Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Obecná biologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_PSYPS14760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Advertisements

ROZMNOŽOVÁNÍ MECHŮ VY_52_INOVACE_B1 – 30 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
VY_32_INOVACE_A1-05 HALOGENIDY AUTOR : Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO : listopad 2011 STRUČNÁ ANOTACE : Zápis vyučovací hodiny Časová náročnost : 1 vyučovací.
Bakterie 2 VY_32_INOVACE_A1- 02 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
MÍZNÍ CÉVY, SLEZINA A BRZLÍK
PŘÍRODOPIS Bakterie – 6. ročník..
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o chemických prvcích Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák rozlišuje chemické.
Vypravování o prázdninách
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
BAKTERIE Jsou to jednobuněčné organismy (tělo je tvořeno jednou buňkou), jsou všudypřítomní: vyskytují se na poušti, ve vzduchu, v moři, za polárním.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA BAKTERIE
ORGANISMY JEDNOBUNĚČNÉ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mácová Lucie ANOTACE Materiál seznamuje žáky s obdobím třetihor – přírodními podmínkami,
VY_32_INOVACE_TMM20860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.18 Název pro školu:
Zaokrouhlování čísel na desítky
Zaokrouhlování čísel na stovky
VY_32_INOVACE_TMM21560BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.05 Anotace: Prezentace vysvětlí základní rozdíly mezi jednobuněčnými a mnohobuněčnými organismy, procvičuje a opakuje učivo. Vzdělávací.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
VY_32_INOVACE_TMM21460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
NEMOCI TRÁVICÍ SOUSTAVY.
PŘÍRODOPIS-8. ročník NEMOCI SRDCE A CÉV.
VY_32_INOVACE_421, 22. sada, Prvouka
VY_32_INOVACE_CH.8.16 –KARBOXYLOVÉ KYSELINY- prezentace
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
VY_32_INOVACE_TMM20960BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Bakterie.
VY_32_INOVACE_TMM22660BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
VY_32_INOVACE_PSYPS12560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Roztoči Klíšťata.
Květ VY_52_INOVACE_B1 – 16 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
BAKTERIE.
OPYLENÍ a OPLOZENÍ VY_52_INOVACE_B1 – 20 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Chromatografie VY_32_INOVACE_CH1 – 01 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Ekosystémy Přírodopis VY_32_INOVACE_004 – 1.sada, Př Anotace
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o destilované vodě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zná vlastnosti.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
DNA.
Sklípkani.
VY_32_INOVACE_TMM20460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní škola, školní.
Škola:. Základní škola Kladruby
Vypracovala: V. Černochová
VY_32_INOVACE_TMM20660BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
BAKTERIE.
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM20760BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
ČLENOVCI.
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_30_SVALY_ZADNI_CAST
Savci.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Bakterie. Malé organismy viditelné jen pomocí mikroskopu. Jsou to jednobuněčné organismy – jejich tělo je tvořeno jen jednou buňkou. Jsou jednodušší a.
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
Bakterie VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_02.
Bakterie Přírodopis 6. třída.
BAKTERIE – nejstarší obyvatelé Země(po výkladu si zapiš do sešitu)
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Bakterie.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.24_Zivoni_prostredi_viry_bakterie.
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
BAKTERIE.
Název projektu: Moderní škola
Transkript prezentace:

Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Obecná biologie VY_32_INOVACE_15_01 Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Obecná biologie Název materiálu – BAKTERIE   Anotace – cílem prezentace je objasnit stavbu a význam bakterií v přírodě a průmyslu Autor – Mgr. Radek Hnilica Jazyk – čeština Očekávaný výstup – popíše význam a výskyt bakterií, vysvětlí pojem symbióza, popíše praktické využití bakterií, vyjmenuje základní bakteriální onemocnění Speciální vzdělávací potřeby – žádné Klíčová slova – bakterie, dělení, bakteriální infekce, antibiotika, Alexander Fleming, symbióza Druh učebního materiálu – prezentace Druh interaktivity – aktivita Stupeň a typ vzdělávání – základní vzdělávání, druhý stupeň Typická věková skupina – 12-15 let Celková velikost – 239kb

BAKTERIE

STAVBA mikroskopické jednobuněčné organismy jednoduchá stavba buňky (jednodušší než rostlinná nebo živočišná) stavba: bakterie mohou mít různý tvar:

ROZMNOŽOVÁNÍ - nepohlavní rozmnožování dělení buněk spóra – útvar (obalená bakterie), který přežívá nepříznivé období - dokonce i miliony let, vysoké teploty průběh buněčného dělení: 1) bakterie doroste do určité velikosti 2) dělení jádra 3) dělení bakterie 4) dvě nové bakterie celý proces trvá přibližně půl hodiny Příklad: kolik bakterií vznikne z jediné za šest hodin? Čas (hod) 0,5 1 2 2,5 3 3,5 4 4,5 5 5,5 6 počet bakterií

ŽIVOT BAKTERIÍ -žijí úplně všude (v půdě, ve vodě, ve vzduchu, v horninách, ledu,…) význam bakterií: 1) rozkládají uhynulé těla živočichů a rostlin (nezbytně důležité) 2) přeměňují organické látky → na látky minerální (kompostování) 3) pomáhají v trávicí soustavě živočichů (ve střevech) 4) pomáhají rostlinám získávat živiny (dusík) 5) v potravinářství – výroba sýrů, jogurtů, léčiv SYMBIÓZA – výhodné (nezbytné) soužití bakterií a živočichů nebo rostlin

BAKTERIE A ČLOVĚK prospěšné bakterie: - střevní bakterie – pomáhají při trávení, vyrábí vitamíny - mléčné kvašení – výroba sýrů, jogurtů, tvarohu, kysané zelí - lékařství – pomáhají vytvořit léky (inzulín) škodlivé bakterie: - v ústní dutině – z cukrů vyrábí kyseliny – zubní kaz nemoci: angína – zánět krčních mandlí, špatně se polyká, bolest hlavy tuberkulóza - ničí plíce, dlouho se léčí salmonela – těžké průjmy, člověk ztrácí mnoho vody borelióza - přenáší klíšťata, bolest kloubů, únava, napadá mozek mor – těžké otravy, přenáší blechy, 14.století v Evrope – 20 mil. mrtvých cholera – Africké země, špatná hygiena, každých 20 sekund jeden člověk

JAK SE MŮŽEME CHRÁNIT ? DŮLEŽITÉ JE DODRŽOVAT HYGIENU - umývejte si vždy po toaletě ruce - umývejte si veškerou zeleninu a ovoce - nikdy nepijte vodu, u které nevíte, zda je nezávadná - v sexuálním životě buďte opatrní léčba: - velice náročná a dlouhá - léčba antibiotiky (angličan Alexander Fleming – 1928 penicilin) - očkování – vpravení oslabených původců nemoci

Použité zdroje http://www.google.com/imgres?q=alexander+fleming&um=1&hl=en&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1366&bih=548&tbm=isch&tbnid=z3AX3gVU7nIyiM:&imgrefurl=http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/1945/fleming-bio.html&imgurl=http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/1945/fleming.jpg&w=162&h=227&ei=jsdEUNHfHI6YhQfBvYHoAg&zoom=1&iact=hc&vpx=117&vpy=204&dur=80&hovh=181&hovw=129&tx=77&ty=92&sig=113590770777776750926&page=1&tbnh=159&tbnw=113&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:0,s:0,i:128 (4.9.2012)