Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁSILÍ V RODINĚ.
Advertisements

Domácí násilí z pohledu teorie
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Právní vzdělání pro celý život reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Občanská nauka Sociálně patologické jevy IV. ; VY_32_INOVACE_D2_12
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví – Formy násilí autor VM:Ing.
Domácí násilí „Domácí násilí je nejrozšířenější, nejvíce podceňované, nejméně kontrolovatelné.“
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Název vzdělávacího materiálu
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Domácí násilí.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Trestní právo Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:listopad.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_7.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
DOMÁCÍ NÁSILÍ SEXUÁLNÍ NÁSILÍ OBCHOD S LIDMI
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Judita Vedlová. Definováno v trestním zákoně §199.
VY_32_INOVACE_51_12 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_PSYPS15960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_51_20 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_51_18 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociální patologie SCPT SCPA
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Domácí násilí Policejní vykázání.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Domácí násilí ©Manová Pavla, Bc.. Domácí násilí je fyzické, psychické anebo sexuální násilí mezi blízkými osobami, ke kterému dochází opakovaně v jejich.
Pomoc osobám ohroženým domácím násilím v Ústeckém kraji Konference Sociální služby v Ústeckém kraji.
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Název vzdělávacího materiálu
Číslo v digitálním archivu školy
8.Občanské právo Pojem, zásady a prameny občanského práva dle občanského zákoníku nabývajícího účinnosti dne ON 1. M.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Domácí násilí.
Transkript prezentace:

ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhČlověk a právo TémaČlověk a právo Tematická oblastČlověk a právo NázevDomácí násilí jako trestný čin AutorPaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročníkLeden 2013,STR, STA, ELE, LYE, LYT 3.ročník AnotacePrávní pohled na problematiku domácího násilí Přínos/cílové kompetenceZískání přehledu v problematice různých podob domácího násilí VY_32_INOVACE_53_17

Nový trestní zákoník Trestní zákoník je v České republice platný zákoník trestního práva hmotného, přijatý Parlamentem České republiky a vyhlášený ve Sbírce zákonů pod číslem 40/2009 Sb. Nový trestní zákoník nabyl účinnosti dnem 1. ledna 2010.

Právní zařazení Domácí násilí je možné zařadit do zvláštní části - Trestního zákoníku. V katalogu trestných činů, podle charakteru chráněného společenského zájmu je můžeme zařadit do těchto hlav: 1) Trestné činy proti životu a zdraví. 2) Trestné činy proti svobodě a právům na ochranu osobnosti, soukromí a listovního tajemství. osobnosti, soukromí a listovního tajemství. 3) Trestné činy proti lidské důstojnosti v sexuální oblasti. 4) Trestné činy proti rodině a dětem.

Definice DN a jeho aktéři Týrání a násilné jednání, odehrávající se mezi osobami blízkými, žijícími spolu ve společném bytě nebo domě, kdy jedna násilná osoba získává a udržuje nad druhou moc a kontrolu.  Fyzické i slovní útoky, tělesné týrání, omezování osobní svobody, vydírání…=> trvalý strach oběti ze svého trýznitele ! vydírání…=> trvalý strach oběti ze svého trýznitele !  Mezi aktéry domácího násilí spadá vždy agresor a oběť.  Agresor – neexistuje žádný typický pachatel.  Oběť – může se jí stát kdokoliv.

Znaky domácího násilí  Skrytost ataků  Opakující se ataky  Stupňující se agresivita  Obtížná postižitelnost a kontrolovatelnost  Asymetrie ve vztahu  Blízké vztahy intimního charakteru  Společné bydlení  Společná propojenost  Dlouhodobost  Pokračování násilí i po rozchodu

Sociologické rozvrstvení obětí domácího násilí  Ženy – nejčastější oběti ( 92 – 98% ).  Děti – syndrom týraného, 69% domácího násilí se odehrává za přítomnosti dětí. se odehrává za přítomnosti dětí.  Muži – málokterý muž přizná, že je svou ženou týrán (2 – 5% ). týrán (2 – 5% ).  Senioři – zřídka zveřejní násilí, většinou jsou agresorem jejich vlastní děti, (3 – 5% ). agresorem jejich vlastní děti, (3 – 5% ).  Zdravotně postižení – téměř neznámá skupina. skupina.

