socializace, sociální role, pozice a status

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Sociologický výzkum II.
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti II.
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
Fáze výzkumu a procedury
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_19_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Společnost a příroda VY_32_INOVACE_ZSV3r0118 Mgr. Jaroslav Knesl.
Konflikt sociálních rolí
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Dynamika sociálních skupin
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
aneb, jakými mechanismy nás okolí manipuluje do našich pozic a rolí
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti I.
VY_32_INOVACE_PSYM22160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Kultura Občanský a společenskovědní základ Autor: Mgr. Pavel Semerák
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociální role Petr Machala.
Rituály a ritualizace VY_32_INOVACE_ZSV3r0112 Mgr. Jaroslav Knesl.
SOCIÁLNÍ STRUKTURA, STRATIFIKACE A MOBILITA
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Socializace Občanský a společenskovědní základ
Sociální role Sociální pozice Sociální mobilita
Šárka Hučíková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Sociologie ?.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
3. téma: Kultura
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
KULTURA kognitivní prvky normativní prvky jazyk materiální prvky.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Sociální stratifikace.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Klasická sociologie (Max Weber)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální skupiny a role
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Socializace Kejřová.
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Sociální psychologie.
Pedagogika a psychologie
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Transkript prezentace:

socializace, sociální role, pozice a status Sociální vztahy socializace, sociální role, pozice a status VY_32_INOVACE_ZSV3r0110 Mgr. Jaroslav Knesl

Socializace Proces začleňování člověka do společnosti, zespolečenšťování. Nalezení místa v soustavě sociálních vztahů - sociální pozice, s níž je spojen výkon určité role pro což nejsme biologicky vybaveni – musíme se to učit – sociální učení. Proměna od novorozeněte v kulturní bytost schopnou fungovat ve složité lidské společnosti. Ze všech živočichů je člověk po narození nejdéle závislý na jiných jedincích stejného druhu.

Socializace - prvky Vzorce chování Sociální role Kulturní návyky (např: slušné chování, stolování atd.) a porozumění kultuře dané spol. obecně – enkulturace. Osvojujeme si však zpravidla jen část - subkulturu nikoli kulturu celou. Společenské hodnoty - to, co je pro někoho důležité, žádoucí, co chce mít (peníze, vzdělání, pěknou ženu/manžela apod.) Společenské normy - způsob jednání, chování, které spol. považuje za správné – pravidla dosahování hodnot . Jazyk a další formy diferencované komunikace (diferencované zvládnutí jazyka v závislosti na příslušnosti k soc. vrstvě.) Vzdělání – základní suma poznatků společností považované za platné.

Činitelé socializace - sociální skupiny Charles Horton Cooley (symbolický interakcionismus) Jde především o tzv. primární skupiny tzn. rodinu, školu, vrstevnickou či zájmovou skupinu. Obecně takové sociální skupiny, do nichž je člověk začleněn relativně trvale, a které proto mají možnost dlouhodobého působení. Člověk si zde očima druhých buduje vlastní soc. identitu – tzv. zrcadlové JÁ. Zdroj: Wikimedia Commons: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:CharlesCooley.jpg

Socializace – několik poznámek Špatně socializovaný jedinec (vlčí děti – izolovaní jedinci) špatně přežívá (koflikty----deviace-----nutnost resocializace Socializace je celoživotní proces - socializací jedinec získává, izolací ztrácí Bez personalizace není socializace Socializace v tradičních spol. probíhala krátce a byla orientována na osvědčené dobře známé, v  moderní společnosti je celoživotním procesem je mnohem více orientována na budoucnost jako na změnu

Cvičení: Doplňte chybějící části tvrzení Proces začleňování člověka do společnosti nazýváme ……………… Rodinu, školu, vrstevnickou či zájmovou skupinu označuje Ch. H. Cooley za tzv. ….………… ………… Člověk je do nich začleněn relativně ……..….., a proto mají možnost ……………………. ...………… Člověk si zde očima druhých buduje vlastní soc. identitu – tzv. ….…………. ….. To, co je pro někoho důležité, žádoucí, co chce mít označujeme jako společenské ………….... Způsob jednání, chování, které spol. považuje za správné – pravidla dosahování hodnot označujeme jako společenské …......... Proces jejich osvojování nazýváme ……………………… socializace primární skupiny trvale dlouhodobého působení zrcadlové JÁ hodnoty normy enkulturace

Sociální pozice a role Sociální pozice Sociální role Je výsledkem procesu socializace Konkrétní místo ve struktuře společnosti, kterému spol. přiřazuje určitá práva a povinnosti prostřednictvím hodnot a norem Student, policista, rodič, dítě Lidé zaujímají více pozic najednou Je s ní spojen výkon určité … Sociální role Chování očekávané společností od jednotlivce v dané sociální pozici spojené s možností realizovat daná práva a povinnosti Lékař, učitel, duchovní, horník atd.

