Object-Oriented Hypermedia Design Model Ing. Martin Molhanec, CSc. České vysoké učení technické Fakulta elektrotechnická Katedra elektrotechnologie Česká.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vyvíjejte webové aplikace nově a lépe
Advertisements

Nový přístup k aplikacím Vema
Dynamické systémy.
Stručný úvod do UML.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Ing. Monika Šimková. Máme-li data reprezentovat v databázi, jak vybereme jejich strukturu na konceptuální úrovni? Konceptuální modelování analyzuje požadavky.
MDA DAY Modelování, MDA a UML Martin Molhanec.
Microsoft Silverlight
Softwarový systém DYNAST
Bakalářský studijní program Softwarové technologie a management (STM) Prof. Ing. Jiří Žára, CSc.
Historie UML Bc. Lukáš Ščurek. Historie UML 70. léta Vznik prvních objektově orientovaných jazyků První objektově orientové metody anylýzy a návrhu Polovina.
Filtr významnosti jako framework pro prezentační vrstvu
Přínosy metodik  Větší produktivita a kooperace týmů  Komunikační standard  Specializace projektových týmů  Nezávislost na konkrétních řešitelích 
Tvorba software Konceptuální modely. Konceptuální model (vodopádový) Formulace problému Analýza Programování Testování Užívání.
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
UML – několik kritických poznámek
A4M33NMS Návrh a modelování softwarových systémů
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Podniková Informatika Přednáška 2
Tvorba webových aplikací
ČVUT Praha, Fakulta elektrotechnická Diplomová práce Informační systém házenkářského turnaje Petr Plodík.
Analýza informačního systému
ONTOLOGIE a KONCEPTUÁLNÍ MODELOVÁNÍ (stručný úvod)
Databázové systémy přednáška+cvičení
13AMP 9. přednáška Ing. Martin Molhanec, CSc.. Co jsme se naučili naposled ADA ADA Java Java.
KEG Použití vzorů při vyhledávání na webu Václav Snášel.
Informační systém pro sportovní klub TTC Znojmo
Rozšíření jednouživatelské verze IS na víceuživatelskou Prezentace Diplomové práce Autor : Libor Tomášek Spoluautoři : Pobucký M., Drábek L. Vedoucí :
Základní pojmy Systém je abstrakce, kterou si lidé vytvářejí v procesu poznávání jako nástroj zkoumání reálných objektů.
Informatika pro ekonomy II přednáška 10
METODOLOGIE ORIENTOVANÉ NA TVORBU WEBOVÝCH SÍDEL Ing. Martin Molhanec, CSc.
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
OBJEKTOVÉ METODOLOGIE – JEJICH UŽITÍ A VÝKLAD Ing. Martin Molhanec, CSc.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Datová komunikace Téma:OSI - prezentační vrstva, aplikační vrstva.
Tvorba webových sídel jako inženýrský úkol Ing. Martin Molhanec, CSc České vysoké učení technické.
Dokumentace objektů a zveřejnění funkcí
Návrhový vzor Factory v JAVA API Martin Kot Katedra informatiky VŠB – Technická univerzita Ostrava
Návrh a tvorba WWW Přednáška 5 Úvod do jazyka PHP.
METODOLOGIE ORIENTOVANÉ NA TVORBU WEBOVÝCH SÍDEL 13DFA Ing. Martin Molhanec, CSc. 11. přednáška.
Úvod mapy pro orientační běh cíle práce stav řešené problematiky očekávané výsledky výsledky ukázka aplikace budoucnost aplikace.
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA STROJNÍ ÚSTAV PŘÍSTROJOVÉ A ŘÍDICÍ TECHNIKY ODBOR AUTOMATICKÉHO ŘÍZENÍ A INŽENÝRSKÉ INFORMATIKY Aplikace objektově.
Aplikovaná informatika Zimní semestr 2013/2014. Ing. Bohuslav Růžička, CSc. tajemník katedry K101 kancelář: 215 tel
uložené procedury (stored procedures) triggery, sekvence, pohledy, funkce, parametrické dotazy (prepared statements) komplexní agregace a SQL dotazy jiné.
METODOLOGIE ORIENTOVANÉ NA TVORBU WEBOVÝCH SÍDEL Ing. Martin Molhanec, CSc.
Metodologie OOHDM, jazyk Lua a tvorba webových aplikací
Web 2.0, folksonomie a uživatelská rozhraní Lenka Němečková Eliška Pavlásková Založeno mimo jiné na prezentacích prof. B. Whitea „The Promise of Rich User.
Databázové modelování
Nové technologie pro webové aplikace v cestovním ruchu Nové technologie pro webové aplikace v cestovním ruchu Pavel Čech Unverzita Hradec Králové.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01B17 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření Duben 2013.
Analýza informačního systému. Podrobně zdokumentovaný cílový stav Paramentry spojené s provozem systému – Cena – Přínosy – Náklady a úspory – …
Přístup do IS z mobilních zařízení Tomáš Tureček Katedra Informatiky FEI VŠB-TU Ostrava.
14. června 2004Michal Ševčenko Architektura softwarového systému DYNAST Michal Ševčenko VIC ČVUT.
PHP Programy pro tvorbu WWW stránek - 01
Databázové systémy Datové modely.
David Osička OSI011 UML – přehled, notace VŠB - Technická univerzita Ostrava Fakulta elektrotechniky a Informatiky Katedra Informatiky.
Tvorba internetových stránek David Šmehlík, FlareWare.cz Předpoklady -dobrý nápad, předem musíte vědět, o čem chcete vytvořit stránku -dostatek podkladů.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta stavební Katedra mapování a kartografie Návrh koncepce prostorového informačního systému památkového objektu.
Business Activity Monitoring Jiří Kolář. Pojmy a zkratky ● SOA ● Servis Oriented Architecture ● BPMS ● Business Process Management System ● BAM ● Business.
Mezinárodní konference ICT Fórum PERSONALIS 2006 Procesní řízení informační bezpečnosti ve státní správě Ing. Jindřich KODL, CSc. Praha
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky Geografické informační systémy Doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Pracovní skupina Standardy Ing. Martin ZEMAN předseda pracovní skupiny NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy,
Dobývání znalostí z databází znalosti
Podpora adaptivní navigace
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Vytvoření IS pro správu místností v prostředí WWW
Busines Object Relation Modeling
Geografické informační systémy
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Analýza informačního systému
Transkript prezentace:

