Metodologie OOHDM, jazyk Lua a tvorba webových aplikací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Modelování moderních aplikací v SELECT Enterprise
Advertisements

Základy jazyka SQL Jan Tichava
MDA DAY Modelování, MDA a UML Martin Molhanec.
Softwarový systém DYNAST
„Programátor by měl být v prvé řadě líný.“. PIFovo Web API (API = Application Programming Interface)
Informatika pro ekonomy II přednáška 11
Tvorba software Konceptuální modely. Konceptuální model (vodopádový) Formulace problému Analýza Programování Testování Užívání.
SQL Lukáš Masopust Historie  Předchůdcem databází byly papírové kartotéky  děrný štítek  1959 konference  1960 – vytvořen jazyk COBOL.
SQL Lukáš Masopust Historie  Předchůdcem databází byly papírové kartotéky  děrný štítek  1959 konference  1960 – vytvořen jazyk COBOL.
UML – několik kritických poznámek
A4M33NMS Návrh a modelování softwarových systémů
Hashovací tabulky v Lua
Adobe Dreamweaver CS4 Ing. Martin Dosedla.
Podniková Informatika Přednáška 2
Tvorba webových aplikací
ČVUT Praha, Fakulta elektrotechnická Diplomová práce Informační systém házenkářského turnaje Petr Plodík.
ONTOLOGIE a KONCEPTUÁLNÍ MODELOVÁNÍ (stručný úvod)
13AMP 9. přednáška Ing. Martin Molhanec, CSc.. Co jsme se naučili naposled ADA ADA Java Java.
Softwareová architektura
PHP – Základy programování
ActionScript Moderní počítačové aplikace. Charakteristika Je odvozen od JavaScriptu Integruje do Flashe interaktivní ovládání Umožňuje vytvořit přehledné.
METODOLOGIE ORIENTOVANÉ NA TVORBU WEBOVÝCH SÍDEL Ing. Martin Molhanec, CSc.
OBJEKTOVÉ METODOLOGIE – JEJICH UŽITÍ A VÝKLAD Ing. Martin Molhanec, CSc.
SQL PVA Jan Hora. SQL „graficky“ Grafický vs. pravý SQL SELECT ORDED BY WHERE.
STEP/EXPRESS - Objektově orientovaný ISO standard pro výměnu výrobních dat a ještě o kousek víc! Ing. Martin Molhanec, CSc.
Unifikovaná architektura databáze Katsiaryna Chernik.
Tvorba webových sídel jako inženýrský úkol Ing. Martin Molhanec, CSc České vysoké učení technické.
Dokumentace objektů a zveřejnění funkcí
Návrh a tvorba WWW Přednáška 5 Úvod do jazyka PHP.
METODOLOGIE ORIENTOVANÉ NA TVORBU WEBOVÝCH SÍDEL 13DFA Ing. Martin Molhanec, CSc. 11. přednáška.
Úvod do JavaScriptu JavaScript je p JavaScript je programovací jazyk, který se používá na webových stránkách. JavaScript je typu KLIENT - KLIENT To znamená,
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA STROJNÍ ÚSTAV PŘÍSTROJOVÉ A ŘÍDICÍ TECHNIKY ODBOR AUTOMATICKÉHO ŘÍZENÍ A INŽENÝRSKÉ INFORMATIKY Aplikace objektově.
uložené procedury (stored procedures) triggery, sekvence, pohledy, funkce, parametrické dotazy (prepared statements) komplexní agregace a SQL dotazy jiné.
METODOLOGIE ORIENTOVANÉ NA TVORBU WEBOVÝCH SÍDEL Ing. Martin Molhanec, CSc.
