Evropská dimenze OV a její odraz v činnosti NÚOV

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Národní soustava kvalifikací Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Setkání se členy Svazu obchodu a.
ECVET A NÁVRH ZPŮSOBU JEHO ZAVÁDĚNÍ V ČESKÉ REPUBLICE Lenka Chvátalová.
ECVET v Programu celoživotního učení
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Národní centrum Europass ČR | Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Centrum uznávání a celoživotního učení Ústeckého kraje, o.p.s. Regionální konzultační centrum Most.
Centrum uznávání a celoživotního učení Ústeckého kraje obecně prospěšná společnost Ústí nad Labem.
Koordinační centrum pro EQF Implementace EQF v Evropě – současný stav Valná hromada AVOŠ, 19. dubna 2012 Milada Stalker
Koordinační centrum pro EQF (EQF NCP) Setkání zástupců evropských iniciativ NAEP Milada Stalker Antonie Ondrouchová Pavel Hradecký.
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Konference NIDM k uznávání neformálního vzdělávání Praha, 2. a 3. listopadu 2011.
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
1 Školy jako centra celoživotního učení a uznávání Jana Bydžovská KONFERENCE MŠMT K VYUŽÍVÁNÍ ESF VE VZDĚLÁVÁNÍ
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
Implementace ECVET v České republice. HLAVNÍ ZÁSADY ECVET Nástroj k podporování mobility Využití v počátečním i dalším vzdělávání Podpoření stáží v ČR.
Dalším vzděláváním k uspokojení požadavků zaměstnavatelů a k uplatnění na trhu práce Celoživotní učení - Kroměříž, Projekt je spolufinancován.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 KRAJE , Liblice.
Národní centrum Europass ČR | Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje
Organizační struktura
EUROPASS EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
Otevírá dveře ke studiu a práci v Evropě Ing. Karin Jajtnerová Národní ústav odborného vzdělávání Eurocentrum Liberec, 21. února 2007.
Implementace EQAVET v ČR
Referenční proces v České republice Jakub Stárek 11. března 2011 Praha, Hotel Pyramida Konference k procesu přiřazování úrovní kvalifikací v ČR k úrovním.
Odborné vzdělávání a Evropa Helena Úlovcová
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje , Otrokovice.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI NÁRODNÍ SOUSTAVA KVALIFIKACÍ STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI.
Evropské nástroje na podporu mobility žáků Michala Čičváková.
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání (179/2006 Sb.) Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání.
Nová závěrečná zkouška 2 Individuální projekt národní Kulatý stůl, MŠMT,
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
Druhy DV a strategické směry Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Podpora vzdělávání prostřednictvím OP Rozvoj lidských zdrojů a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Ing. Jan Vitula MŠMT.
European Qualifications Framework Evropský rámec kvalifikací Národní ústav pro vzdělávání :
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Podpora krajského akčního plánování
Střední odborné vzdělávání a trh práce „odpověď na demografický vývoj“
NSK – vazby na evropské procesy
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Libereckého kraje
Úvodní konference projektu UNIV 2 KRAJE, PRAHA
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje , Liberec.
Hlavní manažér SP Kvalita I
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Akční plánování v Ústeckém kraji z pohledu projektu P-KAP
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Organizační struktura
Cyklus kvality z pohledu kariérového poradenství
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje Karlovy Vary.
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

Evropská dimenze OV a její odraz v činnosti NÚOV Miroslav Procházka prochazka@nuov.cz Konference projektu UNIV 2 KRAJE Praha 8.12.2009 Miroslav Procházka, NÚOV

Cíl a struktura prezentace Cíl: propojit informace o evropské dimenzi OV se zamyšlením nad rolí projektů v aktivitách NÚOV Struktura: Evropská dimenze OV: Kodaňský proces Projekty OP VK řešené NÚOV

Kodaňský proces Kodaňská deklarace (2002) o posílení evropské spolupráce v odborném vzdělávání: Stanovení priorit, rozvoj společných evropských nástrojů Každé 2 roky posouzení dosaženého pokroku a reformulace priorit (Maastricht 2004, Helsinky 2006, Bordeaux 2008) nyní: Příprava 2010 VET Policy Report (CEDEFOP) červenec 2010: Sdělení Komise k odbornému vzdělávání prosinec 2010: Brugy

Kodaňský proces - výhled Pojetí: Kontinuita a konsolidace dosaženého Udržení a posílení vysoké úrovně spolupráce členských států a EK Reflexe potřeb trhu práce Hlavní oblasti: Výsledky učení Transparentnost Mobilita Kvalita Partnerství

Společné nástroje EUROPASS EQF: Evropský rámec kvalifikací ECVET: Evropský systém přenosu kreditů v odborném vzdělávání EQARF: Evropský referenční rámec pro zajišťování kvality v odborném vzdělávání

