DIVADLO VEČERNÍ BRNO Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Meziválečné české divadlo
Advertisements

Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.09 Název pro školu:
Základní typy monarchií
DIVADLA MALÝCH FOREM Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
KABARET ČERVENÁ SEDMA Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
DIVADLO NA ZÁBRADLÍ Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_11 Tematická.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
BYTOVÉ DIVADLO VLASTY CHRAMOSTOVÉ
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Národy světa Název školy
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Body art - ruce Název školy
DIVADLO HUSA NA PROVÁZKU
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
VY_32_INOVACE_2A1 Divadla malých forem.
Typografická a estetická pravidla úpravy dokumentů
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Vývoj hranic ČR v čase Název školy
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze st ř edním školám Č íslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzd ě lanosti Č íslo šablony:
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Pravěk II - Věstonická venuše
Etapy českého národního obrození
Eduard Manet Název školy
Kámen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Barevné modely Název školy
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_19_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
DIVADLO ZA BRANOU Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Symbolismus Název školy
Jak pracuje počítač Název školy
DIVADLO SKLEP Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
DIVADLO SEMAFOR Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Socioekonomická geografie - opakování
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Funkcionalistický Zlín – architekti
Funkcionalistický Zlín
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Grafické techniky Název školy
Emil František Burian
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Surrealismus Název školy
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Matyáš Bernard Braun Název školy
Geometrická abstrakce
Portrét - anfas Název školy
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Gaudí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Vývoj administrativního členění čr
Test číselné soustavy Název školy
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Osvobozené divadlo Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
České divadlo po 2. světové válce
50. a 60. léta – divadla malých forem
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Divadlo Semafor – 2. část Název : VY_32_inovace_20 Český jazyk a.
Totalitní vláda komunistické strany
DIVADLO 60. LET.
Transkript prezentace:

DIVADLO VEČERNÍ BRNO Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Divadlo Večerní Brno Označení DUM VY_32_INOVACE_01_2_16 Autor Mgr. Radek Šipula Datum 19. 5. 2013 Vzdělávací oblast Člověk a umění Vzdělávací obor Jazyk český Tematický okruh Divadlo Ročník 4. ročník, oktáva

VZNIK DIVADLA: VEČERNÍ BRNO bylo satirické divadlo, které v BRNĚ existovalo v letech 1959 - 1992 s první premiérou svého kabaretu VEČERNÍ BRNO přišlo již tři měsíce před pražským SEMAFOREM soubor sídlil v brněnském JURANOVĚ domě co do ohlasu a významu se za prvých pět let existence odehrálo ve VEČERNÍM BRNĚ nepoměrně víc, než za zbývající léta existence této divadelní scény

PROFIL VEČERNÍHO BRNA: hvězdnými chvílemi souboru se stala především léta l962 - 1964 tehdy se ze zaměnitelné satiricko-kabaretní skupiny, jakých byly v éře nástupu malých scén desítky, stala takřka přes noc jedna z nejvýznamnějších a politicky i umělecky nejodvážnějších scén 60. let tehdy (zhruba desetiletí před podobným raketovým vzestupem HUSY NA PROVÁZKU) se BRNO na čas stalo hlavním městem českého moderního jevištního humoru a satiry bylo to v době, kdy se SEMAFORU nedařilo zopakovat úspěch JONÁŠE A TINGL-TANGLU (1962), DIVADLO NA ZÁBRADLÍ se definitivně stalo komorní činoherní scénou, PARAVAN i ROKOKO již byly pouhým stínem bývalé slávy a YPSILONKA se teprve rozjížděla do své prvé „vojenské„ sezóny

