VZTLAKOVÁ SÍLA PŮSOBÍCÍ NA TĚLESO V ATMOSFÉŘE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztlaková síla působící na těleso v atmosféře Země
Advertisements

Vlastnosti kapalin a plynů
Archimédův zákon pro plyny
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Mechanika tekutin tekutina = látka, která teče
Mechanické vlastnosti plynů.
ATMOSFÉRICKÝ TLAK Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (2. část)
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti Plynů
Magnetické pole cívky s proudem
POTÁPĚNÍ, VZNÁŠENÍ SE A PLOVÁNÍ TĚLES V KAPALINĚ
ÚČINKY GRAVITAČNÍ SÍLY ZEMĚ NA KAPALINU
MECHANICKÉ VLASTNOSTI KAPALIN
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
HYDROSTATICKÝ TLAK Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
VZTLAKOVÁ SÍLA PŮSOBÍCÍ NA TĚLESO V KAPALINĚ
Archimédův zákon.
Plyny Plyn neboli plynná látka je jedno ze skupenství látek, při kterém jsou částice relativně daleko od sebe, pohybují se v celém objemu a nepůsobí na.
TLAK PLYNU V UZAVŘENÉ NÁDOBĚ
1 !! Je známo, že balón vzlétne vzhůru v důsledku působení vztlakové síly Fvz, kterou na něj působí okolní vzduch podle Archimédova zákona. !! Vzduchoplavba.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Teplotní roztažnost pevných látek
Vztlaková síla v tekutinách
PLOVÁNÍ NESTEJNORODÝCH TĚLES
Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem pevná a volná.
Plyny.
ZMĚNY ATMOSFÉRICKÉHO TLAKU
MECHANICKÉ VLASTNOSTI PLYNŮ ATMOSFÉRA ZEMĚ
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
VY_32_INOVACE_269 Název školy
Elektromagnetické záření 2. část
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
PASCALŮV ZÁKON Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Jednotky objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (2. část)
MECHANICKÉ VLASTNOSTI PLYNŮ
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
Vztlaková síla Ing. Jan Havel.
Měření objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Mechanické vlastnosti plynů
 malé síly mezi molekulami + velké vzdálenosti,  neustálý a neuspořádaný pohyb částic,  tekuté,  rozpínavé,  stlačitelné,  nemají stálý tvar, nemají.
Mechanické vlastnosti plynů. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Vztlaková síla. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Tlak v tekutinách Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název školy:. Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_13_Vztlaková síla Téma:
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_20_Nestejnorodá tělesa v.
Archimédův zákon pro plyny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Tepelná výměna prouděním TÉMATICKÝ CELEK:
Vlastnosti plynů VY_32_INOVACE_36_Vlastnosti_plynu
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_16
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_30_FYZIKA
Tepelná výměna prouděním
19. VZTLAKOVÁ SÍLA V PLYNECH
Účinek síly na těleso otáčivé kolem pevné osy. PÁKA
PROUDĚNÍ TEPLA. PROUDĚNÍ TEPLA ? Umíš odpovědět Kde se šíří teplo prouděním? Kde se využívá proudění tepla? Dovedeš vysvětlit princip ledničky?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Vztlaková síla působící na těleso v atmosféře.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vztlaková síla působící na těleso v atmosféře Země
Archimédův zákon.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Archimédův zákon.
Archimédův zákon pro plyny
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

VZTLAKOVÁ SÍLA PŮSOBÍCÍ NA TĚLESO V ATMOSFÉŘE Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55

Působí na tělesa umístěná ve vzduchu vztlaková síla podobná vztlakové síle v kapalině? POKUS: na jednom konci rovnoramenné páky je zavěšena dutá zavřená skleněná koule na druhém konci je kovové závaží (jeho objem je značně menší než objem koule) páka je ve vodorovné rovnovážné poloze páku umístíme i se stojánkem pod příklop vývěvy a vyčerpáme z jejího okolí vzduch pozorujeme, že páka na straně koule klesne