Georg Herbert Mead (symbolický interakcionismus) „Role netkví v tom co člověk aktivně dělá, ale jak na něj druzí pohlíží, co od něj očekávají.“ Učíme se jim od tzv. signifikantních druhých v průběhu tzv. play (her dětí na něco). Později v průběhu tzv. game (her s abstraktními pravidly), přijímáme roli generalizovaného druhého, který je souhrnem postojů dané skupiny (nebo společnosti) jako celku. Tedy uvědomujeme si, že každý od každého v každé pozici něco očekává. Zdroj: Wikimedia Commons: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:George_Herbert_Mead.jpg

Cvičení: Doplňte chybějící části tvrzení Místo ve struktuře společnosti, kterému spol. přiřazuje určitá práva a povinnosti prostřednictvím hodnot a norem nazýváme ………….. ……...…. S ní je spojená určitá ……………. ….…, tedy souhrn chování, které od nás společnost očekává. Georg Herbert Mead zdůrazňuje skutečnost, že její existence ani tak nezávisí na tom, zda ji člověk utváří aktivně, ale že je ponejvíce utvářena tím, jak na nás druzí ……………. a co od nás ………………… Učíme se jim od tzv. ……………………. …..……….…… v průběhu tzv. play (her dětí na něco). Později v průběhu tzv. game (her s abstraktními pravidly), přijímáme roli ………………………………. ……………..který je souhrnem postojů dané skupiny (nebo společnosti) jako celku. sociální pozice sociální role pohlíží očekávají signifikantních druhých generalizovaného druhého

Role mohou být: Krátkodobé Dlouhodobé Nucené (děti, žena) Volitelné (zaměstnání) Skupinové (vedoucí zájm. kroužku) a individuální (syn, matka) Vzájemně pronikající (matka a učitelka zároveň) Vzájemně vylučující (sportovec a rozmazlenec) Vzájemně podmiňující - spojité (učitel -žák) Mohou být v souladu, nebo v konfliktu

Úkol: O jaké dvojice rolí se jedná? Přiřaďte! policista - zločinec lékař – pacient učitel - psycholog Vzájemně pronikající Vzájemně vylučující Vzájemně podmiňující Řešení: policista – zločinec lékař – pacient učitel - psycholog B. Vzájemně vylučující C. Vzájemně podmiňující A. Vzájemně pronikající

Konflikt rolí Role - společnost - jedinec se chová v rozporu s očekáváním společnosti Já - role - role je v rozporu s typem osobnosti nositele - člověk se může s rolí ztotožnit (různý stupeň ztotožnění se s rolí), popřípadě jí může odmítnout Role - role - rozpor mezi rolemi v jedné osobě role matky a zároveň pracovní role v zaměstnání)

Úkol: O jaký konflikt rolí se jedná? Přiřaďte! Policista neudělí pokutu při spatření přestupku. role - společnost Policista neudělí pokutu při spatření přestupku, protože jej spáchal jeho syn. role - role Policista neudělí pokutu při spatření, protože je flegmatik já - role

Sociální status Hodnocení pozice, společenská vážnost – prestiž Vrozený (muž a žena) Získaný (student gymnázia) Připsaný – přidělený společností (lékař/uklízečka) Je ovlivněn: vlastnictvím - majetek, hmotné statky vzděláním - výše SŠ, VŠ podílem na moci Může být konzistentní či inkonzistentní Statutový symbol - vnější znak statusu (uniforma, os. automobil, trávení volného času, bydliště)

Zdroje a literatura BAUMAN, Zygmund. Myslet sociologicky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 238s. ISBN: 978-80-7419-026-1 BURIÁNEK, Jiří. Sociologie. Praha: Fortuna, 2001. 128s. ISBN 80 – 7168 – 754 – 5 DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum. 2005. 375s. ISBN 80 – 246 – 0139 – 7 GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. 595 s. ISBN 80-7203-124-4 KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 204s. ISBN 80-85850-25-7 MAŘÍKOVÁ, Hana, PETRUSEK, Miloslav, VODÁKOVÁ Alena. Velký sociologický slovník I.,II. a/o. 1996. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1. THOPMSON Kenneth. Klíčové citace v sociologii. Brno: Barrister a Principal, 2001. 272 s. ISBN 80 – 85947 – 68 – 4