2. Sentimentalismus a preromantismus Básníku, jsi citlivý a jemný? Uhoď na tuto strunu, a uslyšíš, jak zvučí a rozechvívá všechny lidské duše. Denis Diderot 2. Sentimentalismus a preromantismus 3. Cesty Molièrových dědiců
Měšťanské divadlo 18. století Uvést svou hru v Comédie Française se stalo životním cílem mnoha literárních tvůrců.
Měšťanské divadlo 18. století Jean Racine Pojetí Moliérova (vlevo) či Racinova dramatu přestávalo osvícenskému publiku vyhovovat.
Měšťanské divadlo 18. století V divadlech (scéna Comédie Francaise) se objevují technická zařízení. Díky důmyslným systémům bylo možno rychle měnit kulisy. K oživení představení sloužila i další vymoženosti.
Měšťanské divadlo 18. století Osvícenství vládly měšťanské, tzv. slzavé (uplakané) komedie,které rázně skoncovaly s patetickými vzpomínkami na zašlé časy. Namísto ušlechtilých střetnutí vášní a rodové cti byly předváděny vážné, mravoučné hry. Některé z nich napsal Denis Diderot, např. Otec rodiny. Alain-René Lesage napsal útočnou hru Turcaret (1709).
Francouzské měšťanské divadlo Tvůrci tzv. italského divadla byli pokračovatelé commedie dell’arte.
Francouzské měšťanské divadlo Jean-Antoine Watteau: Italská komedie Charaktery některých postav se ve francouzském prostředí zčásti proměnily: z bezcitného Harlekýna se například stal něžný Gilles, pozdější Pierot z moderní francouzské pantomimy.
Francouzské měšťanské divadlo Pierre de Marivaux (1688 - 1763) je autorem řady galantních komedií.
Pierre-Augustin de Beaumarchais Socha autora stojící v Paříži Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais (1732 - 1799)
Pierre-Augustin de Beaumarchais Titulní list a ilustrace z komedie Figarova svatba (1781)
Pierre-Augustin de Beaumarchais Ilustrace z komedie Lazebník sevillský (1775) Plakát k Lazebníku sevillském
Pierre-Augustin de Beaumarchais Přísaha poslanců třetího stavu v Míčovně (obraz Jacquese Louise Davida) Beaumarchaisovy hry odrážely radikální nálady Paříže těsně před jejich revolučním vystoupením.
Pierre-Augustin de Beaumarchais Poprava krále Ludvíka XVI. 21. ledna 1793 (barevný dřevořez) Závěť francouzského krále Ludvíka XVI.
Pierre-Augustin de Beaumarchais Námět Figarovy svatby si vypůjčil pro své operní dílo W. A. Mozart. Lazebníka sevillského převedl do podoby komické opery Ital G. Rossini
Italské divadlo Představení commedie dell arte Z tradiční commedie dell’arte se od 16. století stávala profesionální záležitost. Kočovné herecké společnosti se od počátku neomezovaly pouze na italské prostředí a získávaly poměrně velkou oblibu v celé Evropě. Pietro Longhi: Lidová fraška
Italské divadlo Dottore Harlekýn Brighela Kolombína Neměnné lidské typy commedie dell’arte představovaly zástupce různých společenských vrstev a skupin, předváděly základní charaktery se stálým kostýmem a maskou.
Carlo Goldoni Goldoniho socha v Benátkách Italský dramatik Carlo Goldoni (1707 - 1793) nahradil tradiční masky maskováním herců.
Carlo Goldoni Městečko Chiozza, jeho obyvatelé a přístavní kanály hrají hlavní roli v Goldoniho komedii Poprask na laguně.
Carlo Gozzi Galileo Chini: originální scénografie Gozziho pohádkové hry Turandot. Carlo Gozzi na dobové kresbě
Gozziho komedie se staly podkladem pro slavná hudební díla Carlo Gozzi G. Puccini P. I. Čajkovskij Gozziho komedie se staly podkladem pro slavná hudební díla G. Pucciniho (opera Turandot) nebo P. I. Čajkovského (balet Láska ke třem pomerančům).
Dánské divadlo Dánský dramatik norského původu Ludvig Holberg (1684 - 1754) a jeho působiště v Kodani
Dánské divadlo Slavný herec Niels Andersen jako titulní hrdina Hobergovy komedie Jeppe z vršku
Anglická dramatika 18. století Nový společenský význam dramatické tvorby uznávali John Gay (vlevo) nebo Henry Fielding. Oliver Goldsmith parodoval sentimentální dramatiku v komedii Omyly jedné noci (1773)
Anglická dramatika 18. století Herec Robert Baddeley jako Moses v Sheridanově hře Škola pomluv Richard Brinsley Sheridan (1751 - 1816)