Genové interakce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Multifaktoriální / Polygenní dědičnost
Genetika člověka.
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Genetická determinace zbarvení vlasů a očí u člověka
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Dědičnost kvantitativních znaků
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková
Hardy – Weibergův zákon
Základy genetiky.
Teoretické základy šlechtění lesních dřevin Milan Lstibůrek 2005.
Dědičnost kvantitativních znaků
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
GENETIKA Genetika je vědní disciplína, která se zabývá studiem dědičnosti a variability organismů.
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
Populační genetika je teoretickým základem šlechtění hospodářských zvířat; umožňuje sledování frekvencí genů a genotypů a tím i cílevědomé řízení změn.
Dědičnost monogenní znaků
Mendelistická genetika
Dědičnost základní zákonitosti.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Příklady z genetiky.
GENETIKA POPULACÍ KVANTITATIVNÍCH ZNAKŮ
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Výpočty rizik monogenních chorob
Genové interakce Marie Černá
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
Základní typy genetických chorob Marie Černá
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Biologická variabilita člověka
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Genetika kvantitativních znaků charakteristika kvantitativních znaků proměnlivost a její složky základní genetické parametry.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EU peníze středním školám
Genetika.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Genové interakce I..
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Genové interakce

Působení genů Gen Znak

Monomerie Polymerie Pleiotropie G1 G2 G3 G4 Gn Znak 1 Znak 2 G1 např.: aa Znak 1 (barva) Znak 2 (plodnost) (srpk. krvinky) (anémie)

interalelické - genové interakce - typ genových interakcí - intraalelické - interalelické A a intraalelické - typ dědičnosti, tj. dominance, neúplná dominance, kodominance, superdominance A a B b interalelické - genové interakce - typ genových interakcí

Dihybridní křížení P AABB x aabb F1 AaBb F2 9 A-B- : 3 A-bb : 3 aaB- ♂ ♀ 9 A-B- : 3 A-bb : 3 aaB- : 1 aabb

Interakce bez změny štěpného poměru A-B- ořechovitý hřebínek A-bb růžicovitý hřebínek aaB- hráškovitý hřebínek aabb listovitý hřebínek (barva papriky) Značka r 9 ořechovitý : 3 růžicovitý : 3 hráškovitý : 1 listovitý

Kompenzace A-bb prohnutí aaB- prohnutí A-B- kompenzace 10 (9 A-B- + 1 aabb) : 3 (A-bb ) : 3 (aaB-)

Inhibice A červená, a bílá barva peří B (I) inhibitor, BA 13 bílá (9 A-B- + 3 aaB- + 1 aabb) : 3 červená (A-bb)

Inhibice A červená, a bílá barva peří B (I) inhibitor, BA Inhibice je příčinou jevu, kdy stejný znak se někdy dědí jako dominantní, jindy jako recesívní. U subpopulací (plemen, odrůd apod.), u nichž se vyskytuje inhibitor B (I), se bílá barva dědí jako dominantní (genotypy --BB). U plemen, u nichž se inhibitor nevyskytuje, se bílá barva dědí jako recesívní (genotypy A-bb červená barva, aabb bílá).

Dominantní epistáze W – bílá barva srsti u psů B – černá b - hnědá Epistáze W nad B WB Wb wB wb WWBB WWBb WwBB WwBb WWbb Wwbb wwBB wwBb wwbb 12 (9 W-B- + 3 W-bb) bílá : 3 (wwB-) černá : 1 aabb hnědá

Recesivní epistáze Králíci: A - divoké zbarvení (aguti) a - černá barva c - blokuje tvorbu pigmentu Epistáze cc nad A; a CA Ca cA ca CCAA CCAa CcAA CcAa CCaa Ccaa ccAA ccAa ccaa 9 (C-A-) aguti : 3 (C-aa) černá : 4 (cc--) albín

Komplementární faktory (dvojitá recesívní epistáze) aa  B- bb  A- A-B- normální slyšení aaB- A-bb hluchota aabb 9 : 7 (3aaB- + 3 A-bb + 1 aabb) slyšící neslyšící

