PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

Pří_265_Živá příroda_Mapa Chřibů Autor: Mgr. Marie Pížová
Pří_013_Rozmanitost přírody_Počasí Autor: Zdeňka Bartlová
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Neživá příroda – Slunce
Pří_059_Rozmanitost přírody _Třídění rostlin Autor: Mgr. Marie Matušů
Autor: Mgr. Helena Uhříková
KOŘENOVÉ A MECHOVÉ PATRO CHŘIBSKA
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
ZEMNÍ PLYN Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Neživá příroda - vzduch
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Neživá příroda - vzduch
Chráněná území v České republice
SLUNEČNÍ TEPLO A SVĚTLO
Autor: Mgr. Helena Uhříková
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA NAŠE ZDRAVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Autor: Mgr. Helena Koždoňová
Planety sluneční soustavy – Velké planety
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Pří_084_Rozmanitost přírody_ Pavouci Autor: Mgr. Marie Boučková
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
ČLOVĚK VYUŽÍVÁ SÍLU Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
KRAJINA – PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM ŽIJEME Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Autor: Mgr. Pavla Martincová
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
Planety sluneční soustavy – Malé planety
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Pří_023_Rozmanitost přírody _Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
Přezimující živočichové
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Autor: Mgr. Jana Kalandrová
Autor: Mgr. Helena Nováková
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Pří_273_Živá příroda_Bezobratlí v Chřibech Autor: Mgr. Marie Pížová
Autor: Mgr. Zdeňka Bartlová
ODLIŠUJEME SE OD OSTATNÍCH ŽIVOČICHŮ
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Smysly člověka (všeobecně)
Subtropický podnebný pás
Planety sluneční soustavy – Velké planety
Subtropický podnebný pás
Planety sluneční soustavy – Malé planety Pří_114_Rozmanitost přírody_Planety sluneční soustavy – Malé planety Autor: Mgr. Helena Koždoňová Škola: Základní.
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
Pří_083_Rozmanitost přírody_Brouci Autor: Mgr. Marie Boučková
Pří_183_Rozmanitost přírody_Krtek obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
Pří_081_Rozmanitost přírody_Denní motýli Autor: Mgr. Marie Boučková
Pří_059_Rozmanitost přírody – Třídění rostlin Autor: Mgr. Marie Matušů
Pří_179_Rozmanitost přírody _ Srnec obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
Autor: Mgr. Jana Kalandrová
Živočichové – ohrožené druhy -Tapír čabrakový
Pří_084_Rozmanitost přírody_ Pavouci Autor: Mgr. Marie Boučková
VY_52_INOVACE_36_ Život v oceánech a mořích
AUTOR: Mgr. Jitka Plaširybová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘI_31
Přírodní krajiny AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název : VY_32_inovace_16 - PŘ – PODNEBNÉ PÁSY – TROPICKÝ PÁS
SPOLEČNÉ ZNAKY ČLOVĚKA S OSTATNÍMI ŽIVOČICHY
Rozmnožovací soustava
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Transkript prezentace:

PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ Pří_242_Člověk a živá příroda_Přizpůsobivost rostlin a živočichů Autor: Mgr. Kateřina Švecová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro ujasnění souvislostí mezi prostředím a přizpůsobením se rostlin a živočichů. Materiál přehledně vysvětluje přizpůsobivost v přírodě. Žáci umí pojmenovat odlišné životní podmínky a schopnost organismů přežít. Je určen pro přírodovědu v 5.ročníku. DUM je určen pro práci s počítačem a interaktivní tabulí. Zpracováno pro tematický celek Člověk a živá příroda. Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici : MATYÁŠEK, Jiří, Věra ŠTIKOVÁ a Josef TRNA. Přírodověda 5: učebnice pro 5. ročník. Brno: Nová škola, 2004, 91 s. ISBN 80-728-9063-8