VYSVĚTLENÍ POKUSU: CO SE ZMĚNILO ODČERPÁNÍM VZDUCHU? na kouli i na závaží působí v obou případech gravitační síla svisle dolů dokud byl v okolí páky vzduch – byly koule i závaží vzduchem nadlehčovány po odčerpání vzduchu přestane vztlaková síla působit a páka klesne na straně koule větší vztlaková síla tedy působila na kouli, protože má větší objem než závaží

ARCHIMEDŮV ZÁKON PLATÍ I PRO VZDUCH: na každé těleso v atmosférickém vzduchu působí vztlaková síla podle Archimedova zákona platí: 𝐹 vz = 𝑉 t 𝜌 v 𝑔 kde 𝑉 t je objem tělesa a 𝜌 v je hustota vzduchu hustota vzduchu ve vrstvě u povrchu Země je: 𝜌 v =1,29 kg/ m 3

CHOVÁNÍ VOLNÝCH TĚLES V ATMOSFÉŘE ZEMĚ: Na volné těleso působí: vztlaková síla 𝐹 vz - svisle vzhůru gravitační síla Země 𝐹 g - svisle dolů Možnosti porovnání těchto sil: 𝐹 vz > 𝐹 g … výslednice směřuje svisle vzhůru těleso v atmosférickém vzduchu stoupá např. balónek naplněný vodíkem 𝐹 vz = 𝐹 g … výslednice je nulová těleso se ve vzduchu volně vznáší 𝐹 vz < 𝐹 g … výslednice směřuje svisle dolů těleso klesá k Zemi

UŽITÍ V PŘÍPADĚ 𝐹 vz > 𝐹 g : sestrojení balónů, které v atmosféře stoupají plní se plynem, který má menší hustotu než atmosférický vzduch (např. horkým vzduchem, vodíkem nebo heliem) mají význam pro výzkum vysokých vrstev atmosféry, hlavně v meteorologii někdy se používají i pro přepravu nákladů nebo osob na nepřístupná místa, ve sportu [obr1]

Horkovzdušný balón pohybuje se vzduchem na principu Archimedova zákona skládá se z vlastního balónu a koše posádky dnes nejčastěji: horkovzdušný balón – plněný zahřátým vzduchem vzducholodě – řiditelné balóny plněné netečným plynem heliem [obr2] [obr3]

BALÓN BRATŘÍ MONTGOLFIERŮ vznesl se jako první horkovzdušný balón 4. června 1783 před zraky dvora krále Ludvíka XVI. prvními pasažéry byly ovce, kachna a kohout ještě tentýž rok se vznesl i první plynem plněný balón tyto balóny pak byly využívány v civilní a hlavně vojenské sféře byly plněny vodíkem nebo svítiplynem a nakonec bezpečným heliem koncem 19. století se objevily první použitelné řiditelné balóny - vzducholodě [obr4]

SOUČASNOST v polovině 20. století opět stoupá oblíbenost horkovzdušných balónů nejprve nejvíce armáda, postupem času koníček mnoha nadšenců první český horkovzdušný balón byl vyroben brněnským Aviatik Klubem a veřejnosti představen v roce 1983 užívá se: dostupný stlačený propan-butan jako zdroj tepla pro ohřev vzduchu dostatečně lehká a pevná nylonová tkanina pro výrobu obalu balónu

V KULTUŘE balóny se objevují i v řadě uměleckých děl často např. v románech Julese Vernea (francouzský spisovatel dobrodružné literatury): Pět neděl v balóně Tajuplný ostrov [obr5]

Otázky a úlohy: Proč ve vzduchu balónek naplněný heliem stoupá (např. balónek z pouti) a balónek naplněný vzduchem klesá? Odpověď: hustota balónku naplněného heliem je menší než hustota vzduchu (vztlaková síla je větší než gravitační síla působící na balónek), proto balónek stoupá vzhůru naopak hustota balónku naplněného vzduchem je včetně balónku větší než hustota vzduchu, proto balónek klesá k Zemi

