Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyselost a zásaditost látek
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Kyselost a zásaditost, indikátory
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vánoční pokusy s indikátorem z červeného zelí Pracovní činnosti 6
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_109.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_175.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_172.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_120.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kyselost a zásaditost roztoků
Jméno : Ing. Renata Šandová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Acidobazické indikátory
Acidobazické indikátory
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_174.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_170.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_168.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_180.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_114.
Neutralizace – efektní experiment Barevná pěna
Acidobazické indikátory
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
PaedDr. Ivana Töpferová
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Indikátory Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_93.
Kyseliny a zásady Měření pH
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_151.
Vlastnosti fenolftaleinu – efektní motivační experiment Amoniakální fontána Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Určení pH látek Co je to pH??? Hydroxid = zásadité Kyselina = kyselé Látka.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.13_pH Název: pH Číslo.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_117

Acidobazické indikátory Jméno autora: Ing. Klára Šírová Třída/ročník: III. Datum vytvoření: 17.10.2012 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Chemie kolem nás Předmět: Chemie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Acidobazické indikátory Klíčová slova: Indikátory Druh učebního materiálu: prezentace

Acidobazické indikátory Acidobazické indikátory jsou látky měnící zabarvení v závislosti na hodnotě pH roztoku, k němuž jsou přidány. Jedná se o slabé kyseliny nebo zásady, u nichž disociovaná a nedisociovaná forma má rozdílnou strukturu a liší se zbarvením. HIn + H2O ⇌ H3O+ + In- Oblast pH ve které nastává barevná změna indikátoru se nazývá oblast barevného přechodu (funkční oblast) Jako acidobazické indikátory se často používají sloučeniny: Ftaleiny – např. fenolftalein Azobarviva – např. methyloranž Sulfoftaleiny – např. bromthymolová modř Univerzální indikátory – směsi několika indikátorů měnící barvu v širokém rozmezí pH.

Mezi významné acidobazické indikátory patří methyloranž. Používá se jako indikátor při acidobazických titracích. Patří mezi azobarviva Oblast barevného přechodu odpovídá pH 3,1 až 4,4 tj. při pH pod 3,1 má červenou barvu, při pH nad 4,4 barvu žlutou. Vzorec methyloranže [1] Methyloranž s klesající kyselostí roztoku mění barvu z červené na žlutou [1]

Methylčerveň patří mezi azobarviva. Oblast barevného přechodu Methylčerveň patří mezi azobarviva. Oblast barevného přechodu odpovídá pH 4,2 až 6,3 tj. při pH pod 4,2 má červenou barvu, při pH nad 6,3 barvu žlutou. Používá se jako indikátor při acidobazických titracích. Bromthymolová modř – barevný přechod při pH 6 až 7,6. Při pH pod 6 má žlutou barvu, při pH vyšším než 7,6 modrou barvu. Používá se např. pro zjištění přítomnosti kyseliny uhličité ve vodě. Methylčerveň (zleva) v kyselém, neutrálním a zásaditém prostředí [1] Bromthymolová modř (zleva) v kyselém, neutrálním a zásaditém prostředí [1]

Připravuje se reakcí fenolu s ftalanhydridem Fenolftalein patří mezi acidobazické indikátory, používá se při titracích Připravuje se reakcí fenolu s ftalanhydridem Oblast barevného přechodu při pH 8,2 až 10. V kyselém prostředí je bezbarvý v alkalickém prostředí má červenofialovou barvu. Jako indikátor se používá jeho roztok v ethanolu, slouží také jako projímadlo Zbarvení fenolftaleinu v alkalickém prostředí [1] Vzorec fenolftaleinu [1]

Jako acidobazické indikátory se používají některá přírodní barviva Mezi přírodní acidobazické indikátory patří lakmus, jedná se o barvivo získávané z některých druhů lišejníků. Při pH pod 4,5 má červenou barvu, při pH vyšším než 8,3 modrou barvu. Často se používá v podobě papírků nasycených lakmusem. Univerzální indikátor – směs několika indikátorů měnící zbarvení v širokém rozmezí pH. Používá se např. indikátor Čůta-Kámen nebo univerzální indikátorové papírky. Univerzální indikátorové papírky pro pH 0-12 [2] Lakmusové papírky [1]

Praktický pokus – indikátor z červeného zelí Provedení: Červené zelí nakrájíme na malé kousky, vložíme do skleněné lahve a zalijeme lihem. Necháme stát několik hodin, občas protřepeme. Následně zfiltrujeme. (můžeme též použít vývar z červeného zelí) Ke vzorkům filtrátu ve zkumavkách přidáme následující látky: HCl, kyselina citrónová, ocet, mýdlový roztok, NaHCO3 (jedlá soda), NaOH. Pozorujeme změnu barvy. Červené zelí obsahuje přírodní barviva antokyany, které mění barvu v závislosti na pH. V kyselé obl. – světle červená V alkalické obl. – modrá až zelená, ve velmi alkalické oblasti se odbarvuje Změna barvy šťávy z červeného zelí v závislosti na pH [1]

Použitá literatura a obrázky [online]. [cit. 2012-12-10]. Dostupné z: commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2012-12-10]. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/anorglab/soubory/navody/obrazky/amoniak5.htm Analytická chemie: Učebnice pro studenty 3. ročníku gymnázia [online]. 2006 [cit. 2012-12-10]. Dostupné z: http://www.vscht.cz/ktk/www_324/lab/texty/ana/analytika.pdf