Přizpůsobivost = A D A P T A C E Znáš cizí slovo pro přizpůsobivost ? adaptace je dlouhodobý proces vývoje daný organismus (nebo druh) se přizpůsobuje podmínkám místa mladí jedinci z nové generace mohou mít vhodnější vlastnosti přirozený výběr umožňuje vybírat z náhodně vznikajících mutací ty, které jsou výhodné a užitečné přežijí ti, kteří jsou lépe přizpůsobeni podmínkám a ti se pak dále množí díky adaptaci, která je umožněná přirozeným výběrem, vznikají účelné vlastnosti

Víš, že… Adaptace je schopnost organismu přizpůsobit se prostředí. Vzniká náhodnými mutacemi genetického kódu. Je pro daného jedince výhodná. Přirozeným výběrem v populaci tato adaptace postupně převládne.

Rozmanitost životních podmínek Vyprávěj: pohyby Země vliv slunečního svitu zeměpisné pásy průměrná teplota nadmořská výška množství srážek

Tropický deštný les celoročně vysoké teploty Přemýšlej: velké množství srážek Přemýšlej: Jsou to vhodné podmínky pro život rostlin a živočichů? nejbohatší společenství rostlin a živočichů O co živé organizmy bojují? světlo a živiny Jak ?

Savana pravidelně se střádá období sucha a období dešťů Přemýšlej: stále vysoké teploty Savana Přemýšlej: Jsou to vhodné podmínky pro život rostlin a živočichů? traviny, ojediněle keře a stromy býložravci, šelmy O co živé organizmy bojují? voda, přežití Jak ?

Pouště celoročně vysoké teploty Přemýšlej: nedostatek srážek Jsou to vhodné podmínky pro život rostlin a živočichů? velmi málo rostlin a živočichů O co živé organizmy bojují? Chlad noci, stín, šetření vodou Jak ?

Mírný pás střídání čtyř ročních dob Přemýšlej: (jaro, léto, podzim, zima) Mírný pás Přemýšlej: Jsou to vhodné podmínky pro život rostlin a živočichů? musí zvládnout období teplé i chladné O co živé organizmy bojují? čas na reprodukci a zásoby Jak ?

Polární pás většina krajiny je trvale pokryta ledem Přemýšlej: Jak ? polovina roku je den, polovina noc Polární pás Přemýšlej: Jsou to vhodné podmínky pro život rostlin a živočichů? velmi špatné O co živé organizmy bojují? teplo, potrava Jak ?

Rozhodni a vysvětli: Polární pás Tropický pás Mírný pás Rostlina je úsporná, úporná a rychle vykvétá. Rostlina je bujná, velké listy, barevné květy. Polární pás Rostlina umí přečkat zimu. Tropický pás Mírný pás

Rozhodni a vysvětli: Mírný pás Polární pás Savana Zvířata si v daném prostředí dokáží zajistit potravu. Zvířata splývají s barvou prostředí. Zvířata jsou přizpůsobena teplotě prostředí. Mírný pás Polární pás Savana

Rozhodni a vysvětli: Tropický deštný les Mírný pás Polární pás Zvířata splývají s barvou prostředí. Zvířata jsou přizpůsobena teplotě prostředí. Zvířata si v daném prostředí dokáží zajistit potravu. Tropický deštný les Mírný pás Polární pás

Rozhodni a vysvětli: Mírný pás Savana Poušť Zvířata si v daném prostředí dokáží zajistit potravu a vodu. Zvířata splývají s barvou prostředí. Zvířata jsou přizpůsobena teplotě prostředí. Mírný pás Savana Poušť

Použité zdroje www.office.microsoft.com MATYÁŠEK, Jiří, Věra ŠTIKOVÁ a Josef TRNA. Přírodověda 5: učebnice pro 5. ročník. Brno: Nová škola, 2004, 91 s. ISBN 80-728-9063-8. Adaptace. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-07-21]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Adaptace Vlastní náměty autora