Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ICT.3.21 Počítačová grafika Vytvořeno: Ověřeno: Třída:3.OA, 3.VE
Počítačová grafika Vzdělávací oblast:Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích Předmět:Informační a komunikační technologie Ročník:3. Autor:Bc. Aleš Přikryl Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:počítač, dataprojektor Klíčová slova:počítačová grafika, bitmapová grafika, rastrová grafika, pixel, vektorová grafika, 3D grafika Anotace:Materiál definuje pojem pixel, přibližuje žákům rozdíly mezi bitmapovou (rastrovou) a vektorovou grafikou a krátce seznamuje s 3D grafikou.
2D počítačová grafika a)rastrová b)vektorová 3D počítačová grafika
Bitmapová (rastrová) grafika
[1]
[2]
Bitmapová (rastrová) grafika obrázek popsán pomocí jednotlivých barevných bodů – pixelů body uspořádány do pravoúhlé mřížky (rastru) každý bod určen polohou v mřížce a barvou příklad – digitální fotografie, mozaika, …
Bitmapa (rastr) [3]
Pixel z anglického picture element = obrazový bod nejmenší jednotka rastrové grafiky bezrozměrná jednotka svítící bod na monitoru pixel [4]
Výhody bitmapové grafiky velmi snadné pořízení obrázku – digitální fotoaparát – skener
Nevýhody bitmapové grafiky velké nároky na paměťové zdroje zvětšování obrázku – zhoršení obrazové kvality při velkém zvětšení na obrázku patrný rastr
Bitmapový grafický editor proprietární – Adobe Photoshop – Corel PaintShop Pro – Zoner Photo Studio svobodný – GIMP [5]
GIMP – svobodný bitmapový editor [6]
Vektorová grafika
[7]
[8]
Vektorová grafika obrázek složen ze základních, přesně definovaných útvarů – body – přímky, křivky – kružnice, elipsy, mnohoúhelníky výsledný obrázek – skládačka z mnoha geometrických obrazců
Výhody vektorové grafiky obrázek lze libovolně zmenšovat nebo zvětšovat beze ztráty kvality s každým objektem v obrázku lze pracovat odděleně menší paměťová náročnost obrázku než při použití rastrového zápisu
Nevýhody vektorové grafiky složitější pořízení obrázku překročí-li složitost grafického objektu určitou mez, začne být vektorová grafika náročnější na operační paměť a procesor než grafika bitmapová nehodí se na zápis složitých barevných ploch – například fotografie
Využití vektorové grafiky počítačová sazba ilustrace diagramy počítačové animace
Vektorový grafický editor proprietární – Adobe Illustrator – CorelDRAW svobodný – Inkscape [9]
Inkscape – svobodný vektorový editor [10]
Bitmapová vs. vektorová grafika
bitmapový obrázek vektorový obrázek [11]
[12]
3D grafika
trojrozměrný souřadnicový systém – x, y, z využití – věda (zobrazení orgánů, …) – průmysl (strojní díly, budovy, …) – animace (filmy, počítačové hry) [13]
[14]
3D grafika – animace [15]
Elephant Dream – krátký film [16]
Opakování
1. Rastrové obrázky: a)lze zvětšovat beze změny kvality b)lze zvětšovat beze změny kvality pouze v určitých programech c)nelze zvětšovat beze změny kvality
2. Vektorový obrázek je: a)složen z jednotlivých pixelů b)složen z geometrických tvarů c)typem rastrového obrázku
3. 3D grafika využívá souřadnice: a)a, b, c b)x, y, z c)α, β, γ
Správné odpovědi
1. Rastrové obrázky: a)lze zvětšovat beze změny kvality b)lze zvětšovat beze změny kvality pouze v určitých programech c)nelze zvětšovat beze změny kvality
2. Vektorový obrázek je: a)složen z jednotlivých pixelů b)složen z geometrických tvarů c)typem rastrového obrázku
3. 3D grafika využívá souřadnice: a)a, b, c b)x, y, z c)α, β, γ
Použité zdroje Počítačová grafika. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: A1_grafika&oldid= A1_grafika&oldid= Rastrová grafika. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: Pixel. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: = = Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.
Použité zdroje Bitmapový grafický editor. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: =Bitmapov%C3%BD_grafick%C3%BD_editor&id= =Bitmapov%C3%BD_grafick%C3%BD_editor&id= Digitální obraz. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: Počítačová 3D grafika. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: A1_3D_grafika&oldid= A1_3D_grafika&oldid= Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.
Použitý obrazový materiál [1]thehavock. Pixel Art. deviantART [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: [2]SondreB. postitwar: Angry Birds. Flickr – Photo Sharing! [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: [3]Andreas -horn- Hornig. Raster graphic fish 40X46squares hdtv-example. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: example.jpg example.jpg [4]Smile face 16x16 pixel example. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public Domain z: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.
Použitý obrazový materiál [5]Asierog. The original GIMP icon. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: [6]TrebleSeven. A screenshot of the GIMP 2.6 application via Windows 7. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: [7]Bmw Auto Roadster. Volně dostupné obrázky – Pixabay. [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public Domain z: [8]Marcusroos. Swedish coast guard vessel KBV 001 Poseidon. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: g/800px-KBV_001_Drawing.png g/800px-KBV_001_Drawing.png Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.
Použitý obrazový materiál [9]Inkscape team. The current official logo of Inkscape. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí GNU General Public License z: [10]ROTKEVICH, Konstantin. Screenshot of Inkscape 0.45 on Ubuntu. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí GNU General Public License z: [11]Nil Einne. Orc - Raster vs Vector comparison. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public Domain z: [12]Althepal. Example of vector graphics versus bitmap graphics. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public Domain z: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.
Použitý obrazový materiál [13]Acdx. Vector in a cartesian coordinate system. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: [14]Wapcaplet. Diagram of an engine created by Wapcaplet in Blender. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: [15]Nockenwelle ani. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public Domain z: [16]Ton Roosendaal et al. Image from the film Elephants Dream. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.