Kyselost a zásaditost roztoků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KYSELINY.
Advertisements

TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Teorie kyselin a zásad.
NEUTRALIZACE.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyselost a zásaditost látek
Kyselost a zásaditost látek v domácnosti
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_52_INOVACE_PV18.03 Téma: Neutralizace Číslo.
Kyseliny a zásady.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Kyselost a zásaditost, indikátory
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V PŘÍRODOPISU 52/CH17/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: KYSELINY A ZÁSADY AUTOR:
Rozlišování látek podle vlastností
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Síla kyselin a zásad.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
Kyselost, zásaditost, pH
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 23 Autor: Lenka Poláková
Neutralizace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
HYDROXIDY.
Protolytické reakce.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Jméno : Ing. Renata Šandová
Bezkyslíkaté kyseliny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Acidobazické indikátory
Acidobazické indikátory
Acidobazické indikátory
HYDROXIDY VY_32_INOVACE_19 - HYDROXIDY.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Neutralizace.
PaedDr. Ivana Töpferová
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Indikátory Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
HYDROXIDY - OPAKOVÁNÍ Kyseliny - patří mezi žíraviny
Kyseliny a zásady Měření pH
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
8.3 Které látky jsou hydroxidy?
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Určení pH látek Co je to pH??? Hydroxid = zásadité Kyselina = kyselé Látka.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků pH. Kyselost - kyselina KYSELOST roztoku způsobují vodíkové kationty H + (přesněji oxoniové kationty H 3 O + ) Poznámka:
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.13_pH Název: pH Číslo.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_Slo_II_15 Hydroxidy ppt.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Transkript prezentace:

Kyselost a zásaditost roztoků pH

Kyselost a zásaditost roztoků je určena vzájemným poměrem kationtů H+ a aniontů OH- kyselost je způsobena přítomností kationtů H+ HCl H+ + Cl- zásaditost je způsobena přítomností aniontů OH- NaOH Na+ + OH- neutrální roztok – počet kationtů H+ je stejný jako počet aniontů OH-

Mírou kyselosti a zásaditosti je pH . pH měříme pomocí indikátorů nebo pH metrů pH se pohybuje v rozmezí 0 – 14

pH stupnice

Indikátory: univerzální indikátorové papírky, lakmus, fenolftalein, methyloranž

Měření pH doma zásadité kyselé neutrální V červeném zelí se nachází barvivo antokyan, které mění barvu v zásaditém a kyselém prostředí. Na fotografii jsou různé roztoky s přídavkem odvaru z červeného zelí. zásadité kyselé neutrální

nebo hydroxid - zásaditý roztok. Indikátorem (lakmus, methyloranž nebo fenolftalein) můžeme zjistit, zda se jedná o kyselinu – kyselý roztok nebo hydroxid - zásaditý roztok. Doplň tabulku podle provedených pokusů: barva indikátoru lakmus methyloranž fenolftalein kyselina červený bezbarvý hydroxid modrý oranžový červenofialový barva indikátoru lakmus methyloranž fenolftalein kyselina hydroxid

Hydroxid sodný a jeho zbarvení v různých indikátorech Kyselina chlorovodíková a její zbarvení v různých indikátorech (methyloranž, methylčerveň, lakmus, bromthymolová modř a fenolftalein) Hydroxid sodný a jeho zbarvení v různých indikátorech

Vylušti křížovku a vysvětli slovo z tajenky. 1. Si(OH)4 je hydroxid … 2. Sloučenina s pH < 7 3. Sloučenina s pH > 7 4. Opak kyselosti 5. Kationt, který mají kyseliny 6. HClO je kyselina … 7. Roztok, jehož pH = 7 8. Nejběžnější rozpouštědlo 9. Kyseliny a hydroxidy patří mezi … 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Tajenka:

Řešení Vylušti křížovku a vysvětli slovo z tajenky. Tajenka: INDIKÁTOR 1. Si(OH)4 je hydroxid … 2. Sloučenina s pH < 7 3. Sloučenina s pH > 7 4. Opak kyselosti 5. Kationt, který mají kyseliny 6. HClO je kyselina … 7. Roztok, jehož pH = 7 8. Nejběžnější rozpouštědlo 9. Kyseliny a hydroxidy patří mezi … 1. K Ř E M I Č T Ý 2. Y S L N A 3. H D R O X 4. Z Á 5. V Í 6. 7. U 8. 9. Ž Tajenka: INDIKÁTOR

Zdroje: otevřená galerie office.microsoft.com http://commons.wikimedia.org http://www.prirodovedci.cz/storage/images/410x/1435.jpg http://home.tiscali.cz/chemie/images/uni_indikator.gif http://www.verkon.cz/data/catalog/big/img3542.jpg http://www.akvarko.cz/images/clanky/clanek109/obr11.jpg http://yteach.co.za/files/lessons/import_091104_125447/uc_s3t_l083/uc_s3t_l083_p11.jpg http://science.k12flash.com/acids_bases_ph.gif http://vivianbchin.files.wordpress.com/2012/10/ph-scale.jpg http://www.zschemie.euweb.cz/kyseliny/pH.jpg http://edu.uhk.cz/titrace/img/f-2-2.jpg http://edu.uhk.cz/titrace/img/f-2-5.jpg http://www.komenskeho66.cz/materialy/chemie/WEB-CHEMIE8/ph.html http://www.zschemie.euweb.cz/kyseliny/naoh3.jpg