Object-Oriented Hypermedia Design Model Ing. Martin Molhanec, CSc. České vysoké učení technické Fakulta elektrotechnická Katedra elektrotechnologie Česká republika

Úvod Webová sídla se v současnosti stávají centrem zájmu tvůrců informačních systémů Zatímco analytické metody pro tvorbu informačních systémů jsou všeobecně známé. Znalost analytických metody pro tvorbu webových sídel je minimální.

Webové sídlo Návrh webového sídla si žádá svoji metodiku podobně jako návrh informačních systémů nebo jiný inženýrsko-technický úkol Webové sídlo až na výjimky není umělecký artefakt, ale informační systém - technický produkt

Šílení grafici V současné době převládá často důraz na grafický vzhled, ale informační (přehlednost a navigace) obsah je mnohdy velice nevyhovující a to i u renomovaných firem Jsme v zajetí šílených grafiků?

Trocha problémů Typickým znakem je nedostatečná navigace Uživatel musí projít množstvím pro něj nezajímavých stránek, než se dostane na tu kterou hledá Je obtížné rozpoznat kudy se dát ke svému cíli

Problémy pokračují Mezera mezi tvůrci a zákazníky –Zákazník je laik a neví o webové technologii příliš mnoho, předpokládá, že mu tvůrce poradí se strukturou sídla –Tvůrce, se soustřeďuje pouze na technickou problematiku (HTML, grafika) a myslí si, že mu zákazník dodá podklady a řekne jaká je struktura webového sídla

Co s tím ? Tvorba webového sídla je inženýrsko technický úkol Pro jeho tvorbu je nutné použít analytické a návrhové metody Ale! –Klasické analytické metody moc nehovoří o návrhu GUI aplikace

Hypermedia Od konce 80tých let vznik analytických metod pro podporu vývoje hypertextových a hypermediálních aplikací –Kladen velký důraz na Grafické uživatelské rozhraní Navigaci v aplikaci

Současný stav Od počátku 90tých let vznikají analytické metody pro podporu tvorby webových aplikací (sídel) Často navazují na metody pro podporu tvorby hypermediálních aplikací

Na co navazují Využívají pochopitelně všechny stávající metody –Entitně-relační model –Objektově orientovaný model –Funkční a procesní metody

Přehled metod HDM – Hypermedia Design Model OOHDM – Object Oriented based design method with hypermedia domain specific extensions RMM – A methodology for the structure design of hypermedia systems ERMIA – High level design method based on E-R modelling Thuring Framework – A design based methodology based on cognitive issues

OOHDM (Object-Oriented Hypermedia Design Method) Autoři –Daniel Schwabe a Gustavo Rossi, PUC- Rio (Rio de Janeiro, Brasilie) Navazuje na starší HDM –Objektová orientace –Webová orientace

Základní kroky Konceptuální modelování Navigační návrh Návrh abstraktního rozhraní Implementace

