Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výhody a nevýhody, software pro grafiku
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf08
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Bitmapová (rastrová) grafika
bitmapová (rastrová) grafika, vektorová grafika, výhody a nevýhody
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Rudolf Pečinka, 4.C.  Obor informatiky používající počítače k:  Vytvoření umělých grafických objektů  Úpravě zobrazitelných a prostorových informací.
Počítačová grafika.
Bitmapová a Vektorová grafika
Základní pojmy Grafiky
Počítačová grafika.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vektorová grafika Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
VEKTOROVÁ GRAFIKA Zatímco v rastrové grafice je celý obrázek popsán pomocí hodnot jednotlivých barevných bodů (pixelů) uspořádaných do pravoúhlé mřížky,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
GRAFIKA úvod.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bitmapová (rastrová) grafika
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Grafika Kateřina Šebestová Grafika Druh výtvarného umění Více exponátů stále originály Vznik 6. století v Číně 868 první kniha 13. století tisk na plátno.
Počítačová grafika VY_32_inovace_01_infgrafika_05 Vypracovala: Mgr. Lucie Bernátová Datum: březen 2014 Předmět:Informační technologie Ročník:8. ročník.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Grafické programy - opakování
Transkript prezentace:

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ICT.3.21 Počítačová grafika Vytvořeno: Ověřeno: Třída:3.OA, 3.VE

Počítačová grafika Vzdělávací oblast:Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích Předmět:Informační a komunikační technologie Ročník:3. Autor:Bc. Aleš Přikryl Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:počítač, dataprojektor Klíčová slova:počítačová grafika, bitmapová grafika, rastrová grafika, pixel, vektorová grafika, 3D grafika Anotace:Materiál definuje pojem pixel, přibližuje žákům rozdíly mezi bitmapovou (rastrovou) a vektorovou grafikou a krátce seznamuje s 3D grafikou.

2D počítačová grafika a)rastrová b)vektorová 3D počítačová grafika

Bitmapová (rastrová) grafika

[1]

[2]

Bitmapová (rastrová) grafika obrázek popsán pomocí jednotlivých barevných bodů – pixelů body uspořádány do pravoúhlé mřížky (rastru) každý bod určen polohou v mřížce a barvou příklad – digitální fotografie, mozaika, …

Bitmapa (rastr) [3]

Pixel z anglického picture element = obrazový bod nejmenší jednotka rastrové grafiky bezrozměrná jednotka svítící bod na monitoru pixel [4]

Výhody bitmapové grafiky velmi snadné pořízení obrázku – digitální fotoaparát – skener

Nevýhody bitmapové grafiky velké nároky na paměťové zdroje zvětšování obrázku – zhoršení obrazové kvality při velkém zvětšení na obrázku patrný rastr

Bitmapový grafický editor proprietární – Adobe Photoshop – Corel PaintShop Pro – Zoner Photo Studio svobodný – GIMP [5]

GIMP – svobodný bitmapový editor [6]

Vektorová grafika

[7]

[8]

Vektorová grafika obrázek složen ze základních, přesně definovaných útvarů – body – přímky, křivky – kružnice, elipsy, mnohoúhelníky výsledný obrázek – skládačka z mnoha geometrických obrazců

Výhody vektorové grafiky obrázek lze libovolně zmenšovat nebo zvětšovat beze ztráty kvality s každým objektem v obrázku lze pracovat odděleně menší paměťová náročnost obrázku než při použití rastrového zápisu

Nevýhody vektorové grafiky složitější pořízení obrázku překročí-li složitost grafického objektu určitou mez, začne být vektorová grafika náročnější na operační paměť a procesor než grafika bitmapová nehodí se na zápis složitých barevných ploch – například fotografie

Využití vektorové grafiky počítačová sazba ilustrace diagramy počítačové animace

Vektorový grafický editor proprietární – Adobe Illustrator – CorelDRAW svobodný – Inkscape [9]

Inkscape – svobodný vektorový editor [10]

Bitmapová vs. vektorová grafika

bitmapový obrázek vektorový obrázek [11]

[12]

3D grafika

trojrozměrný souřadnicový systém – x, y, z využití – věda (zobrazení orgánů, …) – průmysl (strojní díly, budovy, …) – animace (filmy, počítačové hry) [13]

[14]

3D grafika – animace [15]

Elephant Dream – krátký film [16]

Opakování

1. Rastrové obrázky: a)lze zvětšovat beze změny kvality b)lze zvětšovat beze změny kvality pouze v určitých programech c)nelze zvětšovat beze změny kvality

2. Vektorový obrázek je: a)složen z jednotlivých pixelů b)složen z geometrických tvarů c)typem rastrového obrázku

3. 3D grafika využívá souřadnice: a)a, b, c b)x, y, z c)α, β, γ

Správné odpovědi

1. Rastrové obrázky: a)lze zvětšovat beze změny kvality b)lze zvětšovat beze změny kvality pouze v určitých programech c)nelze zvětšovat beze změny kvality

2. Vektorový obrázek je: a)složen z jednotlivých pixelů b)složen z geometrických tvarů c)typem rastrového obrázku

3. 3D grafika využívá souřadnice: a)a, b, c b)x, y, z c)α, β, γ

Použité zdroje Počítačová grafika. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: A1_grafika&oldid= A1_grafika&oldid= Rastrová grafika. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: Pixel. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: = = Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.

Použité zdroje Bitmapový grafický editor. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: =Bitmapov%C3%BD_grafick%C3%BD_editor&id= =Bitmapov%C3%BD_grafick%C3%BD_editor&id= Digitální obraz. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: Počítačová 3D grafika. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: A1_3D_grafika&oldid= A1_3D_grafika&oldid= Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.

Použitý obrazový materiál [1]thehavock. Pixel Art. deviantART [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: [2]SondreB. postitwar: Angry Birds. Flickr – Photo Sharing! [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: [3]Andreas -horn- Hornig. Raster graphic fish 40X46squares hdtv-example. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: example.jpg example.jpg [4]Smile face 16x16 pixel example. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public Domain z: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.

Použitý obrazový materiál [5]Asierog. The original GIMP icon. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: [6]TrebleSeven. A screenshot of the GIMP 2.6 application via Windows 7. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: [7]Bmw Auto Roadster. Volně dostupné obrázky – Pixabay. [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public Domain z: [8]Marcusroos. Swedish coast guard vessel KBV 001 Poseidon. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: g/800px-KBV_001_Drawing.png g/800px-KBV_001_Drawing.png Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.

Použitý obrazový materiál [9]Inkscape team. The current official logo of Inkscape. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí GNU General Public License z: [10]ROTKEVICH, Konstantin. Screenshot of Inkscape 0.45 on Ubuntu. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí GNU General Public License z: [11]Nil Einne. Orc - Raster vs Vector comparison. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public Domain z: [12]Althepal. Example of vector graphics versus bitmap graphics. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public Domain z: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.

Použitý obrazový materiál [13]Acdx. Vector in a cartesian coordinate system. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: [14]Wapcaplet. Diagram of an engine created by Wapcaplet in Blender. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: [15]Nockenwelle ani. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public Domain z: [16]Ton Roosendaal et al. Image from the film Elephants Dream. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.