C HARAKTERISTIKY VIDEOMATERIÁLU Jan Mrázek Jan Pavera.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Multimédia Video a zvuk.
Advertisements

Počítačová grafika.
HW – Kabely a konektory Název školy
Periferní zařízení počítače
Počítačová grafika.
Úvod do tématu.  Odvětví informatiky -> používáme PC k tvorbě uměleckých grafických materiálů  Vytváříme ji buď zcela digitálně, nebo s využitím nasnímaných.
Multimediální soubory
Tato prezentace byla vytvořena
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
Soustava zařízení, kterými se obraz přeměňuje na elektrický obrazový signál.
Multimédia ve vzdělávání VIDEO Litomyšl.
III/2 XVII ABC
Konektory graf. karet.
Lukáš Kryl, Zděněk Pernica.  Barevné schéma  Rozlišení  Framerate  Specifika streamovaného videa  Výhled do budoucnosti.
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
HARDWARE 2 KONEKTORY PC 7. ročník verze
Periferní zařízení počítače
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Základní pojmy grafiky
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Ondřej Kostka 3IT.  Je technologie pro zachycování, zaznamenávání, přehrávání, přenos a obnovu pohyblivých obrázků používající elektronické signály nebo.
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
Komunikační porty a síťová rozhraní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Počítačová grafika.
Základní pojmy Grafiky
Monitor CRT Monitor LCD Monitor
Charakteristiky videomateriálu
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Základní pojmy a principy
Multimédia.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
Rastrová grafika E4.
Multimédia Žlutířová Eva.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová grafika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Monitor Číslo DUM: III/2/VT/2/1/11 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Inf Analogová a digitální televize. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martin Jiřiště NÁZEV:VY_32_INOVACE_08C_15_televize TEMA:Multimédia a grafika.
VIDEO. Co je video… Video je sekvence po sobě jdoucích obrázků Lidské oko (z důvodu setrvačnosti) nevnímá jednotlivé obrázky, ale plynulý pohyb Počet.
Multimédia základní informace Co to jsou „multimédia“?   multi: více   média: tisk (text, obrázky), rozhlas (zvuk), televize (video), internet 
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
1 Televizní obraz Digitální záznam Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_18.  přidáním barevného odstínu vznikne tmavší barva, tento způsob používají například tiskárny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Projektor Číslo DUM: III/2/VT/2/1/12 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Grafická karta Číslo DUM: III/2/VT/2/1/05 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NEPOČÍTAČE – DALŠÍ DIGITÁLNÍ PŘÍSTROJE. OBSAH 1) Počítače Počítače 2) Pojem „digitální“ Pojem „digitální“ 3) Využití dig. technologií ve spotřební elektronice.
Periferní zařízení počítače - opakování
Informatika Obrazová technologie Pro: ISŠ SEMILY
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
MONITORY Michaela Fraiová.
Charakteristika videomateriálů
MULTIMEDIÁLNÍ FORMÁTY
Kódování obrazu Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Monitor
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
LCD monitor Nikola Kodetová\1.L.
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Barvy v počítačové grafice
Transkript prezentace:

C HARAKTERISTIKY VIDEOMATERIÁLU Jan Mrázek Jan Pavera

O BSAH Barevné schéma Rozlišení Framerate Specifika streamovaného videa Výhled do budoucnosti

BAREVNÉ SCHÉMA pojem používaný v teorii barev pro výběr a použití konkrétních barev a jejich kombinací pro veškerá média video jako elektronické médium definováno barevnou hloubkou a barevným prostorem

BAREVNÁ HLOUBKA popisuje počet bitů použitých k popisu určité barvy nebo pixelu v bitmapovém obrázku nebo rámečku videa vyjádřeno jako počet bitů na pixel větší barevná hloubka zvětšuje škálu různých barev a paměťovou náročnost obrázku či videa.

BAREVNÁ HLOUBKA Barevná hloubka Počet barevOznačení 1 bit 2 na 1 = 2Mono Color 4 bitová 2 na 4 = 16 8 bitová 2 na 8 = bitová 2 na 15 = Low Color 16 bitová 2 na 16 = High Color 24 bitová 2 na 24 = True Color 32 bitová 2 na 32 = Super True Color 48 bitová 2 na 48 = Deep Color 8bitová barva je využívaná například pro rozlišení VGA pro HDTV je využívána až 48bitová barva Deep Color

BAREVNÝ PROSTOR (MODEL) využíván pro ukládání a zpracování obrazových dat popisuje základní barvy a model mísení těchto základních barev do výsledné barvy barva je v přírodě dána směsí světla různých vlnových délek různé barevné modely se snaží co nejvěrněji napodobit přírodní barvu

BAREVNÉ PROSTORY RGB barevné složky: R - červená, G - zelená, B - modrá nejčastěji použití pro video v elektronické podobě podporován většinou typů zobrazovacích zařízení: CRT a LCD monitory, plazmové displeje nebo LED displeje. RGBA barevné složky: R - červená, G - zelená, B - modrá, A- alfa kanál pro průhlednost je využit u obrázků ve formátu PNG sRGB standardní RGB (zjednodušený model RGB) barevný prostor navržený a určený pro internet