Vztahy mezi částmi OOHDM

Konceptuální modelování Hledá –Objekty (objects), vztahy (relationships) a spolupráce (collaborations) Používá konstrukty –Třída (class), vztah (relationship) a sub- system

Konceptuální modelování Dovoluje –více-typové atributy (různý pohled na tutéž realitu) Využívá metodu –Class and Relationship Cards

Konceptuální diagram

Návrh navigace Kritický krok pro úspěšný návrh aplikace Navigační model je pohled (View) na konceptuální model Může být několik navigačních modelů pro jeden model konceptuální

Návrh navigace Které objekty se účastní navigace? Jaké mají atributy? Jaké jsou vztahy mezi objekty? Jaká je pozadí navigace? V jakém kontextu uživatel naviguje? Zavedení pojmu navigační kontext? Jak vypadají navigační objekty v tom kterém kontextu. Zavedení pojmů V kontextu a dekorace navigačních objektů. Jaké jsou navigační objekty? Odkazy, cesty, indexy, průvodci, atp.

Návrh navigace Dvě schémata –Schéma navigačních tříd –Schéma navigačních kontextů Navigační transformace –Harelovy Statecharts –Colemanovy Objectcharts

Schéma navigačních tříd

Definice uzlu STORY

Typy kontextů Simple class based – splňují objekty, které jsou téže třídy C a jsou vybrány prostřednictvím atributu P, který splňuje danou podmínku. Například „all Stories“ pokud je P vždy pravdivé. Class based group – je množina kontextů, které jsou typu Simple class based. Například „Stories by type“ je skupina kontextů, kde každý jednotlivý kontext je Story určitého typu.

Typy kontextů Link based – objekty v tomto kontextu jsou stejné třídy a jsou vybrány prostřednictvím vztahu 1:M. Například „all Stories by Bob Woodward“. Link based group – je množina kontextů, kde každý z nich je Link based. Například „Stories by Author“. Enumarated – v tomto případě jsou jednotlivé elementy kontextu jmenovitě vyjmenovány.

Diagram navigačních kontextů

In Context Node a dekorační třída

In context třída STORY

Návrh abstraktního rozhraní Zabývá se aspekty uživatelského rozhraní Je oddělena od navigace, čili jedna navigace může mít několik rozhraní! V praxi jsme často omezeni určitým vývojovým prostředím

Návrh abstraktního rozhraní ADV (Abstract Data View) jsou objekty popisující uživatelské rozhraní, popisují svůj stav a rozhraní, nikoliv svoji implementaci! ADV mohou obsahovat jiné ADV Je také možné využívat hierarchie

Co vyjadřují ADV? Způsob, jak jsou jednotlivé prvky rozhraní strukturovány pomocí agregace a hierarchie. Způsob, jak jsou staticky spojeny s navigačními objekty. V OOHDM se zde využívají tzv. Configuration Diagrams. Jak se chovají na vnější události, například klik nebo dvojklik myší, atp. V OOHDM se využívají tzv. ADV-Charts nebo Petri-Net like notation.

ADV diagramy

Vztah ADV diagramu a skutečné stránky

Implementace Mapování informačních složek –Vyjadřuje souvislost mezi obsahem ADV a DBS, kde je uložen její obsah Implementace kontextu –Zabývá se způsobem, jak zachovat stavovou informaci Implementace rozhraní –Teprve zde se zabýváme způsobem, jak dynamicky generovat skutečné grafické rozhraní

Mapování informačních složek Grafické rozhraní je popsáno objektově Data jsou nejčastěji uloženy v relační DBMS Mapování OO modelu do modelu ER –Mé příspěvky od poloviny 90tých let (Programování, Datasem, Tvorba software, Objekty)

Implementace kontextu Kontext vyžaduje zachování stavové informace HTTP je ale bezestavový protokol Existují různé metody –Neviditelné proměnné ve formuláři –Cookies

Implementace rozhraní Ve většině případů bude nutné dynamicky generovat Existují různé technologie –ASP, JSP, PHP, templates (Cold Fusion, StoryServer) –Mé příspěvky na konferenci Tvorba software popisují různé vhopdné technologie Od autorů OOHDM existuje – nástroj OOHDM-Web, jazyk Lua

OOHDM-Web

Implementace třídy STORY

Dynamická generace

Závěr Nezbytnost použití analytických metod pro návrh webových sídel Jejich malá znalost v odborné veřejnosti Mezera mezi analýzou a vývojovými nástroji

Reference Stránky autorů metodologie věnované metodologii OOHDM (uvedeno ve sborníku) rio.br/oohdm/oohdm.html

Ing. Martin Molhanec, CSc. ČVUT-FEL K-313 Technická PRAHA 6 Tel.: Martin.feld.cvut.cz/~mmm Molhasoft Křivenická PRAHA 8 Tel.: