15.1 Osa a střed úsečky Popiš, co vidíš na obrázcích.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úhel Úhel je část roviny
Advertisements

Konstrukce trojúhelníků
Osová souměrnost Najdeš rozdíly mezi těmito obrázky? B A
Kružnice, konstrukce kružnice 4. ročník
13.1 Kružnice, kruh Co mají obrázky společného?
Kružnice opsaná trojúhelníku
4.1 Přímka (modelování, rýsování)
Základní konstrukce Kolmice.
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
37.1 Vzájemná poloha dvou kružnic
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
Elektronická učebnice - I
36.1 Obsahy složitějších obrazců
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
20.1 Trojúhelníková nerovnost
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
19.1 Kružnice, kruh (průsečíky) - konstrukční úlohy
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
61.1 Kružnice trojúhelníku vepsaná
29.1 Úsečky- grafický součet, rozdíl a násobek
40.1 Zásobník – Osová souměrnost
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
33.1 Úhlopříčky čtverce a obdélníku, jejich vlastnosti
Elektronická učebnice - I
34.1 Souřadnice bodů, osy souřadnic x, y
30.1 Povrch krychle + síť Pojmenuj některá tělesa.
31.1 Povrch kvádru + síť Zkus najít na obrázcích kvádry.
3.1 Bod, úsečka (modelování, rýsování, měření)
ROVNOBĚŽKY 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická,
18.1 Pravý úhel, pravoúhlý trojúhelník
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Elektronická učebnice - I
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
7.1 Polopřímka, opačné polopřímky
26.1 Obsah obdélníku Tatínek chce koupit nový koberec tvaru obdélníku.
5.1 Měření na centimetry a milimetry
Elektronická učebnice - I
14.1 Úsečky – porovnávání, přenášení
Elektronická učebnice - I
26.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků III. KONSTRUKCE
11.1 Obdélník D C Vrcholy obdélníka – A , B , C , D D C A B a D C
10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D
38.1 Zásobník – Geometrické tvary
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - II
11.1 Kružnice trojúhelníku opsaná
25.1 Rovnoběžníky Prohlédni si obrázky a pokus se říci, co je spojuje.
21.1 Útvary souměrné podle osy
32.1 Úhel Víš, co je to zorný úhel?…. Diskutuj o tom se spolužáky….
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
Co mají společného tyto obrázky???
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
Množina bodů dané vlastnosti
Rýsování kolmic Matematika 4. ročník Lenka Blažková 2012.
Základní geometrické rovinné útvary 1
Množina bodů dané vlastnosti
Konstrukce trojúhelníků (sus)
24.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků I.
Základní konstrukce Kolmice.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_18_rovinné obrazce
TÉMA: Rýsování čtverce
TÉMA: Rýsování rovnoběžníků
TÉMA: Úlohy na rýsování kolmic a rovnoběžek
Transkript prezentace:

15.1 Osa a střed úsečky Popiš, co vidíš na obrázcích. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 15.1 Osa a střed úsečky Popiš, co vidíš na obrázcích. Můžeme si zde představit úsečku? Kde přesně? Co je důležitého dodržet při konstrukci houpačky. Víš proč? Na co musíme dbát při rozmístění dětí při přetahování lanem? Autor: Mgr. Blanka Průšová

15.2 Co již víme Vím, jak mohu porovnávat úsečky: Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 15.2 Co již víme Vím, jak mohu porovnávat úsečky: 1. pomocí proužku papíru 2. pomocí kružítka 3. měřením - např. pomocí pravítka Vím, co jsou shodné úsečky. Shodné úsečky mají sobě rovné délky. Úsečky, jejichž délky se nerovnají, nejsou shodné úsečky.

15.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 15.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Jak určím střed úsečky, když nemám kružítko ani pravítko? Pomůže ti proužek papíru. Postup: 1. K dané úsečce AB přiložíme proužek papíru. 2. Vyznačíme na něm krajní body úsečky. 4. Papír rozevřeme a znovu přiložíme k úsečce AB. 5. Na úsečce AB vyznačíme bod S, který odpovídá místu přeložení. Platí: AS @ SB. 3. Papír přeložíme tak, aby se krajní body kryly.