Duplicitní faktory nekumulativní s dominancí A,B alely pro opeření běháků a, b běháky neopeřují 15 (9 A-B- + 3 A- -- + 3 --B-) : 1 (aabb) opeřené běháky neopeřené běháky

Duplicitní faktory kumulativní s dominancí A-bb B-aa A-B- – diskové plody dýně tmavohnědé obilky ječmene aabb – podlouhlé dýně světlé obilky ječmene kulaté dýně světle hnědé obilky ječmene 9 (A-B-) diskové : 6 (3 A-bb + 3 aaB-) kulaté : 1 (aabb) podlouhlé

Duplicitní faktory kumulativní bez dominance   Zbarvení obilek pšenice, barva kůže lidí aj. Účinek dominantních alel se sčítá bez ohledu na příslušnost k alelickému páru. ADITIVITA Dominantní alela = aktivní alela Štěpný poměr 1 4 : 4 3 : 6 2 : 4 1 : 1 ZESVĚTLOVÁNÍ Aktivních alel

Štěpný poměr počet alel Duplicitní faktory kumulativní bez dominance (a + b)n n počet zúčastněných alel (a + b)4 1a4 + 4a3b + 6a2b2 + 4ab3 + 1b4 Štěpný poměr počet alel

Triplicitní kumulativní faktory bez dominance délka uší u králíků geny L1, L2, L3 genotyp l1l1l2l2l3l3 fenotyp 10 cm 1 aktivní alela = 2cm genotyp L1L1L2L2L3L3 fenotyp 22 cm

Triplicitní kumulativní faktory bez dominance (délka uší u králíků) P L1L1L2L2L3L3 x l1l1l2l2l3l3 22 cm 10 cm F1 L1l1L2l2L3l3 16cm F2 štěpný poměr : : : : : : akt. alel cm 1 6 22 6 5 20 15 4 18 20 3 16 15 2 14 6 1 12 1 10

Triplicitní kumulativní faktory bez dominance (a + b)n (a + b)6 1a6+6a5b+15a4b2+20a3b3+15a2b4+6ab5+1b6

n počet zúčastněných alel Štěpný poměr - distribuce fenotypů Rozvinutý binom (1+1)n Pascalův trojúhelník n počet zúčastněných alel (1+1)0 (1+1)1 (1+1)2 (1+1)3 (1+1)4 (1+1)5 (1+1)6 (1+1)7 (1+1)8 (1+1)9 (1+1)10 1 1 1 1 2 1 1 3 3 1 1 4 6 4 1 1 5 10 10 5 1 1 6 15 20 15 6 1 1 7 21 35 35 21 7 1 1 8 28 56 70 56 28 8 1 1 9 36 84 126 126 84 36 9 1 1 10 45 120 210 252 210 120 45 10 1

Počet rozdílných genotypů 3n n = počet alelických párů Počet fenotypů 2n Počet rozdílných genotypů 3n n = počet alelických párů 210 = 1 024 310 = 59 049 220 = 1 048 580 320 = 3 486 700 000

Normální rozdělení četností Distribuce fenotypů při vysokém počtu zúčastněných lokusů Normální rozdělení četností y Počet jedinců x x Hodnota znaku

U polygenní dědičnosti je fenotyp kromě genů ovlivněn prostředím, rozdělení fenotypů je kontinuální.

vliv vnějšího prostředí Znaky Kvalitativní Kvantitativní proměnlivost vliv vnějšího prostředí dědičnost účinek genů metody studia

Geny - základní účinek - modifikující účinek - interakce - pleiotropie

Expresivita genu - intenzita projevu.

Dále vliv prostředí, stavu organismu aj.

Nestejná penetrance, tj. frekvence projevu.

Modifikující účinek genů pleiotropní efekt neměřitelný Geny se základním účinkem Geny modifikátory intezifikátory supresory různá exprese genů expresivita