Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuEkonomické globální problémy Stupeň a typ vzděláváníStřední škola, gymnázium Vzdělávací oblastspolečenskovědní Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, M/01 Ekonomika a podnikání Tematický okruhEnvironmentalistika Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, let Anotace prezentace popisuje problematiku globální ekonomiky, zároveň vysvětluje vztah přebytku a nedostatku financí v bohatém a chudém světě Vybavení, pomůckyProjektor na prezentaci, osobní počítač, laserové ukazovátko Klíčová slovaRelativní chudoba, absolutní chudoba, Datum EKONOMICKÉ GLOBÁLNÍ PROBLÉMY
CO JIŽ ZNÁME Z PŘEDCHOZÍCH PREZENTACÍ rozdělili jsme si globální problémy, které trápí naši planetu v předchozích prezentacích jsme se bavili o problematice oteplování globálního klimatu a problematice přetváření přírodní v kulturní krajinu
GLOBÁLNÍ EKONOMIKA též světová ekonomika tvoří ji složité ekonomické struktury, které jsou na sobě navzájem závislé tyto struktury jsou rozloženy na velkém území (např. všechny kontinenty)
NÁRODNÍ A NADNÁRODNÍ KORPORACE národní korporace (společnosti) společnost s působností na území jednoho státu nadnárodní korporace (společnosti) společnosti s působností v mezinárodním měřítku foto: autor
NADNÁRODNÍ (MEZINÁRODNÍ) KORPORACE zpravidla obrovské ekonomické subjekty, které kumulují kapitál mají spoustu „poboček“ po celém světě navzájem se podporují (např. když se nedaří pobočce v ČR, podpoří ji pobočka v SR)
dříve byly jednotlivé státy více ekonomicky soběstačné dnes závislost na globální ekonomice prudce roste paradoxní je fakt, že někdy dovážíme stejné zboží, které vyvážíme z národních trhů se stávají nadnárodní trhy PROBLEMATIKA EKONOMICKÉ SOBĚSTAČNOSTI
ČR patří mezi 50 nejvyspělejších a nejbohatších státních zřízení na světě existují relativně bohaté státy (většinou s rozvinutou tržní ekonomikou) či relativně chudé státy („rozvojové“, bez propracovaných tržních principů) EKONOMICKÁ DIVERZITA (ROZDÍLNOST)
tržní ekonomikaekonomické prioritykvalitní infrastrukturaškolstvísociálně-politické priorityrozvinutá infrastrukturakooperace s ostatními státysociální politikamédia… BOHATÉ ZEMĚ
CHUDÉ ZEMĚ bez propracovaných ekonomických systémůbez infrastrukturybez médiíbez sociálních jistotnedostatky trhusociální problémynedostatečné školství…
AKTIVIZAČNÍ OTÁZKY PRO ŽÁKY 1)Jak se projevuje globalizace v ekonomice? 2)Jaké problémy mají lidé v nejchudších zemích? 3)Navrhni možnosti řešení ekonomických problémů chudých zemí 4)Jak fungují nadnárodní společnosti? foto: autor
ZDROJE A PRAMENY DVOŘÁK, Jan. Odmaturuj! ze společenských věd. Aktualiz. vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 256 s. Odmaturuj!. ISBN