ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
Advertisements

Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ŽAHAVCI VY_inovace_32_PR6_18
Život se strunou hřbetní..
Rozmnožování a vývin mnohobuněčných živočichů
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
charakteristika obojživelníků
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Kmen: Žahavci vodní mnohobuněční živočichové sladké i slané vody
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
VYLUČOVACÍ a ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Rozmnožovací soustava
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Rozmnožování obratlovců
Vývoj spermií a vajíček
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Rozmnožovací soustava
SOUSTAVA VYLUČOVACÍ Vylučovacím ústrojím savců jsou párové ledviny
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Rozmnožování obratlovců
Vnitřní ústrojí psa domácího
Rozmnožovací soustava
Vnitřní ústrojí psa domácího
Rozmnožovací soustava 5. ročník
Žahavci.
podříše: MNOHOBUNĚČNÍ (Metazoa)
VÝVIN HMYZU Autor: Bronislav Šenkeřík
ROZMNOŽOVÁNÍ OBRATLOVCŮ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ROZMNOŽOVÁNÍ ŽIVOČICHŮ A ROSTLIN
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
SLOUŽÍ K:  NEPOHLAVNÍMU ROZMNOŽOVÁNÍ  K RŮSTU MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ  K REGENERACI MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ.
Rozmnožování hub a žahavců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření.
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_4A_16_Rozmnožovací soustava ženy Téma:
POHLAVNÍ SOUSTAVA (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_20_Rozmnožovací soustava muže Autor.
Žahavci – žahaví dravci
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Pohlavní soustava Pětilístek spermie
Žahavci.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Rozmnožování klepítkatců a korýšů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_12_PRENATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
Ovulační a menstruační systém
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
NEZMAR OBECNÝ Žahavci VY_32_INOVACE_08_23.
ROZMNOŽOVÁNÍ ŽIVOČICHŮ
VY_52_INOVACE-22_Životní projevy- kontrolní otázky
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_11_ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA TÉMA:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Transkript prezentace:

ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA

K čemu slouží rozmnožování? BIOLOGICKÝ PROCES, KTERÝ VEDE KE VZNIKU NOVÝCH JEDINCŮ. Jaké jsou dva základní způsoby rozmnožování? POHLAVNÍ NEPOHLAVNÍ

ROZMNOŽOVÁNÍ: vede ke vzniku nových jedinců NEPOHLAVNÍ (u živočichů vzácně): nový jedinec vzniká z 1 rodičovského organizmu a je s ním geneticky totožný POHLAVNÍ: splynutím samčí a samičí pohlavní buňky (ze 2 rodičů) vzniká naprosto nový = jedinečný organizmus

vznik pohlavních buněk 4 odlišné pohlavní buňky dělení buněk mateřská buňka dceřiné buňky 4 odlišné pohlavní buňky 2 shodné buňky

Bezobratlí

ŽAHAVCI – NEZMAR rozmnožování: nepohlavně – pučením (oddělí se nový jedinec) pohlavně (koncem léta, když ochladnou vody) hermafroditi= obojetníci- mají samčí i samičí pohlavní buňky z oplozeného vajíčka se silným obalem vyroste na jaře nový jedinec (tzv. přímý vývoj)

PLOŠTĚNCI ploštěnka - hermafrodit oplozená vajíčka nalepuje na předměty ve vodě  nové ploštěnky (tj. přímý vývoj) velká regenerační schopnost

CIZOPASNÍ PLOŠTĚNCI – TASEMNICE hermafrodit poslední články těla obsahují oplozená vajíčka  odchází ven z těla  hnojením trávy je spase dobytek  larvy putují do svalů (tj. nepřímý vývoj)  opouzdřený váček = boubel  člověk maso sní  nákaza tasemnicí

HLÍSTI odděleného pohlaví vajíčka (100 – 200 tisíc)  s výkaly do půdy  hnojením na zeleninu  snědením - do těla  ve střevě - larvy (tj. nepřímý vývoj)  škrkavky A) ŠKRKAVKY

HLÍSTI odděleného pohlaví samička klade vajíčka kolem řitního otvoru  způsobuje svědění rozšíření: vajíčka ulpí za nehty (drbáním) přenos mouchami (ze stolice) vzduchem Ochrana před nákazou: mytí rukou po WC a před jídlem!! B) ROUPI

MĚKKÝŠI – PLŽI většinou hermafroditi =obojetníci např. hlemýžď -dva jedinci si vymění samčí pohlavní buňky (Amorův šíp) pak oba nakladou vajíčka do vlhké půdy  přímý vývoj

MĚKKÝŠI – MLŽI většinou odděleného pohlaví např. škeble z vajíčka - mikroskopické larvy (nepřímý vývoj)  dospívají v 5 ti letech

hermafroditi = obojetníci (výměna spermií mezi 2 žížalami) KROUŽKOVCI např. žížala hermafroditi = obojetníci (výměna spermií mezi 2 žížalami) opaskem vytvoří pouzdro  kokon s vajíčky uloží do půdy z vajíček  žížaly tj. přímý vývoj schopnost regenerace – po přetržení část s opaskem doroste, část bez opasku zahyne

ČLENOVCI – PAVOUCI oddělené pohlaví vnitřní oplození (menší sameček makadly přenese spermie do pohlavního otvoru samičky a utíká) samička obalí vajíčka pavučinou - vytvoří kokon  chrání vajíčka i malé larvy

ČLENOVCI – KORÝŠI oddělené pohlaví vnější oplození – sameček nalepí spermie na spodek zadečku samičky  ta naklade až 200 vajíček oplozená vajíčka si nalepí na zadečkové nožky  malí raci se 10-14dní ještě drží samičky

ČLENOVCI – VZDUŠNICOVCI - HMYZ oddělené pohlaví nepřímý vývoj (přes larvu): a)proměna dokonalá: b)proměna nedokonalá:

ROZMOŽOVACÍ SOUSTAVA umožňuje vznik nových jedinců vzácněji obojetníci = ♂+♀ , např. hlemýžď, žížala obvykle - odděleného pohlaví: ♂samec a ♀samice pohlavní dvojtvárnost = ♂ a ♀ se liší vzhledem (srnec x srna; kohout x slepice; pavouci) vaječníky = pohlavní žlázy ♀ s vajíčky varlata = pohlavní žlázy ♂ se spermiemi - pohyblivé pomocí bičíku, veliký počet pohlavní buňky = vajíčka a spermie vznikají dvojitým dělením jádra  mají oproti ostatním buňkám poloviční počet chromozómů =nositelé dědičné informace při oplození splývá spermie s vajíčkem  zárodek nového jedince s plným počtem chromozómů pohlavní rozmnožování zajišťuje rozmanitost potomstva

ZÁVĚR: K čemu slouží pohlavní soustava? Jak se jmenují pohlavní žlázy samců a jak samic? Jaké buňky a jakým způsobem v nich vznikají? Vysvětli pojmy „oddělené pohlaví“, „obojetník“ „pohlavní dvojtvárnost“, „přímý x nepřímý vývoj“ a „vývoj s proměnou dokonalou x nedokonalou“. Co je oplodnění? V čem je hlavní výhoda pohlavního rozmnožování oproti nepohlavnímu? Existují nějací živočichové, kteří se rozmnožují nepohlavně?