ISSS 2008 VÝZKUM INFORMAČNÍCH ZDROJŮ Duben 2008 / Prezentace syndikovaného výzkumu pro vybrané Krajské úřady / Jan Tuček / STEM/MARK, a.s.
Kvantitativní výzkum občanů a institucí Projekt A: OBČANÉ – analýza kontaktů občanů s orgány veřejné správy, využívání elektronické komunikace Projekt B: INSTITUCE VEŘEJNÉ SPRÁVY – analýza připravenosti institucí veřejné správy pro aplikaci nástrojů e-governmentu Reprezentanti – zaměstnanci městských, obecních úřadů a magistrátů Navazuje na projekt z roku 2006 V roce 2007 kraje: Plzeňský, Zlínský, Olomoucký a kraj Vysočina V grafech: maximální hodnota minimální hodnota signifikance
OBČANÉ & IT INFRASTRUKTURA Roste přístup na internet a využívání notebooků Roste frekvence využívání internetu (3/4 každodenních uživatelů) Roste přístup na internet z domova Roste podíl ADSL a WiFi připojení na úkor vytáčeného připojení Možnost elektronicky kontaktovat úřady zjednodušuje komunikaci Roste vlastnictví kabelové televize a satelitů (PL) OBČANÉOBČANÉ
OBČANÉOBČANÉ
OBČANÉOBČANÉ
OBČANÉ & ÚŘAD Informovanost o sídle je dostatečná, meziročně vzrostla Dopravně i časově dostupný Nejčastěji využívanými zdroji informací o veřejné správě jsou: média osobní kontakt s konkrétním úřadem internet OBČANÉOBČANÉ
OBČANÉOBČANÉ 22 % 11 % PL odstranit PL
Studenti postrádají info o: školství, sportu, kultuře Podnik. postrádají info o: firmách a podnik.subjektech, daních, zdravotních zařízeních a integraci ČR do EU z čeho to je?
OBČANÉ & KOMUNIKACE S ÚŘADEM Komunikace zejména s úřady na lokální úrovni (převažuje osobní kontakt) Elektronická komunikace s ministerstvy, jinými centrálními úřady a s místními knihovnami Elektronický podpis -> využití stále ojedinělé, byť vzrostlo Elektronické podání -> povědomí má 7 z 10 občanů OBČANÉOBČANÉ
OBČANÉOBČANÉ 5 % 6 % PL odstranit PL
OBČANÉOBČANÉ
OBČANÉOBČANÉ
OBČANÉ & WEBOVÉ PROJEKTY Občané čerpají informace z webových stránek: s lokálním zaměřením místních samospráv Krajské portály poskytují informace zejména o: úřadech a jejich odborech konaných kulturních akcích dění v regionu/kraji OBČANÉOBČANÉ
OBČANÉOBČANÉ
OBČANÉ & PROJEKTY VEŘEJNÉ SPRÁVY Služba Czech POINT: Zná čtvrtina (nejvíce v Plzeňském kraji), znalost povrchní Poskytuje informace z úřadů, zjednodušuje komunikaci s nimi Projekt VIRTUOS: Znalost minimální Prosazování elektronické komunikace OÚ/MÚ Pouze podle pětiny je úřad v tomto aktivní OBČANÉOBČANÉ
INSTITUCE & (IT) KOMUNIKACE Předávání informací občanům: úřední desky, informační tabule, webové stránky Komunikace prostřednictvím internetu a u (avšak ne s občany) Radši (a lépe) píšou než počítají INSTITUCEINSTITUCE
INSTITUCEINSTITUCE
INSTITUCEINSTITUCE
INSTITUCEINSTITUCE
INSTITUCEINSTITUCE
INSTITUCEINSTITUCE
Připravenost a ochota občanů kontaktovat úřad elektronicky se zvyšuje Úředníci stále silněji preferují osobní kontakt s občany Výrazně se zvýšila možnost bezplatného připojení pro občany na obecních a městských úřadech Povědomí o této možnosti zůstává stejné a její využití se dokonce snížilo
Porovnání z jiných výzkumů Výzkum pro MV ČR - ZASTUPITELÉ 2006 Kraje, které provádějí výzkum(y) (PL, OLO, VYS): Lépe hodnotí jako zdroj informací místní a regionální tisk Mají lepší informace o získání el.podpisu Pravděpodobně by více využili el. podání vůči úřadům práce Minimálně využívají Městskou policii k získání informací Výzkum pro MV ČR - POPULACE 2007 Kraje, které provádějí výzkum(y) (PL, OLO, VYS): Menší zájem o zasílání údajů, které o nich vede stát Častěji získávají informace od členů rodiny, dotazem na úřadě – mobilní telefon nebo z celostátních médií Častěji vyhledávají info z místního zastupitelstva Zřídka využívají info ze SMS zpráv zasílaných úřadem Nejčastěji využívají dotaz – pomocí mobilu ?
DĚKUJI ZA POZORNOST Jan Tuček Managing Director Telefon: STEM/MARK, a. s. Na Hrázi 17/176, Praha 8