22.1 Charakteristika Uhodneš, o kom se v textu mluví?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronická učebnice - I
Advertisements

44.1 Pádové otázky Kdo, co? Komu, čemu? Oslovujeme, voláme Koho, co?
68.1 Podstatná jména rodu mužského – vzor stroj
Elektronická učebnice - I
46.1 Skloňování podstatných jmen - číslo a rod
10.1 Cyklista na silnici, výbava cyklisty
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
POPIS OSOBY.
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_11
62.1 Rovnováha v přírodě, potravní řetězec
18.1 Obratlovci Kdo jsou obratlovci?
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
84.1 Skloňování číslovek, druhy
19.1 Kružnice, kruh (průsečíky) - konstrukční úlohy
88.1 Základní větné členy – druhy podmětů
66.1 Podstatná jména rodu mužského – vzor hrad
35.1 Zájmena Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
21.1 Malá násobilka - dělení
Elektronická učebnice - I
97.1 Omluvenka Jdu k zubnímu lékaři. Zúčastním se soutěže.
CHARAKTERISTIKA znaky.
90.1 Podstatná jména rodu mužského - vzory předseda, soudce
Elektronická učebnice - I
3.1 Bod, úsečka (modelování, rýsování, měření)
Elektronická učebnice - II
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
Elektronická učebnice - II
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
59.1 Podstatná jména rodu středního – vzor kuře
83.1 Skloňování zájmen, druhy
58.1 Podstatná jména rodu středního – vzor moře
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
64.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor kost
63.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor píseň
40.1 Dělení násobků deseti jednocifernými čísly
54.1 Genetika - člověk Jak je tomu s dědičností krevních skupin?
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
Elektronická učebnice - I
81.1 Přídavná jména MĚKKÁ TVRDÁ (vzor mladý)
Elektronická učebnice - II
Slohový útvar CHARAKTERISTIKA
65.1 Podstatná jména rodu mužského - vzor pán
32.1 Úhel Víš, co je to zorný úhel?…. Diskutuj o tom se spolužáky….
3.1 Periodizace dějin hudby
Elektronická učebnice - I
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
34.1 Přídavná jména Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor:
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
39.1 Předložky NAD Z PO ZA KOLEM NA V K VEDLE PRO OD BEZ U PŘED PŘES O
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Jana Šváchová DATUM VYTVOŘENÍ: listopad 2012 NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Popis osoby.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
CHARAKTERISTIKA VNĚJŠÍ – vystihuje vzhled, zevnějšek
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
CHARAKTERISTIKA Aneta Bartošová. CHARAKTERISTIKA VNĚJŠÍ – VZHLED POSTAVA.
Transkript prezentace:

22.1 Charakteristika Uhodneš, o kom se v textu mluví? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 22.1 Charakteristika Uhodneš, o kom se v textu mluví? Dokážeš podle následujících údajů nakreslit přibližný portrét osoby? I. Vlasy má zrzavé a dva pevně spletené copy. Nos má jak malilinký brambůrek se spoustou pih. Na sobě má modré šaty, na několika místech s kousky červené. Na dlouhých, tenkých nohou nosí dlouhé punčochy, jednu hnědou a druhou černou, a černé boty, které jí jsou velké. II. Miluje nade vše svou opici a koně. Často dělá taškařiny, aniž by kolikrát chtěla. Je upovídaná, veselá, velice živá. Má tak velikou sílu, že uzvedne i svého koně. Autor: Mgr. Zuzana Kadlecová

Popis osoby = charakteristika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 22.2 Co již víme? Popis osoby = charakteristika OPAKOVÁNÍ Popis nás seznamuje s tím, jak někdo nebo něco (osoba, zvíře, věc, místnost, …) vypadá. Cílem popisu je vytvořit o popisované skutečnosti správnou celkovou představu. vnější vnitřní Osnova: I. Úvod – základní charakteristika (o koho jde, jméno, zařazení, věk apod.) Stať - celkový vzhled (výška, postava) - hlava (vlasy, obličej, čelo, uši, nos, ústa, brada) - další části těla (ruce, nohy, …) - další výrazné rysy (typické pohyby, gesta, chůze, hlas, způsob mluvy, …) - oblečení III. Závěr - vztah k popisované osobě Cílem vnějšího popisu osoby je vystihnout její typické, charakteristické znaky.

22.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 22.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Doplníš tato přirovnání? Při charakteristice se snažíme užívat co nejvíce rozmanitých podstatných jmen, přídavných jmen, přirovnání a rčení. přítulný jako kočka hladový jako vlk Uhodneš, o jaká rčení se jedná? zpívá jako holubice/slavík mlčí jako ryba věrný jako pes

22.4 Co si řekneme nového? Charakteristika vnitřní Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 22.4 Co si řekneme nového? usmívá se jako osobu můžeme charakterizovat: usměvavá Charakteristika vnitřní přímo - vyjmenováním typických vlastností nepřímo uvedením konkrétního činu, ze kterého vyplývá povahová vlastnost podle způsobu mluvy (co a jak říká) pomocí rčení a přirovnání vystihuje povahu člověka, jeho vlastnosti, schopnosti a zájmy pyšný jako srovnáním s jinou osobou vleče se jako