BAREVNÉ PROSTORY CMYK barevné složky: C - azurová, M - purpurovou, Y žlutá, K - černá používán především u reprodukčních zařízení - tiskárny HSV, HSL, HSB parametry: HSV – Hue, Saturation, Value HSL - Hue, Saturation, Lightness HSB Hue, Saturation, Brightness tyto barevné modely nejvíce odpovídají lidskému vnímání barev používájí se pro grafické aplikace YUV složky: Y – jasová, UV - barevné používaný v televizním vysílání ve formátu PAL i HDTV

R OZLIŠENÍ v řádcích pro analogové formáty v pixelech pro digitální formáty ve voxelech pro 3D video

P OMĚR STRAN

HIGH-DEFINITION HD Ready norma, kterou musí zařízení splňovat, aby bylo schopné přijímat signál HDTV neboli high- definition television zařízení může být označeno logem HD Ready Full HD znamená velice kvalitní, detailní a ostrý obraz, který vyžaduje stejně kvalitní LCD nebo plazma TV

P OŽADAVKY NA HD R EADY Displej, obrazovka minimální rozlišení obrazovky (např. LCD, plazma) nebo zobrazovacího zařízení (např. projektor) 720 fyzických řádků v širokoúhlém zobrazení Video rozhraní zobrazovací zařízení je schopné přijímat HD signál a nalogově a digitálně - DVI (Digital Visual Interface) nebo HDMI

F ORMÁTY HD Prokládaný – i (interlaced) obrazovka zaplněna ve dvou fázích, nejprve lichými řádky a potom sudými řádky pohyb tak rychlý, že jej lidské oko nerozpozná, můžete vnímat „blikání“. Progresivní – p (progressive) pokročilejší, zapisuje obsah obrazu najednou, což znamená, že můžete vidět všechny detaily na obrazovce najednou Nejběžnější formáty 720p, 1080i a 1080p to označuje, jak detailní je rozlišení a také jaký formát zápisu obrazu používá

T ELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ Analogové vysílání Digitální vysílání Analogový TV StandardRozlišení PAL768 sloupců, 576 řádků NTSC720 sloupců, 480 řádků Digitální TV Standard RozlišeníPoměr D-1 PAL720×5764:3 D-1 NTSC720×4864:3 HDTV 720p1280×72016:9 HDTV 1080p,i1920×108016:9

P OROVNÁNÍ ROZLIŠENÍ

F RAMERATE počet snímků na jednotku času obvykle udává v jednotkách fps (z anglického frames per second ) nebo prostě v hertzích – v obou případech jednotka odpovídá jednomu snímku za sekundu pro dosáhnutí iluze plynulého pohybu je třeba zobrazit alespoň snímků za sekundu pojem framerate se používá v mnoha oblastech techniky, které se zabývají pohyblivým obrazem. Mimo jiné v počítačové grafice, při zpracování videa, filmovém průmyslu či televizním vysílání

T ELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ Analogové vysílání Digitální vysílání Televizní standardFPS PAL25 NTSC29,97 HDTVFPS Prokládané - interlaced Progresivní - progressive23,

S LOWMOTION klasická kamera snímá s frekvencí 25 nebo 30 snímků za sekundu slowmotion kamery jsou schopny zachytit 300 až 1 milion snímků za sekundu, záleží na výkonnosti kamery můžeme tak lépe sledovat zpomaleně děje, které někdy nejsme schopni zachytit vlastním zrakem

SPECIFIKACE STREAMOVANÉHO VIDEA streaming - technologie kontinuálního přenosu audiovizuálního materiálu mezi koncovým uživatelem a zdrojem v internetu streaming zprostředkován pomocí síťové architektury Klient (koncový uživatelem)- Server (zdroj), tento přenos se nazývá WEBCASTING

WEBCASTING probíhá v reálném čase (internetová televize nebo rádio) systémem video on demand (Youtube, Stream.cz) výhody v efektivní dostupnosti videomateriál uloženého na webovém serveru

KVALITA VIDEA využití MPEG-4, Windows Media, Real Time, Quick Time nebo flashových kodeků kvalita závislá na datovém toku a rozlišení videa pro rozlišení 320×240 bodů je využíván datový tok Kbps v dnešní době jsou využívány formáty 360p, 480p, 720p HD, 1080p HD

KVALITA AUDIA využití kodeků WMA, MP3, OGG, AAC+ kvalita audia závislá na datovém toku od Kbps single bitrate - konstantní datový tok, multibitrate - více konstantních datových toků přenášených dohromady v jednom multibitrate automaticky mění kvalitu zvuku v závislosti rychlosti internetového připojení klienta

VÝHLED DO BUDOUCNOSTI zvýšení a zrychlení přenosu videa pomocí mobilních datových přenosů zobrazení videa například v HD a Full HD datových projektorech 3D obraz bez nutnosti použití brýlí nebo ve vysokých rozlišeních videa, která daleko převyšující ta dnešní

DĚKUJEME ZA POZORNST Na závěr praktická ukázka videomateriálu dle různých charakteristik