Skupenské přeměny – práce s tabulkami

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Změny skupenství.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 8.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
Změny skupenství látek
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Téma: Fyzikální veličiny – hustota
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Látka a těleso.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Změny skupenství látek Autor:
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 16.
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Vypařování a kapalnění
SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ. = teplo, které přijme pevná látka při přechodu na kapalinu během tání. značka: L t jednotky: J; kJ vzorec: L t = m ∙ l t m = hmotnost.
HUSTOTA LÁTKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_1_Hustota látky Téma: Fyzika 6. ročník.
Vypařování a kapalnění - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
Sublimace a desublimace Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Var – otázky a úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Var TÉMATICKÝ CELEK: Energie ČÍSLO PROJEKTU:
Šíření tepla prouděním Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
TÁNÍ – TUHNUTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_03_32.
Tepelná výměna vedením Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
?? Ing. Jan Havel.
VLASTNOSTI LÁTEK A TĚLES
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Paralelní zapojení rezistorů
Účinnost – řešení úloh VY_32_INOVACE_15_Účinnost
Hydraulická zařízení – řešení úloh
Procvičení – výkon a jeho výpočet
Skupenství látek NÁZEV ŠKOLY
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Skupenské přeměny Rozeznáváme skupenství pevné, kapalné, plynné a plazma. Skupenství vosku Plazma Plynné Kapalné Pevné.
Látky a tělesa Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Stín a polostín VY_32_INOVACE_44_Stin_a_polostin
Povrchové napětí VY_32_INOVACE_22_Povrchove_napeti
Vypařování a kapalnění
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Tání a tuhnutí - početní úlohy
Polohová energie - úlohy
TÁNÍ A TUHNUTÍ. TÁNÍ A TUHNUTÍ ? Umíš odpovědět 1.Uveď příklady tání a tuhnutí. 2.Tají a tuhnou pevné látky stejně? 3.Na čem závisí tání látky?
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak
Chování těles v kapalině – procvičení 2
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Účinnost VY_32_INOVACE_15_Účinnost Autor: Pavlína Čermáková
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_34_FYZIKA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
Paralelní zapojení rezistorů
Druhy optických prostředí
Archimédův zákon pro plyny
Sériové zapojení rezistorů
Transkript prezentace:

Skupenské přeměny – práce s tabulkami VY_32_INOVACE_34_Skupenské přeměny - práce s tabulkami Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách

Opakování – skupenské změny Jak se nazývají tři skupenství vody? Popiš následující změny skupenství: - vločka sněhu po dopadu na teplou dlaň - kapka vody vstříknutá na rozpálenou žehličku - ledová kostka vhozená do limonády - orosení sklenice, do které nalijeme velmi dobře vychlazenou minerálku Vyjmenuj příklady látek za normálních podmínek skupenství: - pevném - kapalném - plynném led, voda, vodní pára tání vypařování tání kapalnění dřevo, sklo, hliník,... voda, benzín, líh,... vzduch, kyslík, oxid uhličitý...

Vyjmenuj dvě fyzikální veličiny, na kterých především závisí, v jakém skupenství se látka nachází: teplota, tlak Který z následujících prvků je za normálního atmosférického tlaku při pokojové teplotě v kapalném skupenství? - olovo - rtuť - cín - dusík Jaký je normální tlak v Pascalech? Vyjádři v kPa, hPa a MPa. pevné kapalná pevný plynný pn = 101 000 Pa = 101 kPa = 1 010 hPa = 0,101 Mpa

Najdi v tabulkách teplotu, při které se začne tavit železo Najdi v tabulkách teplotu, při které se začne tavit železo. Zjisti, kolik tepla musí přijmout 1 kg železa, aby změnil skupenství na kapalné. tt = 1 540 °C … teplota tání železa lt = 289 kJ/kg = 289 000 J/kg … aby 1 kg železa změnil pevné skupenství na kapalné, musí přijmout teplo 289 000 J

Práce s tabulkami Pomocí tabulek urči, zda je možno roztavit kousek zinku v alobalové misce. Podle údajů v tabulkách seřaď následující kovy dle vzrůstající teploty tání při normálním tlaku: - hliník, měď, platina, stříbro, zlato zinek: tt = 420 °C hliník: tt = 660 °C Zinek je možno roztavit v alobalové misce, neboť má nižší teplotu tání než hliník. 1. Hliník: tt = 660 °C 2. Stříbro: tt = 962°C 3. Zlato: tt = 1 060°C 4. Měď: tt = 1 085 °C 5. Platina: tt = 1 770 °C

bronz má nižší teplotu tání než železo Proč dovedli lidé tepelně zpracovávat bronz (tt = 800 °C) dříve než železo? … železo: tt = 1540°C bronz má nižší teplotu tání než železo Z jakých kovů z následujícího seznamu musí být vyrobená nádoba na roztavení mědi? Ve které lze tavit železo? - hliník, stříbro, wolfram, cín Měď: tt = 1085 °C Nádoba by musela být zhotovena z wolframu. Hliník: tt = 660 °C Stříbro: tt = 962 °C Wolfram: tt = 3 390 °C Cín: tt = 232°C Železo: tt = 1540 °C Nádoba by musela být zhotovena z wolframu.

Zdroje: Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 60 s. ISBN 80-7238-526-7 Doc. RNDr. KOLÁŘOVÁ,CSc., Růžena; Paed. Dr. BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 8. ročník základní školy. Praha 4 : Prometheus, 2005. 224 s. ISBN 80-7196-149-3 Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště