S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv hluku na lidské zdraví
Advertisements

Humorální regulace při stresu
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
VY_32_INOVACE_PSYPS14760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Zvládání zátěží v krizových situacích
VY_32_INOVACE_VkZ.6.03-Stres-prezentace
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Neurohormonální změny při fyzické práci K. Barták Ústav tělovýchovného lékařství LF a FN, Hradec Králové.
Školení trenérů III. třídy Brno 2007 Česká unie Dento Karate-do Teorie sportovního tréninku Milan Haška.
Psychické stavy.
Prozac – lék proti depresi i tam, kde byste jej nehledali Lenka Milfortová Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity České Budějovice.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_2.18 TEMATICKÁ OBLAST: Vybraná témata z teorie tělesné kultury Zdravý životní styl. TYP: DUM výkladový Předmět: TVZ.
STRES Je nespecifická reakce organismu na zátěžové vlivy
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
City Pavel Šuranský.
Návykové látky, závislosti
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Náročné životní situace, konflikty
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Náročné životní situace
REGULAČNÍ PROSTŘEDKY & TECHNIKY VE SPORTU
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Stres – jak jste na tom vy ?
Zvládnu i náročné životní situace I.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Klasifikace poruch chování
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
STRES & Zátěžové situace
Veronika Řeháková C3B, PSY Datum vypracování:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
První pomoc při šoku Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_189_Biologiečlověka_Prvnípomocpřišoku Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Psychologie zdraví Stres.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Stres a reakce na jeho závažný stav
Neurotické poruchy Co je podle Vás podstatou neurotických poruch ? Jaké symptomy neurotických poruch dokážete popsat ? Které konkrétní neurotické poruchy.
STRES A PSYCHOHYGIENA Maturitní práce Autorka: Silvie Prachařová Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
STRES. POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Stres = stav organismu vznikající jako reakce na nepřiměřenou zátěž.  Mírný stres může zvýšit výkon, pomoci mobilizovat síly.  Velký stres naopak výkon.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
OBSEDANTNĚ - KOMPULZIVNÍ PORUCHA
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Vyrovnávání se stresem
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Psychologie v obezitologii
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Duševní hygiena.
Náročné životní situace
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
Transkript prezentace:

S TRES Milana Reichlová

O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu 5) Projevy fyzického stresu 6) Projevy behaviorálního stresu 7) Shrnutí 8) Domácí úkol 9) Použité zdroje

C O JE TO S C O JE STRES ? z angl. stress = tlak, zátěž stav organismu vystaven stresoru obranné reakce zachování homeostázy a zabránění poškození nebo smrti

O BECNÁ PŘÍČINA STRESU člověk je bytost návyková návyk + změna = stres každá změna je stresor viz Holmesova - Raheova škála V 60.letech se pokusili objektivizovat příčiny stresu. Stresor viděli v každé změně životních podmínek. V 80. letech De Meus korigoval

PŮSOBENÍ STRESORU ( PODNĚT ) pokus o adaptaci adaptacevyčerpání, kolaps !!!!!!!! poplachová reakce !!!!!!!! nadměrné vzrušení

D RUHY STRESU EUSTRES - zátěž vnímaná jako příjemná a radostná, je vázána na pozitivně laděné emoční procesy DISTRES - zátěž vnímaná jako nepříjemná, je spojena s negativně laděními a prožívanými procesy

P ROJEVY FYZICKÉHO STRESU ( ZPŮSOBENY ČINNOSTÍ MOZKU - ADRENALIN ) akutní krátkodobé symptomy* bušení srdce,sucho v ústech, pocení dlaní,svírání rukou rudnutí nebo naopak zblednutí, střevní potíže…. chronické dlouhodobější projevy bolesti hlavy, bolesti žaludku, bolesti zad, ztuhnutí šíje a ramen, zvýšený krevní tlak,únava, vyčerpanost

P ROJEVY EMOČNÍHO STRESU ( PROŽÍVÁNÍ ) akutní chronický radostné vzrušení, těšení euforie, vyšší psych., fyzické výkony depresivní nebo úzkostné chování Emoční stres eustresdistres

P ROJEVY EMOČNÍHO STRESU akutní rozrušení, nesoustředěnost, pochyby o sobě, nervozita negativní myšlenky chronický podrážděnost, poruchy koncentrace, pocity méněcennosti, pocity osamocenosti, bezmoci depresivita

P ROJEVY BEHAVIORÁLNÍHO STRESU ( CHOVÁNÍ ) zvyšování hlasu podrážděnost, vzteklost netrpělivost přecitlivělost plačtivost zapomnětlivost agitovanost (tělesný neklid ) nutkavé přejídání nutkavé kouření nutkavé žvýkání

D OMÁCÍ ÚKOL 1) Vyhledejte Holmesovu- Raheovu škálu 2) Které životní situace jsou v ní uváděny jako maximálně distresující ? 3) Které situace představují silný eustres ?

S EZNAM POUŽITÝCH ZDROJŮ MÍČEK, Libor a Vladimír ZEMAN. Učitel a stres. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 169 s. Věda do kapsy, sv. 3. ISBN