Náboženství v Indii I. Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KASTY.
Advertisements

Předmět OBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Ročník a obor 3. ROČNÍK ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT, 4.ROČNÍK K OPAKOVÁNÍ Kód sady OSVZ/ZA/03+04/01 Kód DUM OSVZ/ZA/03+04/01.
VY_32_INOVACE_Dj Indie-prezentace
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Světová náboženství.
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Lidské rasy Název školy
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Podpovrchová voda Název školy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
Práce nutné ke vzniku mapy
Náboženství - křesťanství
Národy světa Název školy
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Starověká Indie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Vodstvo ČR Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Periferní oblasti V Asie
Východoasijská náboženství
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Náboženství v Indii II. Název školy
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Užití vektorového součinu
Pravěk II - Věstonická venuše
Čas a časová pásma Název školy
Náboženství - opakování
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Symbolismus Název školy
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Socioekonomická geografie - opakování
Indie – Hinduismus a kastovní systém
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Administrativní členění ČR
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Náboženství - islám Název školy
Organizační struktura kraje
Funkcionalistický Zlín
Písmo obrázkové Název školy
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Surrealismus Název školy
Geometrická abstrakce
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Kultura starověké Indie
Rasismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Lidské rasy 2 Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Vývoj administrativního členění čr
Světové obyvatelstvo 2 Název školy
Lidské rasy 1 Název školy
Jazyky světa Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Č íslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Ozna č ení materiálu VY_32_INOVACE_mix2_zsv03 Soubor zsv03_indická filosofie_III.pptx Název školy Gymnázium Kladno.
 Vznikl v Indii – přibližně v 5. stol. Př. n. l., jedná se tedy o nejstarší, dosud existující náboženství.  třetí nejrozšířenější náboženství na světě,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
INDIE VE STAROVĚKU s. 137.
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
INDIE.
Transkript prezentace:

Náboženství v Indii I. www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Náboženství v Indii I. Označení DUM VY_32_INOVACE_13_1_01_16 Autor Mgr. Jana Marcaníková Datum 4.03.2013 Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Zeměpis Tematický okruh Socioekonomická geografie světa Ročník 3. ročník gymnázia www.zlinskedumy.cz

úkol 1 - Vyhledej v atlase náboženství, která dominují Indickému subkontinentu:

Indická náboženství mají pestrou minulost čtyři velká náboženství, která v Indii vznikla - buddhismus, hinduismus, džinismus, sikhismus v současnosti dominují hinduismus a islám

Hinduismus obr 1 indický filosofický a náboženský koncept - součást životního stylu nábožensko-sociální systém - zahrnuje právní a společenské normy není náboženstvím v evropském smyslu – je to dharma (způsob bytí) patří k nejstarším dosud žijícím náboženstvím světa

900 miliónů vyznavačů – třetí největší společenství ve světě bohové Brahma – tvůrce světa, vševědoucí Višna – vládne nad životem/smrtí, mírem/válkou, též ničitel Šiva – pán vod, pečovatel lidí (když je lidem nejhůře, přichází na zem) posvátná řeka - Ganga

Šiva obr 2 Višna obr 4 Brahma obr 3

večerní modlitba u Gangy obr 5 večerní modlitba u Gangy obr 6 obřad u Gangy obr 7

hindské chrámy chrám Dharmarája Svámí v indickém Bengalúru obr 8

posvátné zvíře - kráva obr 9

úkol 2 - Vyhledej státy, kde dominuje hinduismus a kde se nachází hindská menšina:

svět člověk teorie vzniku světa pochází z Manuova zákoníku stvořitel světa – bůh Brahma netrvá na věky, je periodicky ničen a tvořen člověk reinkarnace - lidská duše se po smrti znovu narodí do jiného těla karmový zákon – určuje kde a za jakých podmínek se člověk narodí karma – člověk si ji kolem sebe vytváří svými činy

společnost dělí na čtyři varny (někdy nesprávně kasty) + nedotýkatelní (dříve nedotknutelní) mimo varny kasty - dělí obyvatelstvo podle povolání – kasta hrnčířů, kasta hudebníků, … příslušnost ke kastě i varně je děděna po rodičích, do konce života se neměnila (bylo možné jen klesnout)

Varny 1. bráhmani - kněží (jako jediní mohou provádět tradiční védské rituály) 2. kšatrijové - válečníci, panovníci 3. vaišjové - obchodníci, zemědělci a řemeslníci 4. šúdrové - služebníci ostatních varen

kšatrijové obr 10

každá varna má podrobně stanovené povinnosti - týkaly se mužů, ženy se neúčastnily společenského života a jejich povinností byla oddanost manželovi a mateřství

nedotýkatelní (Mahátma Gándhí razil termín „boží lid“, nebo dalit, „utlačovaný“) nepřísluší k žádné varně, jsou zcela naspodu sociální hierarchie mohou vykonávat jen rituálně nečisté práce a platí pro ně mnohá přísná omezení (např. člověk s varnou by se znečistil už tím, kdyby na něj padl stín nedotýkatelného)

nedotýkatelní obr 10

dle ústavy Indické republiky, platné od roku 1950, jsou všechny varny i další společenská rozdělení rovnoprávné a diskriminace na základě varen je zakázaná nepodařilo se zcela prosadit - ve městech se už většinou na varnu či kastu nehledí, na vesnicích tento systém často přetrvává

citace obr 1 - TINETTE. Wikimedia.org [online]. [cit. 5.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:HinduismSymbol.PNG obr 2 - SISSSSOU2. Wikimedia.org [online]. [cit. 5.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AShiva_Bijapur.jpg obr 3 - WALTERS ART MUSEUM. Wikimedia.org [online]. [cit. 5.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ACambodian_-_The_Hindu_God_Brahma_-_Walters_542734.jpg obr 4 - SAILKO. Wikimedia.org [online]. [cit. 5.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AThailandia%2C_visnu_da_provincia_di_prachinburi%2C_vii-viii_sec.JPG obr 5 - LAZYOLDSUN. Wikimedia.org [online]. [cit. 5.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AHindu_public_prayer_in_Haridwar.jpg

obr 6 - SANDLER, Eran. Wikimedia. org [online]. [cit. 5. 3. 2013] obr 6 - SANDLER, Eran. Wikimedia.org [online]. [cit. 5.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AEvening_prayers_on_the_banks_of_Ganges%2C_Muni_ obr 7 - TALLAM, Ajay. Wikimedia.org [online]. [cit. 5.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AA_havan_ceremony_on_the_banks_of_Ganges%2C_Mu obr 8 - KARIM, Muhammad Mahdi. Wikimedia.org [online]. [cit. 6.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ADharmaraya_Swamy_Temple_Bangalore_edit1.jpg obr 9 - JONES, Adam. Wikimedia.org [online]. [cit. 7.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ACow_in_Street_-_Madurai_-_India.JPG obr 10 - VD, ED, CD, AND JMP. VICTORIAN ENGRAVINGS CAN BE VERY DIFFICULT TO IDENTIFY THE AUTHORS OF. Wikimedia.org [online]. [cit. 7.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ARajpoots.png

obr 11 - SCHOCH, Thomas. Wikimedia. org [online]. [cit. 7. 3. 2013] obr 11 - SCHOCH, Thomas. Wikimedia.org [online]. [cit. 7.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ADalit_India.jpg

zdroj AUTOR NEUVEDEN. Hinduismus [online]. [cit. 13.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hinduismus