ZLATÁ ÉRA DIVADLA: satirické divadlo VEČERNÍ BRNO mělo to, po čem marně volali pražští kritici a po čem prahlo publikum, tj. nezaměnitelnou výraznou REŽISÉRSKOU osobnost (Evžen SOKOLOVSKÝ), nezaměnitelně „své„, autorsky a improvizačně disponované herce a zpěváky, na které se tzv. chodilo (Lubomír ČERNÍK, Ladislav SUCHÁNEK a v letech 1964 - 65 Ljuba HERMANOVÁ) především však mělo „své„ AUTORY, kteří byli se souborem spjati a kteří pro divadlo psali tzv. NA TĚLO (Vladimír FUX, Miroslav SKÁLA, Vlastimil PANTŮČEK či Milan UHDE)

SLAVNÁ PŘEDSTAVENÍ: zlatá řada skvělých představení, na které se do BRNA jezdilo z celé republiky, začala inscenacemi BESTIA ŠTENICENSIS a HAMLET IV. ANEB CIRKUS ELSINOR (autor Vladimír FUX, režie Evžen SOKOLOVSKÝ - květen 1962) následovaly další skvělé inscenace: FUX - SKÁLA - PANTŮČEK: DRAK JE DRAK čili KTERAK ŽUŽLIČTÍ K ROZUMU PŘIŠLI (1963) FUX – ČERNÍK: AKCE H aneb MĚSTO MÁ ŽÍZEŇ (1963) Milan UHDE: KRÁL VÁVRA (1964) Ludvík KUNDERA: MÍT ZELENÉ TĚLO (1964) o sílícím ohlasu VEČERNÍHO BRNA a o jeho schopnosti vystihnout „ducha doby„ svědčí i fakt, že DYKOVSKOU satiru DRAK JE DRAK uvedlo po mateřské scéně dalších 25 divadel

NEJSLAVNĚJŠÍ PŘEDSTAVENÍ: KRÁL VÁVRA napsal Milan UHDE tato hra je dodnes považována za vrchol české divadelní satiry 60. let, jež namísto kritiky dílčích nešvarů přešla právě touto hrou ke kritické analýze principů, na nichž stál celý politický systém 1] fotografie Milan UHDE (mladší)

ÚPADEK VEČERNÍHO BRNA: od roku 1965 přišel pozvolný sestup originality do zaměnitelnosti a časem až nepochopitelné dramaturgické rozplizlosti tento pád byl stejně iracionální a nepochopitelný jako někdejší raketový vzestup tu a tam se sice objevovaly ojedinělé a pozoruhodné inscenace jako byly MAJAKOVSKÉHO OBLAK V KALHOTÁCH v režii Petra SCHERHAUFERA, HAŠKOVA a UHDEHO ZKÁZA RODINY, SOUKROMÉHO VLASTNICTVÍ A STÁTU A JEJICH ZÁCHRANA SKRZE STRANU MÍRNÉHO POKROKU V MEZÍCH ZÁKONA, MANŽELSTVÍ PO FRANCOUZSKU v režii Jiřího KREJČÍKA či krátký epilog s LASICOU a SATINSKÝM z let 1970 - 1972 o nějaké nové éře či nezaměnitelné poetice už se však nedá mluvit

ZÁNIK SOUBORU: o totální ztrátě orientace svědčí i zoufalá snaha o záchranu VEČERNÍHO BRNA z konce 80. let do divadla se tehdy po mnoha letech vrátil druhdy úspěšný režisér Evžen SOKOLOVSKÝ, ale mezi jeho návratem a tzv. ZLATÝMI ŠEDESÁTÝMI LETY ležela nepřekročitelná propast jeho totální mravní i umělecké degenerace někdejší avantgardní režisér se totiž v době totality prezentoval takovými díly jako byly například STŘÍLEJ OBĚMA RUKAMA (NÁRODNÍ DIVADLO) nebo televizní seriály GOTTWALD, MUŽ NA RADNICI či OKRES NA SEVERU režisér SOKOLOVSKÝ 70. a 80. let totiž nebyl jen řadovým sluhou normalizace, nýbrž výrazným a těžko s čímkoli srovnatelným motorem nejpokleslejších projevů tohoto období takový člověk se jen těžko mohl stát obroditelem kdysi úspěšného souboru tato totální ztráta orientace v čase i v divadle se nakonec staly příčinou nejen pozvolného úpadku kdysi slavného divadla, ale nakonec vedly k jeho úplnému zániku (počátek 90. let)

