VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.16 Název pro školu:
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyselost a zásaditost látek
Kyselost a zásaditost látek v domácnosti
Kyseliny a zásady.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Kyselost a zásaditost, indikátory
Příprava, vlastnosti, užití
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Rozlišování látek podle vlastností
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Teorie kyselin a zásad.
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Síla kyselin a zásad.
PROTOLYTICKÉ REAKCE.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Kyselost, zásaditost, pH
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Příprava, vlastnosti, užití
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
METODY ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.06 Název pro školu:EU CH 06 Název materiálu:Směsi stejnorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Protolytické reakce.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Lukáš Pánek, Jaroslav Solfronk
Kyselost a zásaditost roztoků
Jméno : Ing. Renata Šandová
Bezkyslíkaté kyseliny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Acidobazické indikátory
Acidobazické indikátory
Kyslíkaté kyseliny.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Acidobazické indikátory
HYDROXIDY VY_32_INOVACE_19 - HYDROXIDY.
Neutralizace.
Protolytické děje.
PaedDr. Ivana Töpferová
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Indikátory Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
HYDROXIDY - OPAKOVÁNÍ Kyseliny - patří mezi žíraviny
Kyseliny a zásady Měření pH
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Bezkyslíkaté kyseliny
8.3 Které látky jsou hydroxidy?
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Určení pH látek Co je to pH??? Hydroxid = zásadité Kyselina = kyselé Látka.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků pH. Kyselost - kyselina KYSELOST roztoku způsobují vodíkové kationty H + (přesněji oxoniové kationty H 3 O + ) Poznámka:
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH
Bezkyslíkaté kyseliny
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.13_pH Název: pH Číslo.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Transkript prezentace:

VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ Lukáš Pánek, Jaroslav Solfronk 2014 Příroda II

OTÁZKA NA ÚVOD otázky: Jakou společnou vlastnost mají potraviny na obrázcích? Co tuto vlastnost způsobuje? 2014 Příroda II

KYSELOST A ZÁSADITOST společnou vlastností všech potravin na obrázcích je kyselost, kterou způsobuje přítomnost kyselin opakem kyselosti je zásaditost, kterou způsobuje přítomnost zásad 2014 Příroda II 3

ÚKOL 1 Jedním z předpokladů pro zvládnutí dnešní hodiny je dobrá znalost názvosloví kyselin a hydroxidů. Ověř své znalosti a doplň správné vzorce / názvy následujících kyselin a hydroxidů: 2014 Příroda II 4

ÚKOL 1 Jedním z předpokladů pro zvládnutí dnešní hodiny je dobrá znalost názvosloví kyselin a hydroxidů. Ověř své znalosti a doplň správné vzorce / názvy následujících kyselin a hydroxidů: 2014 Příroda II 5

CO ZPŮSOBUJE KYSELOST kyseliny se ve vodném roztoku štěpí (disociují) na kationty vodíku H+ a anionty kyseliny: kation vodíku není ve vodném roztoku stabilní, reaguje s molekulou vody za vzniku oxoniového kationtu: 2014 Příroda II 6

CO ZPŮSOBUJE KYSELOST příčinou kyselosti vodných roztoků kyselin je zvýšené množství oxoniových kationtů H3O+ 2014 Příroda II 7

ÚKOL 2 Napiš rovnici disociace kyseliny dusičné ve vodě. Příroda II 2014 Příroda II 8

CO ZPŮSOBUJE ZÁSADITOST hydroxidy se ve vodném roztoku štěpí na kationty kovu a hydroxidové anionty OH-: příčinou zásaditosti roztoků hydroxidů je zvýšené množství hydroxidových aniontů OH- 2014 Příroda II 9

ÚKOL 3 Napiš rovnici disociace hydroxidu draselného. Příroda II 2014 10

ACIDOBAZICKÉ INDIKÁTORY kyselost a zásaditost zjišťujeme acidobazickými indikátory, které v kyselých nebo zásaditých roztocích mění barvu nejběžnější jsou fenolftalein a lakmus zbarvení lakmusu v kyselém a zásaditém roztoku zbarvení fenolftaleinu v kyselém a zásaditém roztoku. 2014 Příroda II 11

STUPNICE pH orientační určení míry kyselosti/zásaditosti vodných roztoků se provádí podle zavedené stupnice pH pomocí univerzálních indikátorových papírků stupnice pH může nabývat hodnot 0 – 14 2014 Příroda II 12

NEUTRÁLNÍ ROZTOK dělítkem stupnice je hodnota pH = 7, která označuje neutrální roztok (se stejnou koncentrací H3O+ i OH-) 2014 Příroda II 13

STUPNICE pH příklady pH různých roztoků: 2014 Příroda II 14

ÚKOL 4 Podle obrázků urči pH roztoku amoniaku (1. obrázek) a kyseliny chlorovodíkové (2. obrázek). 2014 Příroda II 15

ÚKOL 5 Doplň následující text: Příčinou ……………………….. vodných roztoků kyselin je zvýšené množství kationtů H3O+. Příčinou ……………………….. roztoků hydroxidů je zvýšené množství ……………………….. aniontů OH-. Kyselost a zásaditost zjišťujeme ……………………….., které v kyselých nebo zásaditých roztocích mění ……………………….. Nejběžnější jsou ……………………….. a ……………………….. 2014 Příroda II 16

ÚKOL 5 Doplň následující text: Určení míry kyselosti nebo zásaditosti se provádí podle zavedené stupnice ……………………….. pomocí ……………………….. indikátorových papírků. Stupnice může nabývat hodnot od ……………………….. do ……………………….. Kyselé roztoky mají pH < …………………., roztoky ……… mají pH = 7, ……………………….. roztoky mají pH > 7. 2014 Příroda II 17

SHRNUTÍ Příčinou kyselosti vodných roztoků kyselin je zvýšené množství kationtů H3O+. Příčinou zásaditosti roztoků hydroxidů je zvýšené množství hydroxidových aniontů OH-. Kyselost a zásaditost zjišťujeme indikátory, které v kyselých nebo zásaditých roztocích mění barvu. Nejběžnější jsou fenolftalein a lakmus. 2014 Příroda II 18

SHRNUTÍ Určení míry kyselosti nebo zásaditosti se provádí podle zavedené stupnice pH pomocí univerzálních indikátorových papírků. Stupnice může nabývat hodnot od 0 do 14. Kyselé roztoky mají pH < 7, roztoky neutrální mají pH = 7, zásadité roztoky mají pH > 7. 2014 Příroda II 19

POUŽITÉ ZDROJE INFORMACÍ VANĚK, Vlastimil. Kyselost a zásaditost vodných roztoků. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 17. 06. 2010, [cit. 2014-08-20]. Dostupný z WWW: <http://dum.rvp.cz/materialy/kyselost-a-zasaditost-vodnych-roztoku.html>. ISSN 1802-4785. 2014 Příroda II 20

POUŽITÉ OBRÁZKY veškeré použité zdroje obrázků [cit. 2014-08-20]. dostupné pod licencí Creative Commons na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lemon.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ocet_spirytusowy.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kefir.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kiszona_kapusta.JPG> http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PH_indicator_paper_roll.jpg <http://www.ireceptar.cz/zdravi/viry-nemaji-rady-kysele/> 2014 Příroda II 21

DĚKUJI ZA POZORNOST A PŘEJI VŠEM HEZKÝ DEN 2014 Příroda II