Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha 2008. V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příslovce a příslovečné spřežky
Advertisements

Příslovce, spřežky, stupňování Příslovcí
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky dle.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Předmět (Český jazyk – 7. ročník).
Neohebné slovní druhy Český jazyk - 7. ročník.
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Struktura literárního díla
Velkomoravská říše 7. ročník.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Peisertová, A. (přeložila): První slova slov. Nakladatelství BUVIK, Bratislava Wilkesová,
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
Řecko-perské války 6. ročník.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Dobešová, V. Fialová: PRŮVODCE.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Peisertová A.: První slova. Nakladatelství BUVIK, Bratislava, 1999.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
Matematika Poměr 7. ročník
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
PŘÍSLOVCE a jejich stupňování 7. ročník.
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – PRAVĚK, STAROVĚK. Nová škola Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk a starověk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk, příslovečné určení
Starověké Řecko 6. ročník.
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Peisertová A.: První slova. Nakladatelství BUVIK, Bratislava, 1999.
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Český jazyk – 7. ročník. Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy 7, SPN, Praha E.
Věta jednočlenná a dvojčlenná
Nejstarší české literární památky Literární výchova - 7. ročník
Český jazyk – 3. ročník ZŠ „Podstatná jména“
Jan Amos Komenský 8. ročník.
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
Český jazyk – 2. ročník „Slovní druhy“
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
B ožena N ěmcová 8. ročník B ožena N ěmcová Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/
S LOVNÍ DRUHY – 6. ROČ. Mgr. Jablečníková J. - ZŠ Horní Slavkov číslo šablony III/2 VY_32_INOVACE_83_SLOVNÍ DRUHY.
Příslovce Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Příslovce Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.13. vyjadřují okolnosti děje nebo vlastností slova neohebná ve větě mají zpravidla platnost příslovečného určení.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.4 příslovce Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
 Jsou to neohebné slovní druhy.  Vyjadřují bližší vlastnosti dějů.  Ptáme se na ně otázkami: Jak? Kdy? Kde? Kam? Odkud?  Příslovce vznikají nejčastěji.
Název materiálu: VY_12_INOVACE_ CJ.7.Vc.07_Prislovce Datum:
Slovní druhy Český jazyk – 5. ročník
PŘÍSLOVCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 14 – slova neohebná
PŘÍSLOVEČNÉ SPŘEŽKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PŘÍSLOVCE Jsou slova neohebná, která vyjadřují bližší okolnosti dějů, jako: - místo (všude, zde, tam,domů); -čas (již, potom, později, zítra); -způsob.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Věta jednočlenná a dvojčlenná
Transkript prezentace:

Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY pro žáky základních i středních škol a studenty víceletých gymnázií, Olomouc P. Jindra: Píšeme souvětí nejen v hodinách českého jazyka, Třebíč V. Dobešová a kol.: PRŮVODCE ČESKÝM JAZYKEM ANEB CO BYSTE MĚLI ZNÁT ZE ZÁKLADNÍ ŠKOLY, DIDAKTIS 2005.

slova neohebná, avšak plnovýznamová  slova neohebná, avšak plnovýznamová  vyjadřují různé bližší okolnosti dějů nebo označují stupeň vlastnosti a míru předmětu  ve větě plní nejčastěji funkci příslovečného určení

Rozlišujeme příslovce: MÍSTA (vlevo, domů, zdaleka, tudy) ČASU (včera, dlouho, občas) ZPŮSOBU ( pomalu, tiše, nadarmo) PŘÍČINY (proto, smíchy, vzteky) MÍRY – označují stupeň vlastnosti (poměrně slušný, velmi hodný) - označují míru předmětu (hodně štěstí, mnoho úspěchů)

Tvoření příslovcí 1)z přídavných jmen příponami –e (ě), - o, -y: zbytečný – zbytečně náhlý – náhle častý – často český - česky 2)ustrnutím tvaru podstatného jména: kolo – kolem běh – během trocha – trochu ráno - ráno

Tvoření příslovcí 3) spojením předložky s jiným slovem = příslovečné spřežky (píší se dohromady jako jedno slovo)  s podstatným jménem: hlas – nahlas paměť – zpaměti, tma - potmě  s přídavným jménem: pravý – vpravo volný – zvolna, podrobný - dopodrobna  se zájmenem: vše – ovšem, to - přitom  s příslovcem: těžko – ztěžka, blízko – zblízka kradmo - pokradmo

SpřežkaPředložková vazba Vyšli jsme nahoru na kopec.Vyšli jsme na horu. (na nejvyšší horu) zblízka / z blízka poprvé / po prvé kupříkladu / ku příkladu

Stupňování příslovcí 1. stupeň2. stupeň - eji, -ěji, -e 3. stupeň nej - krátcekratčejinejkratčeji krásněkrásnějinejkrásněji vysokovýše (výš)nejvýše (nejvýš)

Nepravidelné stupňování příslovcí zle - hůře dobře - lépe brzy - dříve málo - méně mnoho - více

Některá příslovce mají při stupňování dvojí, popř. trojí tvary.  úže / úžeji  hloub / hlouběji  šíře / šířeji / šíř  snáz / snáze / snadněji

Význam příslovcí můžeme zesilovat nebo zeslabovat pomocí dalších příslovcí.  ještě lépe  mnohem zdravěji  poměrně včas

Téma: Příslovce – 7. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (