MATLAB® ( část 3 – 2D grafy)
2D grafy příkaz plot příklad: t=0:0.1:10; y=sin(t); plot(t,y) příkaz title('<Název grafu> ') příkaz grid .... mřížka grafu příkaz xlabel('<Popis osy x> ') příkaz ylabel('<Popis osy y> ')
příkazy hold on a hold off - povolení/zákaz překreslování obrázku více průběhů do jednoho grafu: a) t=0:0.1:10; y1=sin(t); y2=cos(t); plot(t,y1,t,y2); grid; title('toto je název grafu'); b) zapnutím příkazu překreslování hold on : plot(t,y1); hold on; plot(t,y2); hold off; Každý graf v samostatném okně: založení/uzavření nového grafického okna: příkazy figure(<cislo>) a close(<cislo>)
Vzhled grafu volba stylu vykreslovaných křivek - je ovládána 3.parametrem (řetěz) příkazu plot Příklady: plot(t,z, 'y' ) ... vykreslí křivku žlutě plot(t,z, '.' ) ... vykreslí křivku tečkovaně plot(t,z, ' r*' ) ... vykreslí křivku z červených hvězdiček dostutné možnosti formátovacích znaků jsou uvedeny v následující tabulce
Barva Body Křivka b modrá (blue) . tečka (point) - plná (solid) g zelená (green) o kroužek (circle) : tečkovaná r červená (red) x křížek (x-mark) -. čerchovaná c tyrkysová (cyan) + plus -- čárkovaná m fialová (magenta) * hvězdička (star) y žlutá (yellow) s čtverec (square) k černá (black) d hvězda (diamond) ˇ (triangl-down) ^ (triangl-up) > (triangl-right) < (triangl-left) p pětiúhel (pentagram)
Řídící znaky grafiky ' MarkerFaceColor ‘ ' MarkerEdgeColor ‘ 'LineStyle' 'MarkerType' Čára Název stylu čáry ____ Plná čára (standard) _ _ _ Přerušovaná čára : : : : Tečkovaná čára -.-.-. Čerchovaná čára Tvar bodu Název + Znaménko + o Kroužek . Tečka x Křížek 'square' or s Čtvereček 'diamond' or d Kosočterec ^ rgbcmykv Ukazatel ^ v Ukazatel v > Ukazatel > < Ukazatel < 'pentagram' nebo p Pentagram 'hexagram‚ nebo h Hexagram Barva Význam r Červená g Zelená b Modrá c Tyrkysová m Fialová y Žlutá k Černá v Bílá Tloušťka čáry 'LineWidth' , <číslo> Př.: 'LineWidth',2 Velikost bodu 'MarkerSize‚ <číslo> Př.: 'MarkerSize',12
Zobrazení mřížky v grafu: grid grid on grid off Nastavení měřítka grafu: Matlab nastavuje měřítka os tak,aby byl graf maximální (axis on). Pokud toto chceme změnit, pak použijeme příkaz: axis([XMIN XMAX YMIN YMAX]) Popis grafu: titulek grafu: title(' toto je nadpis grafu ' ) popis os: x xlabel(' toto je osa x ' ) y ylabel(' toto je osa y ' )
umístění libovolného textu na souřadnice <x>,<y> text(<x>,<y>, ' toto je nadpis grafu ' ) Příklad: text(5,0.5, ' vložený text ' ) umístění textu podle myši: gtext(' text umístěný myší ' ) Myší umístíme osový kříž, kam potřebujeme a pak zafixujeme stiskem pravého tlačítka myši. zakreslení úsečky mezi dvěma body v graf.okně: x=(10:25); y=(15:30); line(x,y); vytvoření legendy ke grafu (je-li víc průběhů): legend
Příklad: legend(' sinh(x) ' , ' cosh(x) ' , 5) kde Číslo – posl.parametr udává kam se má umístit: -1... mimo plochu grafu na pravou stranu 0 ... do plochy grafu,aby zakrývala co nejméně 1 ... do plochy grafu vpravo nahoru 2 ... do plochy grafu vlevo nahoru 3 ... do plochy grafu vlevo dolů 4 ... do plochy grafu vpravo dolů > 4 ... jako –1 Příklad: x=-pi:pi/20:pi; plot(x,sinh(x), '-ro' , x,cosh(x), '-.b' ) legend(' sinh(x) ' , ' cosh(x) ' , 5) Vizuální úprava zobrazení grafu v okně grafu: Property editor aktivace: klikem šipky ukazatele na křivku grafu , nebo na stupnice
Kreslení v logaritmických souřadnicích: transformace do semilogaritmických souř.: semilogx(x,y) Příklad: x=0:0.1:10; y=sin(x); plot(x,y); Více obrázků v jednom grafickém okně: subplot(a,b,c) a ... počet obrázků vodorovně b ... počet obrázků svisle c ... určení čísla obrázku v matici a x b (číslováno po řádcích (c<=a*b) )
Uložení a přenos grafu do souboru pomocí Save As ... Standardně se uloží do souboru s příponou .fig , ale můžeme si zvolit i jiné (např. .jpeg)