ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastPřírodovědné vzdělávání Vzdělávací oborČlověk a příroda Tematický okruhZáklady biologie TémaZáklady biologie Tematická oblastZáklady biologie NázevBakterie AutorMgr. Dana Kuczmanová Vytvořeno, pro obor, ročník , LYT 1. ročník, STA 1. ročník, ELE 1.ročník AnotacePrezentace – Bakterie – vlastnosti, způsob života Přínos/cílové kompetenceŽák je seznámen se stavbou a funkcí bakteriální buňky VY_32_INOVACE_22_05
BAKTERIE Bakterie Žáci se seznámí se stavbou a funkcí bakteriální buňky, dále se způsobem života a vlastnostmi těchto organismů. Učivo je určeno pro žáky 1. ročníku SPŠ.
TVARY BAKTERIÁLNÍCH BUNĚK Jsou základním systematickým znakem pro určování bakteriálních druhů. Velikost buňky: 0,3 – 2 mikrometry [1][1]
VÝSKYT BAKTERIÍ 1. PŮDNÍ BAKTERIE Živí se odumřelými rostlinami a živočichy. Rozkládají jejich těla na dusitany a dusičnany – výživa pro rostliny. Bakterie hlízkové – žijí na kořenech rostlin(vojtěška, hořčice) – dokážou vázat vzdušný dusík – ekologické hnojení půdy.
VÝSKYT HLÍZKOVÝCH BAKTERIÍ [02] [03] [04]
2. PATOGENNÍ BAKTERIE a)Nákazy přenášené vzduchem Angína, spála, zánět plic, TBC, záškrt, černý kašel,… b)Nákazy přenášené alimentární cestou Vylučovány stolicí nemocného – do vody, potravin Střevní tyfus, salmonela, cholera, úplavice,.. c)Pohlavně přenosná onemocnění Příjice (syfilis), kapavka,…
OBRÁZKY PATOGENNÍCH BAKTERIÍ [05] [06] [07]
3. SYMBIOTICKÉ BAKTERIE Žijí v dutinách těl některých organismů. Rozklad potravy, výroba vitamínů, zvyšování imunity,… [08] Escherichia coli patří ke střevní mikrofloře teplokrevných živočichů, včetně člověka. Z tohoto důvodu je její přítomnost v pitné vodě indikátorem fekálního znečištění. Člověku je jako součást přirozené mikroflory prospěšná, jelikož produkuje řadu látek, které brání rozšíření patogenních bakterií a podílí se i na tvorbě některých vitamínů (např. vitamín K).
4. BAKTERIE V PRŮMYSLU POTRAVINÁŘSTVÍ [09]
BAKTERIE V PRŮMYSLU SAMOČIŠTĚNÍ VODY [10]
BAKTERIE V PRŮMYSLU GENOVÉ INŽENÝRSTVÍ Vektorové molekuly [11]
OPAKOVÁNÍ Vyjmenujte oblasti využití a výskytu bakterií. Uveďte příklady pozitivního využití bakterií. Uveďte negativní vliv bakterií na život člověka.
SEZNAM CITACÍ [01] Soubor:Bacterial morphology diagram cs (2).svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [02] Soubor:Red clover field.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [03] Soubor:An alder root nodule gall.JPG. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [04] Soubor: Hořčice 2PM.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [05] Soubor:Agarplate redbloodcells edit.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [06] Soubor:Bacillus subtilis Spore.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [07] Soubor:Mycobacterium tuberculosis.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [08] Soubor:Escherichia coli Gram.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [09 Soubor:Cheese platter.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [10] Soubor:Vsakovací nádrže umělé infiltrace v ÚV Káraný.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: AV_K%C3%A1ran%C3%BD.jpg [11]Soubor:Fas receptor.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: