Síť Evropských spotřebitelských center – elektronický obchod © 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ludvík Eger, FEK ZČU v Plzni
Advertisements

Kandidátské země do EU Chorvatsko Turecko Makedonie Island.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_242_Členské státy EU AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
VY_52_INOVACE_Z.9.36-hospodářské organizace ve světě-prezentace
Nekvalifikovaní průvodci poškozují kvalitu českého cestovního ruchu – MMR ČR.
EU.
Evropská unie Za předpokladu použití mapy Evropy a psacích potřeb.
Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_012.
Najdi na slepé mapě Evropy státy podle zadání
Aktuální nedostatky ochrany českých spotřebitelů
Činnost SOLVIT centra Setkání s kontaktními osobami a odbornou veřejností Ministerstvo průmyslu a obchodu,
STÁTY EVROPSKÉ UNIE Zpracovaly: Jana Kroupová Kristýna Kocarová Kristýna Kocarová.
EVROPSKá UNIE.
Poskytování služeb na vnitřním trhu EU. Obsah I.Směrnice o službách na vnitřním trhu. II.Způsob implementace v ČR. III.Přínosy zákona o volném pohybu.
1 Ochrana spotřebitele v EU a činnost Evropských spotřebitelských center Ondřej Tichota Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci 9.
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
Jméno autora: František Sajdl Třída/ročník: H4A, 4ročník
Mezivládní organizace – jediná úroveň
TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI FAKULTA TEXTILNÍ Katedra hodnocení textilií Kristýna Šlemínová.
Členské státy a jejich hlavní města
Rok existence Evropského spotřebitelského centra © 2006 ESC Praha při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR.
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Státy Evropské Unie a podnebí jejich hlavních měst
EVROPSKÁ UNIE.
SOLVIT Efektivní systém řešení problémů na vnitřním trhu ES.
SOLVIT efektivní řešení problémů na vnitřním trhu EU.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
SOLVIT neformální systém řešení sporů na vnitřním trhu Setkání center na MPO
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Ekonomika pivovarského průmyslu
Historický vývoj EU Petra Henychová.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
EVROPSKÁ UNIE.
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
1.1. EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE 1. přednáška Ing. Martina Šudřichová
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): ČR a evropská integrace N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
EU - Hlasování kvalifikovanou většinou Berger Erik
ICT ve výuce jazyků Petr Caloň Masarykovo gymnázium Příbor.
EVROPSKÁ UNIE OFICIÁLNÍ VZNIK EU 1993 Současná politická společnost má neustálou potřebu se sdružovat. Sdružení jako hlavní myšlenku má i Evropská.
Evropa - obyvatelstvo, EU Tercie Řešení úkol.
JSEM OBČANEM EVROPSKÉ UNIE Učebnice od s. 14 n.. EUROOBČAN ČR je od roku 2004 členem EU Občané EU mají stejná práva a povinnosti (bez ohledu na to, ve.
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_62_INOVACE_FG.9.r.09 EU OP VK Škola, adresaZŠ Smetanova 1509, Přelouč AutorMgr. Blanka Prokopová Období tvorby VMlistopad.
Praha, 30. září 2014 Setkání představenstva s vedoucími představiteli členských společností ČLFA Přínosy členství v Eurofinas.
V září byl publikován report za období , relevantní je rovněž loňský report za období (WEF 2014) a report za srovnávací období.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Marcela Holíková Anotace: Sada materiálů slouží k úvodu učiva o Evropě a EU. ZEMĚPIS - EU.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
Zemědělci a potravináři se ode dna musejí odrážet společně
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
EVROPA EVROPSKÁ UNIE VY_32_INOVACE_07-48 Ročník: VIII. ročník
Pakt stability a růstu EVSE Šárka Horáková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
zpracovaný v rámci projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Problémy trhu práce v České republice a Evropské Unii
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
EVROPSKÁ UNIE. EVROPSKÁ UNIE VLAJKA – 12 zlatých hvězd – původní počet členů - nyní symbol jednoty a harmonie.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Kuba – Česká republika perspektivy obchodních vztahů
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
EVROPSKÁ INTEGRACE.
NATO Severoatlantická aliance.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Severoatlantická aliance
Transkript prezentace:

Síť Evropských spotřebitelských center – elektronický obchod © 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR

3 I.Hlavní cíle a poslání Evropských spotřebitelských center II.Elektronický obchod z pohledu Evropských spotřebitelských center

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 4 HLAVNÍ CÍLE A POSLANÍ ESC  Spotřebitelé musí mít možnost využívat výhod nejlepších obchodů, které nabízí Evropská unie, a musí mít pocit důvěry při nákupech jak doma, tak za hranicemi  Síť Evropských spotřebitelských center je síť působící v rámci EU, jež poskytuje informace o přeshraničních nákupech, zajišťuje informovanost spotřebitelů o jejich právech a poskytuje jim podporu v případě stížnosti

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 5 Kontext a potřeba postupu na evropské úrovni 1.Co znamená výraz přeshraniční nákupy? 2.Proč Evropská unie podporuje spotřebitele, aby nakupovali za hranicemi? 3.Co omezuje přeshraniční obchod?