2 UDÁLOSTI ONMOUSEOVER, ONMOUSEOUT Odkaz Událost je část kódu vyvolana za určité (uživatelem vyvolané) situace (kliknutí myší, přejetím kurzorem myši,
Databázové modelování
Databázové modelování
Object-Oriented Hypermedia Design Model Ing. Martin Molhanec, CSc. České vysoké učení technické Fakulta elektrotechnická Katedra elektrotechnologie Česká.
Jak vytvořit webovou stránku HTML Je základ každé webové stránky. Naučit se jej není složité a můžete říct „tento web jsem udělal/a já“
Úvod do PHP IZI 228.
123.
© Doc. Miniberger, BIVŠ UML modelování Webové služby představují sadu standardů umožňující komunikaci aplikací bez ohledu na platformu, na které jsou provozovány.
Foreign key mapping Jakub Chalupa Naim Ashhab ČVUT FEL
Programová rozšíření funkcionality tvorby popisů v ArcGIS Ivan MATĚJČEK UP v Olomouci Katedra geoinformatiky Olomouc 2008.
Aplikační počítačové prostředky X15APP MATLAB cvičení 4
PHP Programy pro tvorbu WWW stránek - 01
David Osička OSI011 UML – přehled, notace VŠB - Technická univerzita Ostrava Fakulta elektrotechniky a Informatiky Katedra Informatiky.
Informační systém podniku
Informační systém podniku Tomáš Vaníček Stavební fakulta ČVUT Thákurova 7, Praha Dejvice, B407
Computer visualization of relational database in www environment Radek Horáček Supervisor: ing. J. Blažej,Phd. Bachelor Thesis, Department of Physical.
JavaScript úvod. Jazyky webového vývojáře Dynamická stránka  aktivně mění svůj obsah v reakci na činnost uživatele  zpracování na straně serveru (PHP,
WEBOVÝ PORTÁL O POČÍTAČOVÝCH HRÁCH ROMAN POSPĚCH.
Dynamická webová aplikace Autor:Ondřej Soukup Třída:I3.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_166.ANJ.12 Formal and informal letters - Elementary.
INTEGRATED RESCUE SYSTEM Střední průmyslová škola Hranice Mgr. Radka Vorlová 02_Integrated Rescue System CZ.1.07/1.5.00/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: B2 – Verbs – Computers Číslo vzdělávacího materiálu: ICT12-19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_171.ANJ.12 Základy telefonování v angličtině.
YOUR LOGO C# Entity Framework. YOUR LOGO  Entity framework nám poskytuje: -Vytváří objektový model na základě databázového schématu -Mapuje tabulky,
Obsah a úvod do předmětu: Počítačová podpora řízení
Programovací jazyk JavaScript
Dotazovací jazyk SQL - III
Programovací jazyk JavaScript
Internetové publikování Dynamické HTML
Humanitární aplikace informatiky
Databázové systémy a SQL
Vytvoření IS pro správu místností v prostředí WWW
Další příkazy a konstrukce
Jméno autora: Mgr. Jiří Kala Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Analýza informačního systému
Účetní schémata MS Dynamics NAV RTC-základy
Transkript prezentace:

