Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Anotace Název tematické oblasti: Sociologie Název učebního materiálu: Menšiny žijící v České republice - Číňané Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_ZSV0101 Vyučovací předmět: Základy společenských věd Ročník: 2. ročník Autor: Mgr. Michaela Osladilová Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: Ve svém jednání respektuje odlišnosti jiných kultur, posoudí důvody emigrace Číňanů Metodické poznámky:Prezentace slouží jako pomůcka k výkladu a k frontálnímu opakování se třídou.
rozloha: km2 počet obyvatel: 1,328 mld. ◦ nejlidnatější stát světa hlavní město: Peking
úřední jazyk: mandarínská čínština náboženství: ateistický stát nedodržování lidských práv velké sociální rozdíly mezi obyvateli ve městech a na venkově
Migrace ◦ motivace: zlepšení životní úrovně ◦ po roce studenti a odborníci ◦ roce 1989 vidina založení vlastní firmy většina nově příchozích má SŠ vzdělání a více jak 1/3 absolvovala VŠ
Do Čech přichází nejprve muž ◦ usadí se a začne pracovat ◦ následuje ho manželka Děti: ◦ přijíždí s odstupem času ◦ nebo ponechány v Číně v péči prarodičů důraz na čínské vzdělání a znalost čínské kultury
možnosti studia ◦ Česká škola ◦ Mezinárodní čínska škola v Praze
Zlatá čínská mládež ◦ skupina čínských dětí u nás ◦ děti bohatých rodičů, kteří u nás nemusí pracovat - dotuje je rodina ◦ někteří začnou podnikat, jiní odcházejí na Západ
Pozdrav: ◦ „Jak se máš? - Ni hai ma?“ Důraz na dochvilnost Lichá čísla považována za nešťastná Dárky - součástí návštěvy je malý dárek
čínské nudle hůlky - funkce příboru jídlo se prostírá doprostřed stolu na stole je o jeden chod více než je stolovníků
Zdroje ◦ Ze zdrojů autora