EUROPASS – současný stav Cíl: zvýšit transparentnost kvalifikací, kompetencí a pracovních zkušeností Co je: první evropský jednotný soubor dokumentů, dobrovolný, vydání bezplatné (není cestovním dokladem ani novým certifikátem): Europass - životopis (vyplňuje držitel): webové stránky k dispozici ve všech jazycích EU Europass - jazykový pas (vyplňuje držitel): Europass - mobilita (vyplňuje vysílající a hostitelská organizace): vydáno 8 795 dokumentů v různých jazycích Europass - dodatek k osvědčení (vydává NÚOV): vydáno 141 773 dokumentů v ČJ, AJ, NJ, FJ, celkem vytvořeno 1 388 druhů dodatků Europass- dodatek k diplomu absolventa VOŠ (vydávají VOŠ): zapojeno 106 VOŠ, vydáno 4 391 dokumentů Europass - dodatek k diplomu (vydávají VŠ): vydáno 194 886 dokumentů

EQF – současný stav Cíl: zvýšit transparentnost a vzájemnou důvěru v oblasti kvalifikací Meta-rámec pro srovnávání kvalifikací založený na výsledcích učení (znalosti, dovednosti, kompetence), osm úrovní Doporučení schváleno Evropským parlamentem a Radou Úkoly pro Evropskou komisi a evropské státy: Zřídit poradní skupinu pro EQF, tzv. EQF AG – zřízena EK 2008 Určit národní koordinační středisko – v ČR funguje od ledna 2009 Do 2010 uvést národní systémy kvalifikací do vztahu s EQF (Národní soustava kvalifikací) a do 2012 zajistit, aby všechny nově vydávané dokumenty Europassu obsahovaly jasný odkaz na úroveň EQF a při popisování kvalifikací využívat přístup založený na výsledcích učení – v ČR plánováno do začátku roku 2011

Princip ECVET Miroslav Procházka, NÚOV

Evropský systém kreditů pro odborné vzdělávání a přípravu ECVET – současný stav Evropský systém kreditů pro odborné vzdělávání a přípravu Hlavní cíle: podpora mobility v rámci Evropy, rozvoj vzájemné důvěry a spolupráce (systémy, poskytovatelé) Hlavní principy: dobrovolnost, jednoduchost a funkčnost, vzájemná důvěra, flexibilita, výsledky učení, shromažďování a přenos jednotek Doporučení schváleno Evropským parlamentem a Radou Co se odehrává: Spolupráce na vytvoření finální verze oficiálních dokumentů přijatých v době českého předsednictví EU Analýza možností a vytváření podmínek postupné implementace ECVET v České republice Vstup NÚOV do projektů zaměřených na testování ECVET CREDCHEM (Německo+4) – ověřování ECVET v oblasti technické chemie RECOMFOR (Francie+10) – ověřování ECVET v oblasti zahraničního obchodu

Struktura Společného rámce Metodika Plánování (účel a plán) Realizace Evaluace a hodnocení Posouzení - Review (zpětná vazba a postup změn)

EQARF – současný stav Evropský referenční rámec pro zajišťování kvality v oblasti odborného vzdělávání Cíl: pomáhat podporovat a monitorovat stálé zlepšování systémů odborného vzdělávání a přípravy na základě společných evropských referencí, základní dokument schválen EP a Radou v květnu 2009, viz www.nuov.cz (v češtině) Dílčí nástroje: Evropská síť (ENQA-VET): Platforma pro výměnu zkušeností, diskusi a formulování návrhů na evropské úrovni (od 2010 koordinovaná EK) Společná kritéria kvality a orientační deskriptory pro plánování, provádění, evaluaci a přezkoumávání odborného vzdělávání + Referenční soubor vybraných indikátorů kvality pro hodnocení kvality odborného vzdělávání Národní referenční místo pro zajišťování kvality (Národní síť - součást OS) 2011: navrhnout vlastní způsob implementace EQARF

Odborné vzdělávání v ČR - výhled Hlavní trendy: Role kvalifikací (NSK) jako můstku mezi trhem práce a odborným vzděláváním Posilování partnerství (vzdělávání – trh práce) na systémové úrovni i na úrovni škol (poskytovatelů) Uznávání výsledků předchozího učení Důraz na kvalitu Kreditní systém Posilování role škol v DV Poslání NÚOV: Všestranně napomáhat rozvoji odborného vzdělávání

Projekty z OP VK Hlavní trendy v ČR: Role kvalifikací (NSK) jako můstku mezi trhem práce a odborným vzděláváním Posilování partnerství (vzdělávání – trh práce) na systémové úrovni i na úrovni škol Uznávání výsledků předchozího učení Důraz na kvalitu Kreditní systém Posilování role škol v DV Projekty: KONCEPT NSK 2 Kurikulum S NZZ 2 CKK UNIV 2 Metodika 2 VIP Kariéra 2 UINIV 3 Hlavní oblasti Kodaňského procesu: Reflexe potřeb trhu práce Výsledky učení Transparentnost Mobilita Kvalita Partnerství