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 6 Co znamená výraz přeshraniční nákupy? Přeshraniční nákup je každý nákup, který občané EU (buď osobně nebo na dálku) uskuteční u maloobchodníků nebo poskytovatelů v jiném členském státě.

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 7 Proč Evropská unie podporuje spotřebitele, aby nakupovali za hranicemi?  Vnitřní trh Evropské unie a zavedení eura umožnily rozvoj nakupování po internetu.  V Evropské unii je 450 milionů spotřebitelů  V EU v současné době využívá výhod plynoucích z nákupu zboží nebo služeb od obchodníků v jiných členských státech zhruba čtvrtina spotřebitelů.

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 8 Výsledky průzkumu podle Eurobarometru (Consumer protection in the Internal Market – September 2006) Počet občanů EU nakupujících přes hranice (v %) Lucembursko 67%Irsko 33%Kypr 23% Rakousko 56%Spojené království 33%Polsko 17% Dánsko 54%Česká republika 31%Itálie 16% Švédsko 54%Slovensko 30%Maďarsko 16% Finsko 49%Malta 27%Lotyšsko 15% Belgie 45%EU (25) 26%Španělsko 11% Nizozemsko 44%Francie 25%Portugalsko 11% Slovinsko 44%Estonsko 25%Řecko 7% SRN 34%Litva 24%

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 9 Co omezuje přeshraniční obchod?  Spotřebitelé nemají stejný stupeň důvěry v obchodníky z jiných zemí EU.  Mnoho občanů odrazují přeshraniční transakce vzhledem k nutnosti používat cizí jazyk.  Jednotlivci nejsou informováni o možnostech a podpoře, která jim je k dispozici

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 10 Důležité údaje  V průzkumu z roku 2004 uvedla více než polovina spotřebitelů EU, že by využili spotřebitelské sítě pro získání informací o řešení sporů a více než 50% souhlasilo s tím, že by využili této sítě k podání a projednání žaloby.  V roce 2005 obdržela síť ESC více než žádostí o informace, o vyřešení stížností a sporů.  Nejvyšší počet stížností, které dostala síť Evropských spotřebitelských center, pochází od pasažérů leteckých společností, což tvoří přibližně 10% celkových případů řešených v roce 2005.

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 11 POSTUP EVROPSKÉ UNIE 1.Co to je síť Evropských spotřebitelských center a kdy byla založena? 2.Jaká je úloha sítě ESC a jaké poskytuje služby? 3.Jakým způsobem probíhá financování sítě ESC?

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 12 Co to je síť Evropských spotřebitelských center a kdy byla založena? V roce 2005 zahájila Evropská unie projekt vytvoření sítě Evropských spotřebitelských center (ECC—Net) V současné době je do sítě zapojeno 27 Evropských spotřebitelských center (ESC), včetně Islandu a Norska

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 13 Jaká je úloha sítě ESC a jaké poskytuje služby? Síť ESC informuje spotřebitele o možnostech, které jim nabízí vnitřní trh, a poskytuje informace o předpisech EU i jednotlivých států. Poskytuje konzultace a podporu jednotlivcům při řešení stížností a sporů. Na požádání zajišťuje síť občanům pomoc při překladu jejich stížností do cizího jazyka. Síť ESC často poskytuje pomoc spotřebitelům při dosažení dohody prostřednictvím alternativního řešení sporů (Alternative Dispute Resolution — ADR). Síť ESC spolupracuje s ostatními sítěmi působícími na úrovni EU. Poskytováním přímé zpětné vazby ohledně konkrétních otázek týkajících se spotřebitelů síť ESC zároveň poskytuje Evropské komisi cenné informace v oblasti spotřebitelské politiky.

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 14 Jakým způsobem probíhá financování sítě ESC? Na financování sítě ESC se podílejí jednotlivé členské státy a Evropská unie. V roce 2006 přispívá EU na podporu Evropských spotřebitelských center částkou přibližně 4 milióny eur.

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 15 Shrnutí základních činnosti Evropských spotřebitelských center  Evropská spotřebitelská centra spolupracují s celou řadou ostatních evropských sítí.  Informují občany o jejich právech, která mají jako spotřebitelé.  Pomáhají spotřebitelům řešit problémy v oblasti přeshraničních nákupů.  V případě potřeby pomáhají ESC spotřebitelům sepsat stížnost.  Mohou také upozornit spotřebitele na možnost alternativního řešení sporů (ADR).  Pokud je zahájen proces alternativního řešení sporů, přechází stížnost do kategorie sporu.  Fungují jako zdroj vstupních informací pro novou spotřebitelskou politiku EU.

