Zpracováno: 3. 6. 2013 Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno: 3. 6. 2013 Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
DĚJINY UMĚNÍ GOTIKA
HLAVNÍ PORTÁL KATEDRÁLY NOTRE-DAME V PAŘÍŽI značně zrestaurován většina gotických katedrál měla bohatě zdobené portály zobrazuje poslední soud – v centru Kristus, kolem světské a alegorické postavy pod trůnícím Kristem váží anděl duše
KATEDRÁLA NOTRE-DAME V PAŘÍŽI působí masivně – portály, nad nimi řada figur, patro s rozetou a vysokými okny, balustráda a nedostavěné věže – chybí hrotité střechy
KATEDRÁLA V AMIENS tvar protáhlého korábu, křížení vyznačené štíhlou vížkou půlkruhový chór s ochozem a věncem kaplí opěrný systém vysoká úzká okna
SAINTE-CHAPELLE kaple v Pařížském chrámu určena k uložení trnové koruny, kterou získal sv. Ludvík z Cařihradu neskutečný ráz dodávají kapli živé barvy výplní velkých oken
MONT-SAINT-MICHEL proslavený normandský ostrov klášterní soubor zvaný Div pohyblivé písky za odlivu vystupují z moře
ANDĚL A PANNA MARIA A PANNA MARIA S ALŽBĚTOU práce remešských sochařů levá dvojice odráží realismus živého modelu – usměvavý anděl pravá dvojice připomíná sochy antického Řecka – Mariina hladká tvář
MADONA S DÍTĚTEM Panna Maria pojatá jako mladá žena s něžnou tváří neobvykle přirozený postoj Ježíšek ji bere za bradu slonovinová soška z muzea v Orleáns
AVIGNONSKÁ PIETA práce z dílny provensálské gotické školy, která měla středisko v Avignonu originální kontrast tlumených barev ve skupině postav se zářivým zlatým pozadím a kompozice ohnutého sv. Jana a sv. Magdalény s křivkou Kristova těla
KATEDRÁLA V SEVILLE největší chrám ve Španělsku postavený na místě bývalé maurské mešity pozdní gotika
KATEDRÁLA V BARCELONĚ mohutné svazkové pilíře hlavní lodi tvoří částečně opěrný systém nepřímé ztlumené osvětlení skrz kaple a tribuny slohově jednotná
OLTÁŘ SV. DUCHA v katedrále v Manrese u Barcelony maloval Pere Serra z dílny bratrů Serrů malby vyprávějí příběhy promyšlená kompozice a barevnost
KATEDRÁLA V SIENĚ italská gotická architektura stěny chrámu jsou obloženy deskami z barevných mramorů
DÓŽECÍ PALÁC V BENÁTKÁCH budova tvoří uzavřenou stavbu s jednotlivými křídly seskupenými kolem vnitřního dvora nad arkádami prvního patra je balkón dóžete
MILÁNSKÝ DÓM na dómu se podepsali italští, francouzští i němečtí stavitelé zdobí ho 135 věžiček a přes 2 000 soch
RADNICE V SIENĚ věž je vysoká 102 metry téměř všechny gotické italské paláce dotváří věž
SVATOŠTĚPÁNSKÝ DÓM VE VÍDNI chrám s jednou vysokou věží další možnost jsou věže dvě v průčelí
NORIMBERSKÝ DŮM domy stavěné z kamene nebo hrázděného zdiva svědčí o blahobytu německého měšťanstva i malebnosti středověkých měst
HRAD CHILLON vybudován na skalnatém ostrůvku při břehu ženevského jezera hrad a jeho síně proslavil lord Byron
DOMY OBCHODNÍKŮ domy obchodníků a gild na nábřeží Grasslei v nizozemském Gentu sem připlouvaly v 15. století lodě ve výstavných budovách se odráží moc nizozemského měšťanstva a bohatství obchodníků
WESTMINSTERSKÝ CHRÁM V LONDÝNĚ kaple Jindřicha VII. s královskou hrobkou anglická pozdní gotika stěny jsou téměř nahrazeny okny s jemnými kamennými pruty a kružbami
MALOSTRANSKÁ MOSTNÍ VĚŽ dvě mostní věže ukončují Karlův most v Praze nižší je ještě románská vyšší byla postavena podle vzoru staroměstské věže Parléřovy
MADONA Z VEVEŘÍ dílem Mistra Vyšebrodského oltáře deskový obraz malovaný temperou dokládá vysokou úroveň českého malířství ve 14. století
zdroje PIJOAN, José. Dějiny umění / 4. Praha: Odeon, 1979. ISBN 09/03. 01-501-88. PROKOP, Vladimír. Kapitoly z dějin výtvarného umění pro výuku dějin umění na středních školách. Sokolov: O.K.-Soft, 2000.