Druhy domácího násilí A) FYZICKÉ NÁSILÍ  Nejvíce viditelné (modřiny, jizvy, popáleniny, zlomeniny…) popáleniny, zlomeniny…)  Brutální bolestivé útoky – může vyústit v ohrožení života !!! života !!!  Příklady : facky, rány pěstí, kopání, tlučení hlavou, rdoušení, tahání za vlasy, ohrožování předměty, rdoušení, tahání za vlasy, ohrožování předměty, řezání, pálení, svazování apod. řezání, pálení, svazování apod.

 Zprvu samostatně, později současně s fyzickým násilím. s fyzickým násilím.  Obtížně dokazatelné.  Oběť si ze začátku neuvědomuje, že jde o násilí. že jde o násilí.  Příklady: ponižování, hrubé nadávky, urážení, zesměšňování na veřejnosti, urážení, zesměšňování na veřejnosti, vyhrožování, zastrašování, snižování osobních vyhrožování, zastrašování, snižování osobních kvalit, znevažování schopností ohrožené osoby… kvalit, znevažování schopností ohrožené osoby… B) B) PSYCHICKÉ NÁSILÍ

C) EMOCIONÁLNÍ NÁSILÍ Orientované na osoby, zvířata a věci, k nimž má oběť citový vztah!  Osoby – zaměření na děti, rodiče, sourozence apod. sourozence apod.  Zvířata – vyhrožování jejich likvidací nebo provedením likvidace provedením likvidace  Věci – ničení věcí patřící do osobního vlastnictví oběti. Věci, s citovým podbarvením. vlastnictví oběti. Věci, s citovým podbarvením.

D) SOCIÁLNÍ NÁSILÍ Sociální postavení a prostředí osoby  Izolace od ostatních lidí  Zablokování telefonu,  Zákaz vycházení z bytu apod. Oběť ztrácí kontakt s vnějším světem => deformace vnímání reality !!!

Dotýká se základních potřeb.  Zákaz docházení do zaměstnání – kontrola oběti nad vydáváním peněz. nad vydáváním peněz.  Odmítá platit nájem, stravu, poskytovat ošacení, odebírání peněz apod. odebírání peněz apod. V poslední době: agresor si vyřídí vysokou půjčku, ale nesplácí => firmy vymáhají po oběti (jedná–li se o manželský pár, který může být již po rozvodu, ale půjčka je z doby manželství). E) EKONIMICKÉ NÁSILÍ

F) SEXUÁLNÍ NÁSILÍ  Hůře rozpoznatelné, nezanechává stopy.  Odehrává se v intimním prostředí bez svědků – proto utajené! svědků – proto utajené!  Příklady: znásilnění, vynucování si sexuálního styku, sexuální napadání sexuálního styku, sexuální napadání a pod … a pod …

Fáze – kruh domácího násilí Nejedná se o jednorázový čin !  Má svou vlastní dynamiku či spirálu násilí  Cyklicky se opakující etapy Fáze: 1. Fáze – napětí 2. Fáze – fyzické a psychické násilí 3. Fáze – usmiřování

 Stálý stres.  Strach z příštího setkání.  Pocit, že když cokoliv udělá jinak, bude konec vztahu. vztahu.  Pocit, že jsou všechno jen její chyby.  Slepotu – ohrožení života, ohrožení jejich dětí.  Pocit, že nikdo nemůže pomoci !!! Domácí násilí může způsobit oběti:

Pokus se odpovědět 1. Čím se vyznačuje nejčastěji kruh domácího násilí ? 2. Kdo je nejčastější obětí domácího násilí? 3. Pokus se stručně popsat co může domácí násilí způsobit oběti. 4. Jaké znáš druhy domácího násilí? 5. Do které právní oblasti je možné zařadit domácí násilí?

Zdroje a prameny Emmert, F. - Kotrňák, T. : Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis Brno Zouhar J. : Základy teorie státu a práva, S &M Knapp, V.: Teorie práva. 1 vyd. 5 dotisk, C.H. BECK, Praha Tomancová, J. Schelle, K. a kol.: Právní nauka pro školy a praxi 6. vyd., Eurolex Bohemia, s.r.o., Praha Šíma, A. – Suk, M. : Základy práva C.H.BECK, Praha