TZV. PRŮŠVIH ÚSPĚCHU: podle odborníků se VEČERNÍMU BRNU přihodil tzv. PRŮŠVIH ÚSPĚCHU, což je termín, který vymyslel Ivan VYSKOČIL souboru se stalo prakticky totéž, co patnáct let před ním pražskému DIVADLU SATIRY s CIRKUSEM PLECHOVÝM nebo SEMAFORU s JONÁŠEM A TINGL - TANGLEM enormní úspěch jedné inscenace (v brněnském případě celé série inscenací) se stal prokletím a brzdou dalšího vývoje souboru pražské DIVADLO SATIRY se z traumatu úspěchu vyléčilo teprve s nástupem nového autorského rukopisu Vratislava BLAŽKA, SEMAFOR zase musel spojit SUCHÉHO, HAVLÍKOVU i ERBENOVU invenci, aby mohla vzniknout KYTICE VEČERNÍ BRNO se z traumatu úspěchu nedostalo nikdy

VYSVĚTLENÍ PRŮŠVIHU ÚSPĚCHU: svou roli ve VEČERNÍM BRNU sehrály jak objektivní, tak i čistě subjektivní lidské důvody, jež se osudově protnuly v 2. polovině 60. let k těm nejzávažnějším patřily zejména alkoholismus hlavní hvězdy souboru, fenomenálního Lubomíra ČERNÍKA, odchody tehdy nenahraditelného režiséra Evžena SOKOLOVSKÉHO a skladatele a kapelníka Ladislava ŠTANCLA či přechod do většího sálu (U JAKUBA) výsledkem všech těchto jednotlivostí bylo nakonec umělecké ustrnutí souboru, časté střídání jinde úspěšných uměleckých šéfů a již zmíněná dramaturgická i stylová rozplizlost.

NĚCO K ZAMYŠLENÍ: Kdo je autorem neslavnějšího představení VEČERNÍHO BRNA? Řekněte také, jak se představení jmenovalo. Dokázali byste říci, proč toto divadlo zaniklo?

ODPOVĚDI NA OTÁZKY: Milan UHDE - KRÁL VÁVRA Vedle alkoholismu hlavní hvězdy souboru a odchodu tehdy nenahraditelného režiséra Evžena SOKOLOVSKÉHO, se podle odborníků VEČERNÍMU BRNU přihodil tzv. PRŮŠVIH ÚSPĚCHU = enormní úspěch jedné inscenace (v brněnském případě celé série inscenací) se stal prokletím a brzdou dalšího vývoje souboru. Výsledkem toho všeho bylo nakonec umělecké ustrnutí souboru a dramaturgická i stylová rozplizlost.

ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA: 1] - NEUVEDEN. 800px-Milan_Uhde_v_Desertu2009d commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Milan_Uhde_v_Desertu2009d.jpg JUST, Vladimír: Divadlo v totalitním systému. 1. vydání. Praha: Academia, 2012. 679 s. ISBN 978-80-200-1720-8 ČERNÝ, František: Kapitoly z dějin českého divadla. 1. vydání. Praha: Academia, 2000. 410 s. ISBN 80-200-0782-2 KOLEKTIV, MENCLOVÁ, Věra a VANĚK, Václav: Slovník českých spisovatelů. 2., rozšířené vydání. Praha: Libri, 2005. 832 s. ISBN 80-7277-179-5

ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA: KARPATSKÝ, Dušan: Malý labyrint literatury. 4. vydání. Praha: Albatros, 2008. 600 s. ISBN 978-80-00-02154-6 JUST, Vladimír: Z dílny malých scén. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 1989. 316 s. ISBN 80-204-0037-0