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 22.5 Procvičení a příklady Rozliš následující přídavná jména podle toho, zda patří do charakteristiky vnitřní, nebo vnější. Uveď ke každému jménu jedno synonymum a jedno antonymum. Pokus se podle vzoru barona Prášila popsat tvory na cizí planetě vzdálené od Země tisíce světelných let. Z vyprávění barona Prášila: „Nedaleko Měsíce se nalézá Psí hvězda. Žijí na ní tvorové, o kterých se nám nezdá. Spatřil jsem na vlastní oči u měsíčních přátel asi sedm nebo osm jejích obyvatel. Tváře mají zamračené jako velcí buldoci. Oko mají na nose a dlouhý jazyk za noci pokud na něm není klička – zamhouří je místo víčka. Říkají jim Vařinožci. Lidé toho plemene jedí totiž tak jako my jídlo pouze vařené. Jejich oběd je však krátký: otevřou si bok a vrátky vloží porci, můj ty smutku, celou rovnou do žaludku.“ (podle j. Koláře a J. Hiršala) vyzáblý, bojácný, lajdácký, obézní, pánovitý, mrňavý, pyšný, agresivní, smutný, zakřiknutý, užalovaný, zlomyslný, hamižný Charakterizuj známé dvojice porovnáním jejich vzhledu, vlastností, chování, … .

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 22.6 Něco navíc pro šikovné Někteří čeští panovníci jsou v dějinách známi i pod svými přezdívkami. Víš, komu a proč se tak říkalo? český Achilles, král železný a zlatý, otec vlasti, šelma ryšavá, král holec, husitský král, král bene, zimní král Dokážeš vymyslet vhodné přezdívky pro své spolužáky? Kterým známým postavám mohou patřit následující stručné charakteristiky? Malá, hnědá, tváři divé pod plachetkou osoba; o berličce, hnáty křivé, hlas - vichřice podoba! Vysoký, štíhlý, šlachovitý Angličan energického vzhledu i chování. Dopisy s žádostí o pomoc mu posílejte na adresu Londýn, Baker street 221. Jestliže se mu Váš případ bude zdát dostatečně zajímavý a pokud nebude zrovna zaneprázdněn pronásledováním svého úhlavního protivníka, profesora Mortimeryho, milerád Vám pomůže. Jeho deduktivní mozek ho nikdy nezklame. Stylisticky uprav popis osoby z obrazu: Sedící král má shrbenou postavu. Na hlavě, která poklesla zdrcujícím poznáním kruté porážky, má honosnou vojenskou přilbu. Pod ní má dlouhé vlasy, které má svázané ve dva pletence, které spadají po jednom na každé z jeho ramen. Přes tmavý kabátec má navlečen dlouhý královský plášť, který má bohaté zdobení. Dokážeš vymyslet podobné charakteristiky?

22.7 CLIL Describe this family tree. What may be their Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature 22.7 CLIL Describe this family tree. What may be their characteristics, interests?

22.8 Test znalostí Synonymum ke slovu opovážlivý je: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 22.8 Test znalostí Kterou vlastnost vyjadřuje rčení Stéblo nikomu přes cestu nepřeloží. a/ pomalý b/ sobecký c/ dobrosrdečný d/ šetřivý Jaká řada obsahuje přídavná jména používaná pro vnitřní charakteristiku? a/ přátelský, vnímavý, nápomocný b/ vnímavý, vysoký, svalnatý c/ vysoký, vrásčitý, agresivní d/ vrásčitý, hrdý, cílevědomý Které tvrzení je správné? a/ Při charakteristice vnější popisujeme vlastnosti, schopnosti a zájmy. b/ V popisu osoby se snažíme používat co nejméně rozličných podstatných a přídavných jmen. c/ Popis vzhledu nazýváme charakteristikou vnější. d/ Charakteristikou míníme popis pracovního postupu. Synonymum ke slovu opovážlivý je: a/ agresivní b/ krutý c/ bezcitný d/ drzý Správné odpovědi: c a d Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 22.9 Použité zdroje, citace Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F., Český jazyk 6 (učebnice, pracovní sešit), Tobiáš, Havlíčkův Brod, 2005 Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F., Český jazyk 7 (učebnice, pracovní sešit), Tobiáš, Havlíčkův Brod, 2005 http://www.zs.tatenice.cz/predmety/index.php Český jazyk – 7. ročník - Charakteristika (slide 1) http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_177485_main.jpg (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Setk%C3%A1n%C3%AD_Ji%C5%99%C3%ADho_z_Pod%C4%9Bbrad_s_Maty%C3%A1%C5%A1em_Korv%C3%ADnem.jpg (slide 5) http://www.egmont.cz/sk/knihy/kraska-a-zvire-3/ (slide 5) http://www.babywelt.cz/cs/text/kapsare-do-auta/ (slide 5) http://www.ceskatelevize.cz/porady/0-vecernicek/5628-galerie-vecernicku/?detail=mach-a-sebestova (slide 5) http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/karel-jaromir-erben/polednice-kytice.html#ixzz1sTYYqVRF (slide 6) obrázky z databáze klipart

22.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 01 – 06/2012 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 22.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 01 – 06/2012 Ročník 6., 7., 9. ročník Klíčová slova Charakteristika, synonyma, antonyma, přirovnání, rčení. Anotace Prezentace představující charakteristiku, tj. vnější a vnitřní popis osoby, a slovní zásobu s ní související.