Dokonalá konkurence (DK)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
DOKONALÁ KONKURENCE.
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trhy výrobních faktorů
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Teorie rozdělování a její kontexty
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Monopol Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 7.
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Nedokonalé konkurence
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Teorie rozdělování a její kontexty
Oligopol.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie rozdělování a její kontexty
Monopolistická konkurence
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Podstata přebytku spotřebitele
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Nedokonalá konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Monopolistická konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Ekonomie 1 Magistři Třetí přednáška Produkce v čase
NEDOKONALÉ TRHY Cíle: Vysvětlit co jsou nedokonalé trhy, proč existují, jakou roli má informace.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Ekonomie 1 Magistři Osmá přednáška Čistý přebytek na trhu výrobních faktorů.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Oligopol, monopol
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

Ekonomie 1 Bakaláři Jedenáctá přednáška Dokonalá a nedokonalá konkurence

Dokonalá konkurence (DK) Výrobce (prodejce) musí akceptovat tržní cenu, tuto cenu není schopen ovlivnit. Firmě se nevyplatí od této ceny odchýlit: - cena vyšší: firma je drahá - cena nižší: firma přichází o zisk

Podmínky dokonalé konkurence Velký počet prodávajících a kupujících Volný vstup do a odchod z odvětví Homogenní produkt Dokonalá informovanost prodávajících a kupujících Nulové náklady na změnu dodavatele

Paretovská efektivnost DK Dlouhodobá rovnováha: Firmy dosahují nulového ekonomického zisku, nevyplatí se vstup do ani odchod z odvětví. Firmy produkují takové Q´, pro nějž platí MR = MC, maximalizují zisk. Všichni producenti, kteří jsou statek schopni produkovat za cenu nižší nebo rovnou tržní ceně, statek prodají. Všichni zákazníci, kteří jsou ochotni koupit statek za vyšší než tržní cenu nebo právě za tržní cenu, statek dostanou.

DK a nerovnováha Díky vstupu do a odchodu z odvětví, nulovým nákladům na změnu dodavatele, atd. je rovnováha „hned“ nastolena. Příklady: - kladný ekonomický zisk - záporný ekonomický zisk

Nedokonalá konkurence (NDK) - příčiny Nejsou splněny podmínky DK Non volný vstup do odvětví a odchod z odvětví Non dokonalá informovanost Non nulové náklady na změnu dodavatele Non homogenní produkt Non malý počet producentů (existují vysoké náklady na vstup do odvětví).

Důsledky NDK Firma tvůrce ceny: může ji alespoň částečně stanovit nezávisle na ostatních firmách Chce-li firma změnit produkci, mění cenu. Proč mění cenu u všech produktů, nejen u dodatečných (tj. proč má jednotnou cenu). Cenová diferenciace.

Jednání firmy v NDK I zde snaha o maximalizaci zisku Produkovat takové Q´, pro které MR = MC Aby takového Q´ firma dosáhla, musí měnit P! To ovlivňuje její příjmy. Náklady v NDK standardní.

Změna MR v NDK Pokud firma zvyšuje produkci, pročež snižuje P a snižuje ji u všech produktů (nejen dodatečných), MR klesá rychleji než P (a AR). Prodává-li všechny jednotky za stejnou P, je pro dané množství AR roven této ceně. AR je ale též klesající.

Ekonomický zisk v NDK Může být kladný, nula, záporný. Je-li kladný, nemusí v NDK docházet ke vstupu do odvětví. Je-li kladný, nemusí v NDK docházet k odchodům z odvětví. Záleží na konkrétní situaci.

Mrtvá ztráta v NDK = nerealizovaný přebytek spotřebitele a výrobce Existují spotřebitelé (zákazníci), kteří nejsou ochotni zaplatit cenu, jež firma stanoví, ale cenu nižší, která je však vyšší než náklady na produkci daných statků. Pokud firma těmto zákazníkům zlevní, přičemž cena bude vyšší nebo rovna MC dodatečné produkce, vydělá jak ona, tak zákazníci.

Nedokonalost NDK? Umožňuje cenovou diferenciaci Umožňuje další formy podnikatelského objevování.

Formy NDK Monopolistická konkurence Oligopol Monopol Liší se „snadností“ vstupu do odvětví.

Nedokonalá konkurence Náklady na vstup relativně nízké Liší se homogennitou produktu Termín „monopolistická konkurence“ V dlouhém období by ekonomický zisk měl být roven nule. Dynamičnost konkurence v monopolistické konkurenci.

Oligopol Zpravidla několik velkých firem Vysoké náklady na vstup do odvětví => i v dlouhém období může být ekonomický zisk kladný. Co se stane, pokud je vstup do odvětví příliš velký. Dynamičnost konkurence v oligopolu.

Monopol Jediný výrobce na trhu. Záleží na vymezení trhu!! Prostor a čas. O monopolu má potom obecně smysl hovořit jen tehdy, pokud statek nemá blízké substituty, a pokud vstup na trh není dlouhodobě volný.

Druhy (formy) monopolu Monopol z důvodu vlastnictví jedinečného výrobního faktoru Monopol z důvodů státní regulace Přirozený (ekonomický) monopol Dočasný monopol v důsledku inovace