Kartografie Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Vít Lazecký Datum vytvoření: Téma: Stavba srdce.
Advertisements

Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Litosféra a litosférické desky
MAPA – Zmenšený obraz povrchu Země
Glóbus a zeměpisná síť Název školy
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Zemětřesení Název školy
Geometrická podstata map
KARTOGRAFIE.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Pohyby Země Název školy
Krasové oblasti Název školy
Atmosféra Země Název školy
Mapa.
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Podpovrchová voda Název školy
Práce nutné ke vzniku mapy
Kartografie.
Národy světa Název školy
KARTOGRAFIE = nauka o mapách Mapa - zmenšený, zjednodušený
Socioekonomická geografie
Stavba zemského tělesa
Vodstvo ČR Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
OBJEVENÍ, POLOHA NA ZEMI, HRANIČNÍ BODY
Vlastnosti stránky a tisk
MAPA A JEJÍ OBSAH.
Kartografie a topografie
MAPA A JEJÍ OBSAH Co je to mapa? Proti skutečnosti vypadá mapa jak?
Kartografie Zeměpisné souřadnice, GPS Typy kartografických zobrazení
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Glóbus- model Země autor VM:Ondřej.
Země jako vesmírné těleso
Kámen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Barevné modely Název školy
Autor: Mgr. Helena Nováková
Čas a časová pásma Název školy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_414_VoIP AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrické vlastnosti.
Symbolismus Název školy
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Socioekonomická geografie - opakování
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Z_088_Politická mapa dnešního světa světa _Státní hranice
Administrativní členění ČR
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Autoportrét Název školy
Grafické techniky Název školy
Písmo obrázkové Název školy
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Portrét - anfas Název školy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
K ARTOGRAFIE – OBSAH MAP Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR:Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_PLANETA ZEMĚ ROČNÍK: 6. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda VZDĚLÁVACÍ.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV:VY_32_INOVACE_02A_03_OBSAH MAPY TEMA:Přírodní obraz Země.
 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Zeměpis.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_II.VL2 Vytvořeno:
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
úvod a kartografická zobrazení
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_07_Mapy
Transkript prezentace:

Kartografie www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Kartografie Označení DUM VY_32_INOVACE_12_1_06 Autor Mgr. Eva Procházková Datum 20. 04. 2013 Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Zeměpis Tematický okruh Sféry Země Ročník První ročníky a kvinty www.zlinskedumy.cz

KARTOGRAFIE

Kartografie a mapa Kartografie Mapa Matematická kartografie Zabývá se studiem a zhotovováním map Mapa zmenšený zkreslený rovinný obraz zemského povrchu nebo jeho částí Matematická kartografie Zabývá se zobrazením referenční koule nebo elipsoidu do roviny mapy

Nejstarší mapy Pravěk - slovní popisy cest - první nákresy: lastury, kámen, dřevo, kosti, kůže, kůry stromů Např. Rytina oblasti Pavlovských vrchů (24 000 př.n.l.) - mamutí kel

Starověké Řecko začal se prosazovat názor o kulatosti Země Pythagoras (6. st. pnl.) Aristoteles (4. st. př.l.) – kruhový stín Země při zatmění Měsíce Eratosthenés (3.-2. st. př.l.) – poledníky, rovnoběžky, určil velikost Země Obr. 1 Herodotova mapa, 5. stol. pnl.

Středověk Úpadek kartografie, církev hlavní autoritou Tvrzení o kulatosti Země zakázáno Představa, že Země je kulatá deska kruhové mapy s Jeruzalémem ve středu Obr. 2 Mapa světa ze středověku

Novověk Zámořské objevy, rozvoj námořní plavby Kompasové mapy – kresba pobřeží (navigační mapy) Obnovena myšlenka kulatosti Země Rozšířování map s rozvojem vědy a techniky (knihtisk) Od 18. stol. – podrobné mapování (mapy podobné současným) Obr. 3 Mapa Ameriky (1561)

Komenského mapa Moravy Mapa má v pravém horním rohu latinský titul „Nová a ze všech dosavadních nejpřesnější mapa Moravy od Jana Amose Komenského “ a v pravém dolním rohu jméno vydavatele Nicolase Johanna Piscatora. V horní části pás pohledů zobrazující města Polnou, Olomouc, Brno a Znojmo. Obr. 4 Komenského mapa Moravy (1627)

Obsah mapy Matematický základ mapy: Obsah mapy: Kartografické zobrazení (probereme příští hodinu) Měřítko Zeměpisné souřadnice Obsah mapy: Polohopis Výškopis Popis mapy + Název mapy legenda tiráž (údaje o autorovi, nakladateli, vydavateli, datum, místo vydání …)

Měřítko Měřítko číselné grafické Vysvětli vlastními slovy: CO UDÁVÁ ČÍSELNÉ MĚŘÍTKO? Měřítko Měřítko číselné grafické Obr.5 Příklad grafického měřítka

Číselné měřítko = poměr vzdálenosti na mapě a ve skutečnosti 1 : 20 000 000 1cm na mapě : 20 000 000 cm ve skutečnosti 1cm na mapě = 200 km ve skutečnosti Mapy velkého měřítka (plány) (pod 1:200 000) středního měřítka (1:1 000 000 – 1: 200 000) malého měřítka (nad 1:1 000 000)

Číselné vs. grafické Jaká je výhoda grafického měřítka? V případě, že mapu budeme při kopírování zmenšovat nebo zvětšovat, bude stále pravdivé

POLOHOPIS Vzájemná poloha objektů a prvků v krajině Vodstvo, sídla, komunikace … K vyjádření slouží značky Bodové Čárové (liniové) Plošné Pohybové Vezmi si Školní atlas světa a najdi příklady ke každému typu značky V kterém předmětu také používáte mapy s pohybovými značkami?

Řešení: Bodové značky: Čárové (liniové) Plošné Pohybové Str. 34 – 35: značky jednotlivých nerostných surovin aj. Čárové (liniové) Str. 34 – 35: značky řek, hranic států aj. Plošné Str. 88 – 89: značky hlavních hospodářských oblastí aj. Pohybové Str. 34 – 35: značky hlavních směrů vývozu ropy aj. Pohybové značky na dějepisných mapách (pohyby národů, přesuny vojsk aj.)

VÝŠKOPIS – výškové poměry na mapě Nadmořská výška = výška místa nad hladinou moře Znázorňujeme pomocí: Kót číselný údaj Vrstevnic čáry spojující místa o stejné nadmořské výšce Barevné hypsometrie Kopečků (mapa Komenského) Obr.6 Princip vrstevnic

Zdroje obrázků: Obr. 1: File:Herodotus world map-en.svg - Wikimedia Commons. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-04-16]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Herodotus_world_map-en.svg Obr. 2: File:Radkarte MKL1888.png - Wikimedia Commons. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-04-17]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Radkarte_MKL1888.png Obr. 3: File:Map of America by Sebastian Munster.JPG - Wikimedia Commons. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-04-17]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Map_of_America_by_Sebastian_Munster.JPG Obr. 4: KOMENSKÝ, Jan Amos. File:Komenskeho mapa Moravy.jpg - Wikimedia Commons. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-04-20]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Komenskeho_mapa_Moravy.jpg

Zdroje obrázků: Obr. 5: MILHAUS. Soubor:Graphical scale.gif - Wikipedie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-04-20]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Graphical_scale.gif Obr. 6: ROMARY. File:Courbe niveau.svg - Wikimedia Commons. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-04-20]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Courbe_niveau.svg