Oldřich Lepil Přírodovědecká fakulta UP Olomouc

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FYZIKA NA NAŠÍ ŠKOLE ANEB FYZIKA POD LUPOU
Advertisements

Příprava učitelů na Přírodovědecké fakultě UP v Olomouci
Videoanalýza fyzikálních dějů Oldřich Lepil Přírodovědecká fakulta UP Olomouc.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Matematická analýza 1 Základy matematiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06_FYZIKA Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_07_FYZIKA Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Výstupy projektu Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D.
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník Výpočet práce, účinnost (8.06)
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Ekosystém les a kurikulum základního vzdělávání Doc.PaedDr.RNDr.Milada Švecová, CSc. Univerzita Karlova v Praze, PřF Univerzita Mateja Bela v Banské Bystrici,
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _601 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _613 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _624 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _626 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _616 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _606.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _648 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _617 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 10. Dynamika harmonického pohybu – příklady
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Elektromagnetické záření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_701.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
Digitální učební materiál
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _614 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _638 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Limita a spojitost v učivu na střední škole Vedoucí práce: RNDr. Jitka Laitochová, CSc.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _609 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 14. Model podélného stojatého vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _630 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Zajímavosti z konference GIREP Vojtěch Žák KDF MFF UK.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _629 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_23 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_09_FYZIKA Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Vybrané kapitoly z fyziky Radiologická fyzika Milan Předota Ústav fyziky a biofyziky Přírodovědecká fakulta JU Branišovská 31 (ÚMBR),
Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách Ing. Petr Distler 4. října 2013, Tábor, Veletrh nápadů učitelů chemie Přírodovědecká fakulta,
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
1 F4110 Kvantová fyzika atomárních soustav Přírodovědecká fakulta jaro 2010 Rozsah 2/1. 4 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk. Vyučující prof. Bedřich.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
P1 DIDAKTIKA FYZIKY -didaktická komunikace a její aplikace ( ) 1.1 Úvodní poznámky Různorodost názvů - Metodika fyziky (návod pro výuku, 19.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Prezentace byla vytvořena v rámci projektu EU OPVK CZ.1.07/1.3.45/ s názvem Rozvoj profesních kompetencí učitelů fyziky ZŠ a SŠ v Olomouckém kraji.
Učebnice fyziky včera, dnes a zítra Učebnice fyziky včera, dnes a zítra Oldřich Lepil Matematicko-fyzikální fakulta UK Praha 6. března 2014.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Polytechnické vzdělávání se zaměřením na tvorbu ŠAP/PA 22. března 2017
Z historie komise pro historii matematiky a fyziky na MFF UK
Vývoj didaktiky chemie
Transkript prezentace:

Oldřich Lepil Přírodovědecká fakulta UP Olomouc Setkání v laboratoři 3. února 2015 Ke kořenům české DIDAKTIKY FYZIKY Oldřich Lepil Přírodovědecká fakulta UP Olomouc

Vznik didaktiky fyziky a její institucionalizace Světové modernizační hnutí a česká didaktika fyziky Příklad komplexního řešení didaktického problému

PERSONÁLNÍ PŘEDPOKLADY Jmenování prvních profesorů didaktiky fyziky 1957 prof. PaedDr. Josef Fuka 1962 prof. RNDr. Emil Kašpar, DrSc. První docent didaktiky fyziky 1963 doc. RNDr. Bohumil Vlach 1965 zařazení didaktiky fyziky jako „teorie vyučování fyzice“ mezi vědní obory 1966 zřízena komise pro obhajoby kandidátských disertací z teorie vyučování fyzice 1966 RNDr. Marta Chytilová, CSc., Praha 1967 RNDr. Oldřich Lepil, CSc., Olomouc 1967 zřízeny komise pro rigorózní řízení k dosažení akademického titulu: Praha, Olomouc, Brno

Prof. PaedDr. Josef Fuka 1907-1992 *10. prosince 1907 – Rataje u Bechyně 1919 – 1926 Reálka v Táboře 1926 – 1930 UK v Praze, studium M+F 1934 – 1946 Slovanské gymnázium 1946 – asistent na univerzitě v Olomouci 1952 – docent obecné fyziky 1956 – 1966 děkan PřF UP 1957 – profesor fyziky a metodiky fyziky 1982 – odchod do důchodu  20. listopadu 1992 – Olomouc

UČEBNICE PRO ZÁKLADNÍ A STŘEDNÍ ŠKOLY Učebnice fyziky pro jedenáctiletou střední školu Šoler, K. – Fuka, J. – Lehar, F.: Fysika pro desátý ročník, SPN, Praha 1954. Rudolf, V. – Fuka, J. – Hlavička, A.: Fysika pro jedenáctý ročník, SPN, Praha 1955.

