Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Advertisements

Finanční produkty určené k ukládání peněz
GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
Systémy zabezpečení ve stáří
Úvod do systému důchodového pojištění v ČR Mgr. Terezie Pemová.
Sociální pojištění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Důchodové pojištění invalidní důchod Sociální zabezpečení.
Učíme se podnikat Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Programové cíle v sociální oblasti Bc. Tereza Bernardová místopředsedkyně strany stínová ministryně práce a sociálních věcí.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Vážení obchodní partneři, V souvislosti se zákonem č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů si Vám dovolujeme ukázat přehled dopadů tohoto zákona.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 5. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Penzijní připojištění 4. Konzultace B5KPO2 Sobota 31. března 2007 E 123 8:00 – 9:30 hod.
Úvod do práva sociálního zabezpečení Právo sociálního zabezpečení pro podnikatele a zaměstnavatele Vysoká škola Karlovy Vary, o. p. s. Mgr. Ilona Kostadinovová.
DŮCHODOVÉ POJIŠTĚNÍ II.
Stáří jako sociální událost
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
Důchodová reforma Vladimír Bezděk Sdružení Lípa; ; Harachov.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Penzijní fondy – III. pilíř.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Starobní důchod. 1. Kdo má nárok na důchod? a) každý, kdo byl pojištěn nejméně 25 let a dosáhl důchodového věku nebo b) byl pojištěn nejméně 15 roků a.
Důchodové pojištění II.
Nemocenského a důchodového pojištění v roce 2013 Ing.Antonín Vacík, ředitel OSSZ PM Zásadní změny, připravované zákony Lidé na prvním místě…
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Důchodové pojištění JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Sociální zabezpečení MUP Praha, o.p.s., středisko Plzeň Mgr. Ilona Kostadinovová
Právo sociálního zabezpečení
Důchodové pojištění I
TÉMA 10 VÝDAJE NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ. Člověk se dostane v životě do nesnází, v nichž potřebuje pomoc a podporu - peněžní, věcnou i jinou POMOC může.
OSVČ – zdravotní pojištění 2014
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
ZÁLOHY NA DAŇ Z PŘÍJMU. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1271Ročník:3. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Mzdy Téma: Záloha na daň z příjmu.
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
Správa sociálního zabezpečení
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Systém sociálního zabezpečení Úvod. Používané zkratky ÚP – úřad práce OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná OBZP – osoba bez zdanitelných příjmů ČSSZ.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Vliv demografického vývoje na důchodový systém v ČR Ing. Lenka Fulínová.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Životní pojištění, jeho daňové motivace a postavení v systému důchodového zabezpečení v ČR a ve vybrané zemi EU Vypracovali: Jakub Procházka Antonín Spálovský.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_399.UCE.34 Sociální pojištění.
ZÁKONNÁ POJIŠTĚNÍ - teorie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Daň z příjmů Zaměstnanci. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Růst počtu lidí v poproduktivním věku jako zdroj ohrožení veřejných financí, formy penzijního připojištění v ČR a Evropě.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
7. PENZIJNÍ SYSTÉM ČR Základní parametry systému.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
Financování sociálního zabezpečení Mgr. Oldřich Hájek.
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-07
Právo sociálního zabezpečení
Důchodové pojištění a jeho produktové modifikace
Právo sociálního pojištění
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DUM - Digitální Učební Materiál
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů

Obecné informace o důchodovém systému Zákon je založen na principech: - sociální solidarita - průběžného financování - při splnění podmínek je systém povinný - náhrada příjmu v případě stáří, invalidity, úmrtí živitele - systém je dynamický – výpočty se každý rok upravují výše důchodu se skládá ze dvou složek, a to ze základní výměry a z procentní výměry výše základní výměry důchodu činí od 1. ledna Kč měsíčně výše procentní výměry důchodu činí za každý celý rok doby pojištění získané do vzniku nároku na tento důchod 1,5 % výpočtového základu výše procentní výměry důchodu činí nejméně 770 Kč měsíčně zaměstnanec přispívá 6,5% z hrubé mzdy na důchodové pojištění zaměstnavatel přispívá 21,5% na důchodové pojištění → 28% z hrubé mzdy jde na důchodové zabezpečení Ke konci roku 2006 bylo v rámci základního důchodového pojištění vypláceno cca 3,31 mil. důchodů 2,68 mil.důchodcům, z toho 1,99 mil. starobních důchodců. Výdaje na důchodové pojištění představují cca 28 % výdajů státního rozpočtu. Pojistné na důchodové pojištění je příjmem státního rozpočtu; v roce 2006 činily příjmy státního rozpočtu z pojistného na důchodové pojištění 276,9 mld. Kč a výdaje státního rozpočtu na dávky důch.pojištění 272,9 mld. →stát garantuje systém ekonomicky i právně

Současný systém dva pilíře → → průběžně financovaný doplňkový - pozhodující,státní pilíř PAYG (pay-as-you-go), založený na mezigenerační solidaritě – z povinných platových odvodů lidí v aktivním věku se vytváří zdroj, z něhož jsou financovány důchody současných seniorů. - tvořený především penzijním připojištěním se státním příspěvkem, je založený na bázi dobrovolnosti