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 16 Historický přehled — Evropská unie začíná zakládat spotřebitelská střediska Euroguichet za účelem poskytnutí informací a pomoci v oblasti přeshraničního obchodu — Zahájení činnosti Evropské sítě pro mimosoudní urovnání sporů (European Extra— Judicial Network — EEJ—Net), jejímž úkolem je pomoci spotřebitelům při řešení jejich sporů pomocí alternativního řešení (ADR) — Sítě Euroguichet a EEJ—Net se sloučily a vytvořily síť Evropských spotřebitelských center (ECC—Net).

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 17 Síť evropských spotřebitelských center pouze pro orientaci

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 18 II. Elektronický obchod z pohledu Evropských spotřebitelských center II. Elektronický obchod z pohledu Evropských spotřebitelských center

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 19 Elektronický obchod v EU Poznatky 22 ESC Statistické údaje zahrnují pouze přeshraniční elektronické prodeje výrobků Prezentace podle jednotlivých zemí a souhrnné statistické údaje Příklady častých stížností Speciální témata:Podvod, svěřenecké společnosti, aukce na internetu,tipy pro vyhnutí se podvodu, obecné tipy pro nakupování on-line, vymáhání

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 20 Evropský elektronický trh – přehraniční případy v roce 2005 Během roku 2005 síť ESC obdržela 3,780 přeshraničních případů z toho 1,946 bylo žádostí o informace 1,834 činily stížnosti a spory

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 21 Evropský elektronický trh - stížnosti spotřebitelů 2005 Počet přeshraničních stížností a sporů zaznamenaných sítí ESC: 2003: : : 1 834

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 22

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 23 Země původu – obchodníci na internetu 2005 (umístění a počet případů v roce 2004) Německo: 607 případů (1. místo: 265) Spojené království: 282 případů (2.: 108) Francie: 256 případů (3.: 77) Nizozemsko: 108 případů (5.: 34) Belgie: 61 případů (7.: 25) USA: 58 případů (4.: 41) Španělsko: 49 případů (8.: 20) Itálie: 45 případů (10.: 12) Irsko: 45 případů (15.: 5) Švédsko: 42 případů (11.: 11 )

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 24 Země původu – spotřebitelé 2005 ( umístění a počet případů v roce 2004) Švédsko: 331 případů (1. místo: 225) Francie: 200 případů (8.: 29) Irsko: 185 případů (6.: 48) Finsko: 128 případů (2. 171) Belgie: 110 případů (7.: 42) Lucembursko: 110 případů (4.: 54) UK: 110 případů (3.: 64) Německo: 93 případů (9.: 27) Portugalsko: 89 případů (11.: 25) Španělsko: 75 případů (13.: 17)

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 25 Počet případů elektronického obchodu zaznamenaných ESC Praha (květen-prosinec 2005) Celkový počet 26 z toho: Stížnosti a spory 24 Žádosti o informace 2

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 26 Nejobvyklejší důvody pro stížnosti nebo spory Dodání výrobku – 46 % - nedodání zboží 38 % Výrobek – 25 % - vadný výrobek 17 % - nebyl v souladu s objednávkou 5 % Cena a platba – 8 % Smluvní podmínky – 8 % - problémy ohledně lhůty na rozmyšlenou 5 %

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 27 Komentář k problematice nedodání zboží 695 případů ohlášených síti ECC v roce 2005 mezi největší příčiny patří pravděpodobně neadekvátní přístup, slabá administrativa nebo internetový obchodník nemá k dispozici (na skladu) zboží, které uvádí v reklamní kampani. Jsou to tedy případy podvodu.

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 28 Speciální témata Podvod Svěřenecké společnosti Aukce na internetu Tipy pro vyhnutí se podvodu Obecné tipy pro nakupování on-line Vymáhání

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 29 Elektronický obchod a „trustmark“ Obecná definice „trustmark“ jako nástroje samoregulace

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 30 Cílem „trustmark“ je zejména:  zvyšovat důvěru spotřebitelů v určitý výrobek, službu, která je považována za důvěryhodnou na základě "trustmark" vydané certifikačním orgánem  poskytovat spotřebitelům větší možnost posoudit spolehlivost a důvěryhodnost informací o výrobcích a službách.

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 31 Závěrečné poznámky Zjištění za rok 2005 potvrzují problémy zaznamenané v předchozích letech Nárůst stížností je pozoruhodný Podvodné aktivity znamenají hrozbu pro důvěru spotřebitelů Je nezbytné zlepšit podmínky pro spotřebitele v oblasti mimosoudních řešení sporů nebo iniciovat soudní spory vůči zahraničním internetovým obchodníkům

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 32 Nové internetové adresy Evropského spotřebitelského centra Praha česká verze: anglická verze:

© 2006 ESC při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR 33 Děkuji Vám za pozornost. Ing. Zdeněk Sváta