Učebnice fyziky pro ZDŠ a SVVŠ (60. léta) Fuka, J. – Voráček, M.: Fyzika pro 9. roč. ZDŠ, SPN, Praha 1963. Fuka, J. – Klimeš. B. – Lepil, O. – Rudolf, V. – Široký, J. – Vanýsek, V.: Fyzika pro III. ročník SVVŠ, SPN, Praha 1965. Fuka, J.: Doplněk k učivu fyziky pro IV. roč. gymnasia, SPN, Praha 1974.

Učebnice fyziky pro gymnázia (80. léta) Pišút, J. – Frei, V. – Fuka, J. – Lehotský, D. – Široký, J. – Tomanová, E. – Vanýsek, V.: Fyzika pro IV. ročník gymnázií, SPN, Praha 1987. Fuka, J. a kol.: Cvičení z fyziky pro I. až IV. ročník gymnázií, SPN, Praha 1985 – 1989.

VYSOKOŠKOLSKÉ UČEBNICE

DIDAKTIKA FYZIKY

Prof. RNDr. Emil Kašpar, DrSc. 1907-1998

RNDr. Marta Chytilová, CSc. 1907-1998

SPOLUPRACOVNÍCI Prof. RNDr. Jaroslav Vachek, CSc. Doc. RNDr. Jitka Brockmeyerová – Fenclová, CSc. RNDr. Milan Bednařík, CSc. Doc. RNDr. Miroslava Široká, CSc. RNDr. Jaromír Široký, CSc. Doc. RNDr. Jan Žouželka, CSc. PaedDr. Přemysl Šedivý

Časopisy pro teorii a praxi vyučování fyzice Matematika a fyzika ve škole (1948-1951) Přírodní vědy ve škole (1951–1962) Fyzika ve škole (1962–1970) Matematika a fyzika ve škole (1970 –1990) MATEMATIKA – FYZIKA – INFORMATIKA (1991 …) Od 22. ročníku (2013) on line: http://mfi.upol.cz/

MODERNIZAČNÍ HNUTÍ Velké modernizační projekty Vysokoškolské kursy Physical Science Study Committee Vesmír, Optika a vlny, Mechanika, Elektřina a stavba atomu Harvard Project Physics Pohyb, Pohyby ve vesmíru, Triumf mechaniky, Světlo a elektromagnetismus, Molekuly, atomy, Jádra atomů Nuffield Advanced Science - Physics Vysokoškolské kursy Berkeley Physics Course Feymans Lectures

Modernizační hnutí a Jednota českých matematiků a fyziků 1957 – 1. Sjezd československých matematiků a fyziků 1958 – Ustavení Ústřední komise pro vyučování fyzice 1963 – Pracovní porada o modernizaci vyučování fyzice Olomouc 1965 – Podíl JČMF na řešení výzkumných úkolů 1966 – Zřízení kabinetu pro modernizaci vyučování fyzice 1967 – Vznik modernizačních kroužků – Praha (25), Olomouc (9), Brno (8) Pravidelné konference a semináře k řešení st. výzkumnému úkolu

Co přinesla modernizace do výuky fyziky v našich školách Ucelený projekt fyziky pro ZŠ vybudovaný na integrujících pojmech (látka a těleso, pole, fyzikální veličiny, energie) Inovace témat středoškolské fyziky STR, základy kvantové fyziky, fyzika mikrosvěta Integrované poznatkové soustavy (silová pole, kmity a vlny) Nové téma - polovodiče Nové metody výuky (programované učení, problémová a skupinová výuka) Moderní výukové technologie (zpětná projekce, kazetový film, video)

Komplexní řešení didaktiky učiva tématu ELEKTROMAGNETICKÉ KMITÁNÍ A VLNĚNÍ Postavení tématu v didaktickém systému středoškolské fyziky. Návrh struktury a obsahu tematického celku. Vymezení didaktických problémů tematického celku a jejich řešení. Ověření metodiky výkladu učiva v praktické výuce. Vytvoření souboru učebních pomůcek pro reálný experiment. Vytvoření obrazových učebních pomůcek.

Zdroje Lepil, O. 2008. K vývoji didaktiky fyziky. MFI 18 (2008), č Zdroje Lepil, O. 2008. K vývoji didaktiky fyziky. MFI 18 (2008), č. 2, s. 82–92. Lepil, O a kol.: Dvacet let Fyzikální pedagogické sekce JČSMF, JČMF Praha 1978. Sborník příspěvků z konference 50 let didaktiky fyziky v ČR, VUP, Olomouc 2007. Lepil, O.: K vývoji učebnic fyziky pro střední školu gymnaziálního typu, MFI 22 (2013), č. 4 (Příloha), s. P16-P30. Kolářová, R.: Fyzika na základní škole po roce 1945 z pohledu vývoje školské soustavy a učebnic fyziky, MFI 22 (2013), č. 4 (Příloha ), s. P31-P46. Dostupné na: http://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/78 Lepil, O.: Vybrané kapitoly k modulu Didaktika fyziky, VUP Olomouc 2012. Dostupné na: http://mofy.upol.cz/vystupy/02_texty/modul_dfy2.pdf