Pomůžeš si tím, že sestrojíš osu úsečky. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 15.4 Co si řekneme nového? A jak určím střed úsečky, když nemám proužek papíru, ale mám pravítko a kružítko? Pomůžeš si tím, že sestrojíš osu úsečky. Osa úsečky je přímka, která prochází středem úsečky a je k ní kolmá. Narýsuji ji tak, že postupně z obou krajních bodů úsečky vedu oblouky kružnice, jejichž poloměr je stejný a větší než polovina délky úsečky. Přímka o (osa úsečky) pak prochází průsečíky narýsovaných oblouků. Průsečík osy s úsečkou je střed úsečky.

Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 15.5 Procvičení a příklady Narýsuj do sešitu tři libovolné úsečky a pomocí proužku papíru sestroj jejich střed. Proveď kontrolu správnosti rýsování pomocí kružítka a pravítka. 2. Narýsuj do sešitu tři libovolné úsečky a sestroj jejich osy. Proveď kontrolu správnosti rýsování pomocí pravítka (přeměřením). Existuje nějaká úsečka, které nelze sestrojit osu? Své tvrzení zdůvodni. Zkus vymyslet co nejvíce situací z běžného života, kde se nám bude hodit znalost sestrojení osy úsečky.

Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 15.6 Něco navíc pro šikovné Narýsuj čtverec ABCD o délce strany a = 6 cm. Sestroj osy všech úseček a pozoruj jejich společný průsečík. Dokážeš tento bod blíže popsat? Narýsuj obdélník KLMN, kde délky stran jsou 5 a 7cm. Sestroj osy všech úseček a pozoruj jejich společný průsečík. Dokážeš tento bod blíže popsat? Platí zde totéž jako u čtverce? 3. Narýsuj libovolný trojúhelník OPR a sestroj osy všech úseček. Budeš-li přesně rýsovat, budou všechny osy procházet jedním bodem. Označ ho S. Narýsuj kružnici se středem v bodě S, která prochází bodem O. Které body ještě leží na této kružnici?

15.7 Line segment houpačka swing měřit measure kružítko pravítko ruler Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 15.7 Line segment houpačka swing měřit measure kružítko pravítko ruler (pair of) compasses

15.8 Test znalostí Správné řešení : 1.c, 2.d, 3.b, 4.a Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 15.8 Test znalostí 1. Úsečka a její osa jsou: a) rovnoběžné b) různoběžné c) kolmé d) sobě rovné 3. Mohu narýsovat osu přímky? a) ano, vždy b) ne, to nelze c) ano, pomocí kružítka d) ano, pomocí pravítka Střed úsečky: a) neleží na ose b) leží nad úsečkou c) leží kdekoliv d) dělí úsečku na dvě stejně dlouhé úsečky 4. Osa úsečky protíná úsečku: a) přesně v polovině b) kdekoliv c) vůbec ji neprotíná d) v krajním bodě Správné řešení : 1.c, 2.d, 3.b, 4.a

Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 15.9 Použité zdroje, citace BLAŽKOVÁ,R., VAŇUROVÁ,M., Matematika pro 3.ročník základních škol 3.díl 3.vyd. Všeň: Alter, 2004. ISBN 80-85775-77-8 BLAŽKOVÁ,R., VAŇUROVÁ,M., Matematika pro 4.ročník základních škol 2.díl 3.vyd. Všeň: Alter, 1996. ISBN 80-85775-96-4 Obrázky z databáze Klipart

15.10 Anotace Autor Mgr. Blanka Průšová Období 07 – 12/2012 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 15.10 Anotace Autor Mgr. Blanka Průšová Období 07 – 12/2012 Ročník 3. ročník Klíčová slova Osa úsečky, střed úsečky, konstrukce Anotace Prezentace popisující konstrukci osy a středu úsečky.