Parametry důchodového systému aneb kdo má právo na důchody Důchodový věk: - od roku 1996 u mužů 60 let, ženy 53-57let (dítě = -1 rok/max. 4 roky) - do konce roku 2012 bude důchodový věk stejný u mužů i žen–63 let Podmínky nároku na starobní důchod: - získání doby pojištění min. 25 let a dosažení důchodového věku - získání doby pojištění min. 15 let a dosažení věku 65 let Podmínky na předčasný starobní důchod - doba pojištění min. 25 let a k dosažení důchodového věku zbývají max. 3 roky Podmínky nároku na plný invalidní důchod: - existence dlouhodobého nepříznivého zdravotního stavu - typy plné invalidity: - pokles schopnosti výdělečné činnosti nejméně o 66% - připouští výdělečnou činnost, ale vzhledem k zdravotnímu postižení jen za mimořádných podmínek Podmínky nároku na částečný invalidní důchod: - pokles výdělečné činnosti nejméně o 33%, nebo zdravotní stav ztěžuje obecné životní podmínky přestože nepoklesla schopnost soustavné činnosti Podmínky nároku na vdovský (vdovecký) důchod: - úmrtí manžela-ky, který byl poživatelem starobního, plného nebo částečného důchodu a nebo splnil pojistné podmínky - zemřel následkem pracovního úrazu či nemoci z povolání Podmínky nároku na sirotčí důchod: - rodič který splňoval stejné podmínky na vdovský důchod - oboustranný sirotek má nárok při splnění předchozích podmínek na důchod po každém z rodičů

A proč reformovat? Stárnutí české populace bude na základě aktuálních demografických prognóz jedno z nejrychlejších v EU. Důchodový systém ve své současné podobě nedokáže čelit dopadům demografického vývoje, který spočívá zejména v: - prodlužující se střední délce života (za posledních 15 let se prodloužila o 4 roky a předpokládá se, že za každých dalších šest let se bude prodlužovat o 1 rok), - růstu podílu starších osob na celkové populaci (podíl osob starších 60 let by se měl v následujících 50 letech zvýšit ze současných 20 % na více než 35 %; u osob starších 80 let by měl být tento růst ještě daleko razantnější, a to ze současných méně než 5 % na skoro 15 % v roce 2065, - růstu počtu důchodců při současném poklesu počtu ekonomicky aktivních Pokud zůstane systém nezměněn, bude v roce 2050 chybět v důchodovém rozpočtu asi 500 mld Kč (cca ½) 21. srpna 2007 byl v Poslanecké sněmovně přijat zákon č. 261/2007 o stabilizaci veřejných rozpočtů, tzv. první etapa reformy veřejných financí.

Podíl osob ve vyšších věkových skupinách na celkové populaci Dopad stárnutí na důchodový systém

Stav veřejných financí - porovnání příjmů a výdajů

Důchodová reforma ve dvou krocích 1.Krok: pokračovat v procesu postupného zvyšování důchodového věku až na 65 let pro muže i ženy (tohoto cílového stavu by mělo být dosaženo pro muže v roce 2030 a pro ženy v letech 2030 až 2043, podle toho, zda a kolik vychovaly dětí) prodloužit potřebnou dobu pojištění pro nárok na starobní důchod na 35 let pojištění (včetně náhradních dob pojištění), resp. na 30 let pojištění (bez náhradních dob pojištění) zavést třístupňovou invaliditu.

2.krok: Součástí je vytvoření rezervního důchodového fondu. Fond má být prvkem, jenž umožní vznik spořícího pilíře. Zároveň je cílem motivovat lidi k tomu, aby spořili delší dobu, vyšší částku. Záměrem je penzijní připojištění proti současnosti i daňově zvýhodnit. Zároveň i více motivovat zaměstnavatele, aby svým zaměstnancům na toto připojištění přispívali. Příspěvek u penzijního připojištění by měl být posílen. Možné je i odbourání daňového odpočtu a jeho úplná kompenzace přímým příspěvkem. V případě zaměstnavatelů naopak rozšíření možnosti jejich odpočtů. Výše příspěvku by mohla být odstupňována podle toho, jak dlouho lidé budou spořit. Těch, co budou chtít spořit krátkou dobu (např. 5 let), se zvýšení příspěvku nedotkne. Ti, co podepíší spoření na 20 až 30 let, by jej měli mít vyšší. Stejně tak by měli být zvýhodněni lidé, kteří si nechají vyplácet rentu před těmi, kteří budou žádat na konci spoření jednorázové vyrovnání. Konkrétní zvýšení příspěvků bude vycházet z dispozic veřejných financí. Cílem těchto změn je zvýšit atraktivitu sektoru penzijního připojištění pro klienty, kteří se ovšem mohou rozhodovat o typu produktu podle vlastní úvahy.

Dekuji za pozornost