Otázky a úlohy: Vypočítejte vztlakovou sílu působící na dívku o hmotnosti 40 kg ve vzduchu a porovnejte ji se vztlakovou silou působící na dívku ve vodě. Hustota vzduchu je 𝜌 𝑣𝑧𝑑𝑢𝑐ℎ𝑢 =1,29 kg/ m 3 , hustota vody 𝜌 𝑣𝑜𝑑𝑦 =1 000 kg/ m 3 . Předpokládejte, že hustota lidského těla je přibližně rovna hustotě vody. Řešení: 𝑚=40 kg 𝜌 těla = 𝜌 t =1 000 kg m 3 𝜌 vzduchu = 𝜌 1 =1,29 kg m 3 𝜌 vody = 𝜌 2 =1 000 kg m 3 𝐹 vz1 = ?N, 𝐹 vz2 = ?N

Výpočet: ve vzduchu: ve vodě: 𝐹 vz1 = 𝑉 t 𝜌 1 𝑔 𝐹 vz2 = 𝑉 t 𝜌 2 𝑔 𝐹 vz1 = 40 1 000 ∙1,29∙10 N 𝐹 vz2 = 40 1 000 ∙1 000∙10 N 𝐹 vz1 =0,5 N 𝐹 vz2 =400 N poměr sil: 𝐹 vz2 𝐹 vz1 = 400 0,5 =800 Vztlaková síla ve vodě je přibližně 800 krát větší než ve vzduchu.

Otázky a úlohy: a) Porovnej vztlakovou sílu, kterou jsi nadlehčován(a) na stejném místě, např. před školou, v horkém letním dnu a v chladném zimním dnu. Odpověď zdůvodni. v létě jsme nadlehčováni menší vztlakovou silou než v zimě, protože teplý vzduch má menší hustotu než chladný vzduch, a proto i vztlaková síla v létě je menší než v zimě b) Bude se měnit vztlaková síla, kterou jsi nadlehčován(a), když budeš stoupat na vysokou horu? Odpověď zdůvodni. ano, protože hustota vzduchu s rostoucí nadmořskou výškou klesá vztlaková síla se tedy bude zmenšovat

Otázky a úlohy: Meteorologická sonda naplněná vodíkem má hmotnost 1,1 kg a objem 7 m 3 . Jak velkou vztlakovou silou 𝐹 𝑣𝑧 působí na sondu atmosférický vzduch, který má hustotu asi 1,3 kg/ m 3 ? 𝑚=1,1 kg 𝑉 t =7 m 3 𝜌 p =1,3 kg/ m 3 𝐹 vz = ?N Jak velkou gravitační silou 𝐹 g působí na sondu Země? 𝐹 g =𝑚∙𝑔=1,1∙10 N=11 N Určete velikost a směr výsledné síly F působící na volnou sondu. 𝐹= 𝐹 vz − 𝐹 g = 91−11 N=80 N směr: jak větší síla, tj. jako vztlaková síla – směr svisle vzhůru Jak lze výslednou sílu změřit? siloměrem zjistíme, jak velkou silu musíme sondu držet, aby byla v klidu a nestoupala vzhůru 𝐹 vz = 𝑉 t 𝜌 p 𝑔 𝐹 vz =7∙1,3∙10 N=91 N

Zdroje: [obr1]: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hot_air_baloon_(Lithuanian,_Ranga_group,_LY-RGH)_2007_.jpg [obr2]: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ho%C5%99%C3%A1ky_(bal%C3%B3n).jpg [obr3]: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nah%C5%99%C3%ADv%C3%A1n%C3%AD_vzduchu_(bal%C3%B3n).jpg [obr4]: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Montgolfiere_1783.jpg [obr5]: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:F%C3%A9lix_Nadar_1820-1910_portraits_Jules_Verne.jpg KOLÁŘOVÁ, Růžena; BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7.ročník základní školy. 2. upravené vydání. Praha: Prometheus, spol. s r.o., 2004, Učebnice pro základní školy. ISBN 80-7196-265-1.