Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT03

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT13
Advertisements

Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT12
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Rozdílné spotřebiče zapojeny sériově
Teplota periferních části těla Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT09
Future simple tense Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ10 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Past tenses Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Comparatives and superlatives Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani.
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F06
Hromadná korespondence
Ohnisko spojné čočky Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT18 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Zpomalení pohybu tělesa Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Zvýšení a snížení tlaku plynů
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Volný pád Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT14
Elektronické formuláře v programu MS Word
Pohlcení tepelného záření Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT05 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT08
Polovodiče 1 Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
Přeměna potenciální energie na kinetickou Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT08 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná.
Ochlazování teploměru Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT03 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Rotační magnetické pole
Závislost intenzity odraženého světla Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT11 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT19
Žárovky zapojené paralelně
Cívka a magnetické pole Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT16 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Tepelná izolace Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT19 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být.
Atmosférický tlak Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT11 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být.
KONTROLA MĚŘICÍCH PŘÍSTROJŮ
Meteorologie - základní měření Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT15 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf08
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf17
Optická propustnost prostředí Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT04 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Smykové tření Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT10 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
MS Excel – tvorba křížovky
Hydrostatický tlak Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT01 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být.
Pronouns Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ18 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Šablony dokumentů v programu MS Word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf04 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Kreslení v programu MS Word
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Styly v programu MS word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf05 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Šablony (vlastní) v programu MS Word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Pohyb zrychlený Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT16 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být.
Osvětlení plochy Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT20 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být.
Oscilace světelného toku Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT15 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf19 MS Excel - Funkce Průměr Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Present simple tense Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ03 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Výuková prezentace Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf15 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Automatické tvary Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf02 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
ÚVOD DO ELEKTROTECHNICKÉHO MĚŘENÍ
MĚŘENÍ S ANALOGOVÝMI MĚŘICÍMI PŘÍSTROJI Ing. Petr Hanáček ELEKTROTECHNICKÁ MĚŘENÍ
Ohmův zákon Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT18 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
Adverbs Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ14 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Operační systémy Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf12 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Open Office Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf16 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
First Conditional Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ17 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Mechanický oscilátor Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Zásady tvorba prezentace Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Animace v prezentaci Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf14 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Countability Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ15 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Some - any Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ14 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Optika Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F20 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
MĚŘENÍ ČINNÉHO VÝKONU JEDNOFÁZOVÉHO STŘÍDAVÉHO PROUDU
Anotace Prezentace, která se zabývá měřením střídavého proudu Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí změřit střídavé veličiny.
Present perfect and past simple tense Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Anotace Prezentace, která se zabývá elektrickou prací a energií. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají, jak vypočítat elektrickou.
Elektrické napětí VY_32_INOVACE_2A_13 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Transkript prezentace:

Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT03 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Sériové zapojení Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT03 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro komerční účely

Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-1/ICT03 Škola Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1217 Název projektu Máme šanci číst, zkoumat a tvořit Anotace Žáci si upevní a prohloubí znalosti při samostatné práci Autor Mgr. Milan Hampl Název Sériové zapojení Očekávaný výstup Procvičení a prohloubení znalostí s využitím digitální technologie, Vzdělávací oblast - obor Volitelné předměty - Informatika Klíčová slova Elektrický obvod, sériové zapojení Druh učebního materiálu Prezentace Druhy interaktivity Měření fyzikálních veličin s pomocí počítače, motivace, procvičení a ověření znalostí využití počítače v technické praxi. Cílová skupina Žáci Stupeň a typ vzdělávání Základní škola II. stupeň Typická věková skupina 8. a 9. ročník ZŠ Datum / období vzniku VM Prosinec 2012

Ovládání Doplnění učiva, zajímavosti - externí odkaz (nutné aktivní připojení) Pro zobrazení průběhu měření je nutný nainstalovaný Adobe Flash Player Možno nainstalovat zde: http://get.adobe.com/cz/flashplayer/ Opakování učiva – odpověď vybrat klepnutím myši! Správná odpověď se zbarví zeleně, špatná červeně. Verze 1.1 V tomto typu prezentace je velké množství odkazů na externí internetové stránky., je tedy nutno občas odkazy aktualizovat. Proto se stejné prezentace mohou vyskytovat v různých verzích. Kompletní dynamický záznam měření je součástí prezentace. Toto řešení není zrovna obvykle, ale v tomto případě má informační i metodický význam. Pokud by záznam měření nefungoval korektně (problém s flashplayer) jsou přiloženy i statické záznamy měření.

