C HARAKTERISTIKY VIDEOMATERIÁLU Jan Mrázek Jan Pavera
O BSAH Barevné schéma Rozlišení Framerate Specifika streamovaného videa Výhled do budoucnosti
BAREVNÉ SCHÉMA pojem používaný v teorii barev pro výběr a použití konkrétních barev a jejich kombinací pro veškerá média video jako elektronické médium definováno barevnou hloubkou a barevným prostorem
BAREVNÁ HLOUBKA popisuje počet bitů použitých k popisu určité barvy nebo pixelu v bitmapovém obrázku nebo rámečku videa vyjádřeno jako počet bitů na pixel větší barevná hloubka zvětšuje škálu různých barev a paměťovou náročnost obrázku či videa.
BAREVNÁ HLOUBKA Barevná hloubka Počet barevOznačení 1 bit 2 na 1 = 2Mono Color 4 bitová 2 na 4 = 16 8 bitová 2 na 8 = bitová 2 na 15 = Low Color 16 bitová 2 na 16 = High Color 24 bitová 2 na 24 = True Color 32 bitová 2 na 32 = Super True Color 48 bitová 2 na 48 = Deep Color 8bitová barva je využívaná například pro rozlišení VGA pro HDTV je využívána až 48bitová barva Deep Color
BAREVNÝ PROSTOR (MODEL) využíván pro ukládání a zpracování obrazových dat popisuje základní barvy a model mísení těchto základních barev do výsledné barvy barva je v přírodě dána směsí světla různých vlnových délek různé barevné modely se snaží co nejvěrněji napodobit přírodní barvu
BAREVNÉ PROSTORY RGB barevné složky: R - červená, G - zelená, B - modrá nejčastěji použití pro video v elektronické podobě podporován většinou typů zobrazovacích zařízení: CRT a LCD monitory, plazmové displeje nebo LED displeje. RGBA barevné složky: R - červená, G - zelená, B - modrá, A- alfa kanál pro průhlednost je využit u obrázků ve formátu PNG sRGB standardní RGB (zjednodušený model RGB) barevný prostor navržený a určený pro internet
BAREVNÉ PROSTORY CMYK barevné složky: C - azurová, M - purpurovou, Y žlutá, K - černá používán především u reprodukčních zařízení - tiskárny HSV, HSL, HSB parametry: HSV – Hue, Saturation, Value HSL - Hue, Saturation, Lightness HSB Hue, Saturation, Brightness tyto barevné modely nejvíce odpovídají lidskému vnímání barev používájí se pro grafické aplikace YUV složky: Y – jasová, UV - barevné používaný v televizním vysílání ve formátu PAL i HDTV
R OZLIŠENÍ v řádcích pro analogové formáty v pixelech pro digitální formáty ve voxelech pro 3D video
P OMĚR STRAN
HIGH-DEFINITION HD Ready norma, kterou musí zařízení splňovat, aby bylo schopné přijímat signál HDTV neboli high- definition television zařízení může být označeno logem HD Ready Full HD znamená velice kvalitní, detailní a ostrý obraz, který vyžaduje stejně kvalitní LCD nebo plazma TV
P OŽADAVKY NA HD R EADY Displej, obrazovka minimální rozlišení obrazovky (např. LCD, plazma) nebo zobrazovacího zařízení (např. projektor) 720 fyzických řádků v širokoúhlém zobrazení Video rozhraní zobrazovací zařízení je schopné přijímat HD signál a nalogově a digitálně - DVI (Digital Visual Interface) nebo HDMI
F ORMÁTY HD Prokládaný – i (interlaced) obrazovka zaplněna ve dvou fázích, nejprve lichými řádky a potom sudými řádky pohyb tak rychlý, že jej lidské oko nerozpozná, můžete vnímat „blikání“. Progresivní – p (progressive) pokročilejší, zapisuje obsah obrazu najednou, což znamená, že můžete vidět všechny detaily na obrazovce najednou Nejběžnější formáty 720p, 1080i a 1080p to označuje, jak detailní je rozlišení a také jaký formát zápisu obrazu používá
T ELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ Analogové vysílání Digitální vysílání Analogový TV StandardRozlišení PAL768 sloupců, 576 řádků NTSC720 sloupců, 480 řádků Digitální TV Standard RozlišeníPoměr D-1 PAL720×5764:3 D-1 NTSC720×4864:3 HDTV 720p1280×72016:9 HDTV 1080p,i1920×108016:9
P OROVNÁNÍ ROZLIŠENÍ
F RAMERATE počet snímků na jednotku času obvykle udává v jednotkách fps (z anglického frames per second ) nebo prostě v hertzích – v obou případech jednotka odpovídá jednomu snímku za sekundu pro dosáhnutí iluze plynulého pohybu je třeba zobrazit alespoň snímků za sekundu pojem framerate se používá v mnoha oblastech techniky, které se zabývají pohyblivým obrazem. Mimo jiné v počítačové grafice, při zpracování videa, filmovém průmyslu či televizním vysílání
T ELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ Analogové vysílání Digitální vysílání Televizní standardFPS PAL25 NTSC29,97 HDTVFPS Prokládané - interlaced Progresivní - progressive23,
S LOWMOTION klasická kamera snímá s frekvencí 25 nebo 30 snímků za sekundu slowmotion kamery jsou schopny zachytit 300 až 1 milion snímků za sekundu, záleží na výkonnosti kamery můžeme tak lépe sledovat zpomaleně děje, které někdy nejsme schopni zachytit vlastním zrakem
SPECIFIKACE STREAMOVANÉHO VIDEA streaming - technologie kontinuálního přenosu audiovizuálního materiálu mezi koncovým uživatelem a zdrojem v internetu streaming zprostředkován pomocí síťové architektury Klient (koncový uživatelem)- Server (zdroj), tento přenos se nazývá WEBCASTING
WEBCASTING probíhá v reálném čase (internetová televize nebo rádio) systémem video on demand (Youtube, Stream.cz) výhody v efektivní dostupnosti videomateriál uloženého na webovém serveru
KVALITA VIDEA využití MPEG-4, Windows Media, Real Time, Quick Time nebo flashových kodeků kvalita závislá na datovém toku a rozlišení videa pro rozlišení 320×240 bodů je využíván datový tok Kbps v dnešní době jsou využívány formáty 360p, 480p, 720p HD, 1080p HD
KVALITA AUDIA využití kodeků WMA, MP3, OGG, AAC+ kvalita audia závislá na datovém toku od Kbps single bitrate - konstantní datový tok, multibitrate - více konstantních datových toků přenášených dohromady v jednom multibitrate automaticky mění kvalitu zvuku v závislosti rychlosti internetového připojení klienta
VÝHLED DO BUDOUCNOSTI zvýšení a zrychlení přenosu videa pomocí mobilních datových přenosů zobrazení videa například v HD a Full HD datových projektorech 3D obraz bez nutnosti použití brýlí nebo ve vysokých rozlišeních videa, která daleko převyšující ta dnešní
DĚKUJEME ZA POZORNST Na závěr praktická ukázka videomateriálu dle různých charakteristik