Metodologie OOHDM, jazyk Lua a tvorba webových aplikací To insert your company logo on this slide From the Insert Menu Select “Picture” Locate your logo file Click OK To resize the logo Click anywhere inside the logo. The boxes that appear outside the logo are known as “resize handles.” Use these to resize the object. If you hold down the shift key before using the resize handles, you will maintain the proportions of the object you wish to resize. Metodologie OOHDM, jazyk Lua a tvorba webových aplikací Martin Molhanec ČVUT-FEL, K-313

Úvod Tvorba webových sídel jako inženýrský úkol - Tvorba software 2001 The Object-Oriented Hypermedia Design Model (OOHDM) - Objekty 2001

Lua Vyvinut na universitě PUC-Rio v Brasilii Skriptovací jazyk Embadded jazyk Object oriented jazyk Mnoho aplikací Aktivní rozvoj Přeložen pro mnoho platforem Free včetně zdrojových textů

Lua – datové typy Number String Function – podobně jako Javascript Nil Userdata – pro komunikaci např. s C++ Table – asociativní (objekty)

Lua – navratové hodnoty Function Pokus (par1, par2) Local Nasobeno = par1 * par2 Local Deleno = par1 / par2 Return Nasobeno, Deleno End   X, Y = Pokus(20, 2)

Lua - pole Pole = {} Pole[”barva”] = ”zelena” X = pole.barva Y = pole[”barva”] Jine_pole = {barva = ”modra”}

Lua - objekty Zam1 = zamestnanec { parent = osoba{ RC=123456789, Vek=30, Jmeno=”John Novak” }, Telefon = 123456, Mistnost = ”450/B3” }

CGILua Aplikace jazyku Lua určená pro psaní CGI skriptů Koncovka souborů .lua Lua scripts HTML templates

CGILua cgilua.htmlheader() write('<html>') if cgi.language == 'english' then      greeting = 'Hello World!'   elseif cgi.language == 'portuguese' then      greeting = 'Olá Mundo!'   else      greeting = '[unknown language]'   end       write('<head></head><body>')   write('<b>'..greeting..'</b>')   write('</body></html>')  

HTML templates Expression fields Good Morning, <b>$|firstname|$</b> <input type="text" name="cor" value="$|cgi.cor|$">  <a href= "$|cgilua.mkurl("ajuda.html", cgi )|$" >Ajuda</a>  

HTML templates Code fields <!--$$ function SubscriptionCharge() dofile( 'charges.lua') return value_subscription end $$--> <b>The value of the Subscription: $|SubscriptionCharge()|$ </b>

HTML templates Loop and If directives <table border=1><tr> <!--$$ LOOP start='i=1', test='i<10', action='i=i+1‚ $$--> <td>$|i|$</td> <!--$$ ENDLOOP $$--> </tr></table>

OOHDM 1. Konceptuální modelování (Conceptual Modeling) 2. Návrh navigace (Navigational Design) 3. Návrh abstraktního rozhraní (Abstract Interface Design) 4. Implementace (Implementation)

OOHDM konceptuální model

OOHDM konceptuální model

OOHDM schéma navigačních tříd

OOHDM schéma navigačních kontextů

OOHDM Abstract Interface Design Způsob, jak jsou jednotlivé prvky rozhraní strukturovány pomocí agregace a hierarchie Způsob, jak jsou staticky spojeny s navigačními objekty. V OOHDM se zde využívají tzv. Configuration Diagrams Jak se chovají na vnější události, například klik nebo dvojklik myší, atp. V OOHDM se využívají tzv. ADV-Charts nebo Petri-Net like notation

OOHDM Implementace Mapování informačních položek Implementace kontextu Jsou uloženy v databázi (OOER) Implementace kontextu Přenos stavové informace (cookies) Implementace rozhraní Dynamické stránky (ASP, PHP, JSP) OOHDM-Web (based on CGILua)

OOHDM-Web OOHDM analýza CGILua – skriptovací nástroj pro vytváření dynamických stránek Lua – jazyk skriptů

databázové tabulky odpovídají konceptuálnímu diagramu

databázové tabulky odpovídají diagramu kontextů 6 tabulek popisujících všechny kontexty Tabulka kontext Název, typ – kontextu 5 tabulek pro jednotlivé kontexty

Tabulka kontext

OOHDM-Web knihovna funkcí Index {context = ”build_alpha”, anchor = ”building_name”, function = ’Horizontal_Tab( col = 6, par_table = ”align-center cellspacing = 12”, par_cell = ”<center>” )’ }

OOHDM-Web

OOHDM-Web

OOHDM-Web

Závěr Praktické využití metodologie pro návrh webových sídel Navržena kompletní cesta od analýzy až po implementaci Jen tak dál !

Ing. Martin Molhanec, CSc. České vysoké učení technické Fakulta elektrotechnická Katedra elektrotechnologie Technická 2 166 27 PRAHA 6, Dejvice Česká republika mailto: molhanec@fel.cvut.cz phone: ++420 (2) 2435 2118 http://martin.feld.cvut.cz/~mmm http://k313.feld.cvut.cz