Obsah Metodické poznámky Teorie Senzor Postup Ukázky naměřených grafů Záznam měření

Metodické poznámky Cílem této práce je umožnit žákům seznámení se značně opomíjeným využití výpočetní techniky v technické praxi. Žáci většinou dobře znají využití počítačů pro komunikaci, hry, zpracování textových a grafických souborů. Chápou vytváření webových stránek, vyhledávání informací i používání komunitních sítí. Opomíjená však často zůstává velká oblast využití počítačů pro měření fyzikálních a technických veličin i řízení procesů. Zde se žáci mohou prakticky nezmámit s tímto aspektem využití počítačů. Dalším vedlejším efektem je posílení mezipředmětových vztahu mezi informatikou, fyzikou, matematikou a pracovními činnostmi. Přírodovědnému a technickému vzdělání se v poslední době začíná znovu věnovat větší pozornost. Žáci jsou vedeni k samostatné práci, řešení problémů a skupinové práci. Učitel zde zastává funkcí vedoucího experimentu a dbá na bezpečnost žáků i správné použití měřící techniky. Podle interaktivního návodu žáci většinou zvládnou získat požadované výsledky samostatně (případně ve skupině) jen s minimální pomocí učitele. Připojení senzorů někdy vyžaduje radu učitele, měřící software žáci zvládají většinou dobře, ovládání je intuitivní a standardní. Obsah

Trocha teorie na úvod Nejprve sestavíme sériový obvod skládající se ze dvou stejných žároviček (6,3V/0,05A) spojovacích vodičů a zdroje el. napětí (ploché baterie 2 x 4,5 V). Pro sériové zapojení platí Elektrické napětí Elektrický proud Elektrický odpor Obsah

Připojení senzorů Pro připojení více čidel je výhodné použít LabQuest Mini. Toto rozhraní umožňuje připojit tři analogové a dva digitální senzory současně. Protože při tomto měření potřebujeme připojit celkem čtyři senzory (dva voltmetry a dva ampérmetry) použijeme pro připojení čtvrtého čidla rozhraní GO!Link.

Ampérmetr (senzor) Maximální proud 0,6A Maximální napětí 10 V Voltmetr (senzor) Maximální napětí 6 V ! Obsah

Provedení měření Této jednoduchý obvod by měli žáci zvládnou sestrojit samostatně. Jako spotřebiče jsou použity dvě stejné žárovky (6,3V/0,05A). Skutečné napětí zdroje je 8 V. Žárovky tedy svití méně (jsou podžhaveny). Kladný pól zdroje Záporný pól zdroje

Připojení měřících čidel je poněkud obtížnější, zvláště pro nutnost připojit čidla nejen do obvodu, ale i k rozhraní pro spojení s počítačem. Ampérmetr se připojuje sériově , tedy do obvodu. Voltmetr se připojuje paralelně ke spotřebičům, tedy měří napětí na jednotlivých žárovkách. Žáci připojí celý obvod ke zdroji napětí teprve po kontrole zapojení, které provede učitel. Skutečné naměřené napětí 8,16V V1 V2 A1 A2 Ž1 Ž2 Jmenovité hodnoty 6,3V/0,05A 6,3V/0,05A

Skutečné napětí na zdroji Obsah Voltmetr 1 Voltmetr 2 rozhraní pól + - pól Ž1 Ž2 Ampérmetr 1 Ampérmetr 2 rozhraní Skutečné napětí na zdroji Obsah

Naměřené hodnoty odpovídají teoretickým předpokladům Naměřené hodnoty odpovídají teoretickým předpokladům. Elektrický proud je v celém obvodu konstantní a napětí na jednotlivých spotřebičích (žárovkách) se sčítá (8,06 V), přitom je rovno napětí zdroje (8,16 V). Drobné odchylky jsou způsobeny především odporem vodičů a spojů v obvodu. Žárovky mají stejné jmenovité hodnoty, ale i při sériové výrobě se kus od kusu mírně liší. Měřicí senzory jsou sice velmi přesné, ale i ony mají jistou toleranci. Konkrétně výrobce udává citlivost u ampérmetru 0,003 A a u voltmetru 0,003 V. Ve skutečnosti jsou naměřené odchylky zanedbatelné a v praxi bezvýznamné. Obsah