PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Románský sloh nebo Gotika ?
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ROMÁNSKÉ umění.
FRANCKÁ ŘÍŠE Z materiálu sestavil a přeložil: Mgr. Vít Zahradníček.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Franská říše Úvodní tématický okruh do středověkých evropských dějin.
RENESANCE A HUMANISMUS
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Gotická kultura.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Raný středověk 5. – 11. století
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 1200 – 1400.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
VY_32_INOVACE_ 18_ Praha (1) (2) (SADA ČÍSLO 6). INFORMACE PRO UČITELE Jméno autora výukového materiálu: Bc. Milena Švermová Datum (období), ve kterém.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_584_Románský sloh AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková ROČNÍK, DATUM:
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.
Václav IV. Lucemburkové. Václav IV. Lucemburkové.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vzdělanost a umění raného středověku
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Spor o univerzália Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Románský sloh VY_32_INOVACE_ 01 Románský sloh.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Rybářová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Gotická kultura.
Renesance VY_32_INOVACE_ 05 Renesance.
Bořivoj a Ludmila Přemyslovci. Bořivoj a Ludmila Přemyslovci.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Podstata myšlenkových podnětů v průběhu novověku  Srovnání názorového vývoje od 16. do 19. století.
Franská říše.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
VY_32_INOVACE_465_PRVNÍ_HABSBURKOVÉ_NA_ČESKÉM_TRŮNĚ
Gotika Kateřina Kuncová.
Bůh, národy a reformace na počátku novověku
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Kultura vrcholného a pozdního středověku
 Vývoj dějin ovlivněn Velkou francouzskou revolucí → dobytí Bastily  Rozvoj ekonomiky podporoval víru v neomezené možnosti a schopnosti člověka.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
KŘESŤANSTVÍ a jeho rozšíření po středověké Evropě.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.2 Franská říše za vlády Karla Velikého Název sady: Raný.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Gotika Bolfíková Nikola.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Moderní škola
Architektura do začátku 20. století.
Gotika Vzdělanost. Gotika Vzdělanost Kdy: 12. století Kde vznikla: Francie Hrad Bezděz.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh_II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Úvod do středověku.
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_DĚJEPIS
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Novoplatonismus.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_19
Význam křesťanství ve středověku
Transkript prezentace:

PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.

 Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo a jazyk  Hlavní rysy středověkého člověka

 Ve středověku se střídají tři směry 1. krajní realismus - universalia jsou před předměty a nezávisle na nich 2. umírněný realismus - universalia jsou ve věcech jako jejich skutečná podstata 3. krajní nominalismus - universalia jsou odvozena od věcí - jsou to pouhé plody rozumu, což je ve skutečnosti zánik realismu

Universalia ve středověku (ideje, obecné pojmy, kategorie) středověké lidstvo představuje: Univerzální národ - klimatické, národní a lokální rozdíly se projevují pouze jako druhotné Univerzální panovník - jedno jaký, zda král či císař, i tak je pod faktickou vládou církve

Karel Veliký a jeho syn Ludvík Pobožný

Univerzální církev - od roku 1054 spíše dvě církve, které o sobě tvrdí, že jsou univerzální A, všeobecná – katolická B, jediná pravá – ortodoxní Univerzální ekonomika - snaží se utvářet život, výdělek, výrobu a spotřebu jednotlivce co nejrovnoměrněji

Mikuláš II. ( ) v papežské bule In nomine Domini pověřil volbou papeže pouze kardinály.

Univerzální sloh - proniká do života lidí od nádobí až po katedrály A, románský sloh (raný středověk) B, gotický sloh (vrcholný středověk) V sochařství - dává přednost ornamentu V architektuře - vyzvedává abstrakci, málo naturalismu

Rotunda sv. Jiří na ŘípuKatedrála Notre-Dame v Amiens

Univerzální věda - teologie představuje nejvyšší vrchol, smysl a směr myšlení Univerzální etika - je spojena pouze s etikou evangelijní Univerzální právo - základem je římské právo Univerzální jazyk - latina

Hlavní rysy středověkého člověka Je naplněn religiozitou - ta je hluboká a mnohotvárná Je v něm velká touha po pravdě - hledání pravdy Boží Má schopnost vnímat symboly - v umění, zvycích, v životě i v práci Je schopen své představy umělecky ztvárnit - dokáže zachytit hloubku mystiky duše

 Le Goff, Jacques: Středověký člověk a jeho svět. Nakladatelství Vyšehrad, Praha ISBN  Le Goff, Jacques: Kultura středověké Evropy. Nakladatelství Vyšehrad, Praha ISBN  [online]. [cit ]. Dostupné z:  [online]. [cit ]. Dostupné z:  [online]. [cit ]. Dostupné z:  [online]. [cit ]. Dostupné z: