, Edwardsův syndrom, Patauův syndrom, Turnerův syndrom a vady srdeční).

Přítomnost nosní kůstky Ultrazvukem se sleduje obličej plodu a pokud mu v 11. až 14. týdnu chybí nosní kůstka nebo je nedostatečně vyvinutá, je velmi pravděpodobné, že plod trpí trisomií 21, 18, nebo 13, případně jinou genetickou vadou. Diagnózu musí potvrdit ještě další vyšetření Ultrazvukové vyšetření ve 2. trimestru Provádí se ve 20. - 22. týdnu těhotenství. Hodnotí se následující orgány: srdce (4 oddíly, velké cévy), bránice, žaludek, ledviny, močový měchýř, páteř, přední břišní stěna, pupečník, mozek, obličej, 4 končetiny. Rovněž chování plodu, umístění a struktura placenty a množství plodové vody. Amniocentéza je odběr několika mililitrů plodové vody (většinou mezi 15. a 18. týdnem gravidity). Cytogenetické vyšetření chromozómů s vysokou pravděpodobností (99,5 %) určí genetické postižení plodu Biopsie choriových klků se provádí v 10. - 12. týdnu těhotenství. Bioptická jehla se zavádí do děložní dutiny buďto přes břišní stěnu nebo poševní cestou. Ze získaného vzorku je možné provést cytogenetické a molekulárně genetické vyšetření. Cytogenetické vyšetření chromozómů s vysokou pravděpodobností (99,5 %) určí genetické postižení plodu. Více www.repromeda.cz

Děkuji za pozornost.