červenec 2009 – červen 2012 , náklady 70 mil. Koncept červenec 2009 – červen 2012 , náklady 70 mil. Hlavní cíl: navrhnout systémové prostředí pro DV na základě doporučení Strategie L3 a pilotně ověřit některé jeho aspekty Řešené oblasti: identifikace a předvídání kvalifikačních potřeb podpora kvality DV podpora nabídky DV vč. systematického monitorování základních ukazatelů rozvoje DV ve vazbě na indikátory EU podpora vzdělávání zaměstnanců specificky v malých a středních podnicích uznávání výsledků DV stimulace poptávky jednotlivců i podniků po DV informační a poradenská podpora pro zainteresované subjekty DV

Národní soustava kvalifikací 2 květen 2009 – červen 2015, náklady 650 mil. Hlavní cíle: Všechna odvětví plně pokrýt dílčími kvalifikacemi minimálně do úrovně maturity Nastavit procesy zajišťování kvality ověřování Vytvořit informační a komunikační systémy Docílit akceptovanosti NSK zaměstnavateli i veřejností Předpokládané výsledky: Kvalifikační a hodnoticí standardy pro všechny vymezené dílčí kvalifikace Nastavené vztahy mezi dílčími a úplnými kvalifikacemi a Národní soustavou povolání Veřejný informační systém NSK a systém pro podporu procesů autorizace a zkoušek Metodika naplňování a revize NSK a zajišťování kvality ověřování po skončení projektu

Podpora plošného zavádění ŠVP v odborném vzdělávání Realizace: duben 2009 – březen 2012; 57 700,- Kč Cíle: Metodická pomoc všem SOŠ při tvorbě a realizaci ŠVP (RKC – 11 regionálních konzultačních center) Sledování výuky podle pilotních ŠVP (27 škol z Pilot S) Podpora sociálního partnerství škol při zavádění ŠVP Další dílčí aktivity: Analýza rozvoje spolupráce škol a sociálních partnerů (studie, konference 1. pol. 2011) Návrh standardizace profilové části MZ (ověření na vybraných oborech PŠ) Podpora výměny pedagogických zkušeností Informace: web projektu

Nová závěrečná zkouška duben 2009 – březen 2012, náklady 74 mil. Kč Hlavní cíl Standardizace závěrečné zkoušky v oborech vzdělání s výučním listem a její implementace do systému odborného vzdělávání Předpokládané výstupy Jednotná zadání závěrečných zkoušek pro šk. roky 2008/09, 2009/10, 2010/11 a 2011/12 Internetový informační systém portálové formy pro tvorbu jednotných zadání a celoplošné využití ve všech školách v ČR Koncepční a metodické materiály pro tvorbu a realizaci jednotných zadání Vzdělávání tvůrců jednotných zadání a vyučujících odborných škol

A: Výzkum a analýzy (NÚOV) B: Vývoj a ověřování (NÚOV) Cesta ke kvalitě květen 2009 – duben 2012, náklady 77 mil. Kč (61 NUOV, 15 NIDV, 1 MŠMT) Hlavní cíle projektu: Podpořit vlastní sebereflexi škol jako efektivního prostředku řízení v decentralizovaném systému. Vhodně provázat autoevaluaci a externí evaluaci a sice v diskusi se školami, zřizovateli a ČŠI. Cílové skupiny projektu: MŠ speciální, ZŠ, SŠ, ZUŠ, konzervatoře, jazykové školy s právem SJZ 4 aktivity projektu: A: Výzkum a analýzy (NÚOV) B: Vývoj a ověřování (NÚOV) C: Podpůrné systémy pro školy a další partnery (NÚOV) D: Vzdělávání a diseminace (NIDV)

Projekty z OP VK Hlavní trendy v ČR: Role kvalifikací (NSK) jako můstku mezi trhem práce a odborným vzděláváním Posilování partnerství (vzdělávání – trh práce) na systémové úrovni i na úrovni škol Uznávání výsledků předchozího učení Důraz na kvalitu Kreditní systém Posilování role škol v DV Projekty: KONCEPT NSK 2 Kurikulum S NZZ 2 CKK UNIV 2 Metodika 2 VIP Kariéra 2 UINIV 3 Hlavní oblasti Kodaňského procesu: Reflexe potřeb trhu práce Výsledky učení Transparentnost Mobilita Kvalita Partnerství

Díky za pozornost Evropská dimenze OV a její odraz v činnosti NÚOV Miroslav Procházka prochazka@nuov.cz Díky za pozornost Konference projektu UNIV 2 KRAJE Praha 8.12.2009 Miroslav Procházka, NÚOV