Brief Introduction into Labour Migration into Czech Republic Mgr. Pavel Čižinský Multikulturní centrum Praha
3 main groups of foreigners in Czech Republic: (according to residence status ) Altogether foreigners: 1. Permanent residence: (Ukraine: , Vietnam: , Slovakia: ) 2. EU-citizens: (Slovakia , Germany: , Poland: 8.000, Bulgaria 4.600, Romania: 3.120, Spain: 619, UK: 3.743) 3. Third country nationals without permanent residence: (Ukraine: , Vietnam: , Russia: , USA: 3.900, Moldova: 3.600, Kazachstan: 3.000, Mongolia: 2.300, China: 2.000, Belarus: 1.700, Korea: 1.300, Japan: 1.200, Turkey: 892)
Trend in the number of foreigners by type of residence
Most frequent nationalities of Foreigners living in Czech Republic (2012) Slovakia: (Immigration statistics), employed persons on Ukraine: Vietnam: Russia: Poland: Germany: Bulgaria: USA: Moldova: China: Romania: Mongolia: UK: Kazachstan: 4.900
Most frequent nationalities Slovensko: (Cizinecká statistika), zaměstnaných k Ukrajina: Vietnam: Rusko: Polsko: Německo: Bulharsko: USA: Moldávie: Čína: Rumunsko: Mongolsko: UK: Kazachstan:4.900
MILESTONES OF IMMIGRATION LEGISLATION 1992: End of Czechoslovakia 1999/2000: new Asylum and Alien Law and end of visa-free relations with post-soviet countries 2004: EU-enlargement 2006: implementation of important EU-directives 2007: Schengen – enlargement 2009: economic crisis 2010: Ministry of Interior´s takeover 2012: stricter controles of illegal work
Decline of numbers of foreign nationals (without permament residence): UkraineVietnamRussiaMoldovaMongoliaUSA 05/ / / / trvalé pobyty
Decline of numbers of foreign nationals (without permament residence )
Foreigners on Czech labour market (development in ) datumWork PermitsThird country nationals not needing work permit EU-citizensBusiness licenses , of them Slovaks : cooperatives agencies , of them Slovaks , of them Slovaks , of them Slovaks , of them Slovaks , of them Slovaks
Foreigners on Czech Labour Market datumPočet pracovních povolení Cizinci – zaměstnanci nepotřebující pracovní povolení Cizinci z EUŽivnosti , z toho Slováků : družstva agentury , z toho Slováků , z toho Slováků z toho Slováků SLOVAKU , Slováků
Foreigners - businessmen Altogether in Czech Republic by the end of 2010: businessmen, foreigners: ) The percentage of foreigners among all businessmen - 4%), which is more or less the same as the procentage of foreigners in the population Vietnamese: businessmen (58%) Avarage in Czech population: 20%
% Share of entrepreneurs (sorted by nationalities) Source: CZU, RZP, 2011
Foreigners - businessmen More businessmen also among EU-citizens: between 2008 a 2009 rose the number of businessmen among EU-citizens of 6,9%, whereby among third country nationals of 15,5%.
Foreigners - businessmen Between 2007 to 2010 increase from to (the start of the increasing already before the crisis) Zdroj: RZP, 2012
Foreigners without stay permit (selected numbers) -In 2008/2009 cca 10% of foreigners criminally prosecuted (955 and 784 person) -In 2009: cost of 1 deportation ,- CZK -Number of issued decisions on administrative expulsion: 2007: 4.629, 2008: 2.909, 2009: 3.064, 2010: 2.507, 2011: Number of deportation that are carried out: 2007: 245, 2008: 337, 2009: 624, 2010:727, 2011: 326 -Accomodation capacity of detention centres of Ministry of Interior: ( ): 434 -Imprisoned in detention centres in 2011: 375 foreigners
Work accidents fall of a house in Soukenická Street in centre of Prague: 3 dead, all foreigners (1 Ukrainian, 2 Bulgarians) In 2010: 32% of deadly accident in construction industry concerned foreigners ( In 2009: 29 deadly accidents in construction, of these 9 affected foreigners ( In 2004: Ukrainians endangered 3 times more with work accidents, compared with Czechs
The so called New system of economic migration Migrace do České republiky za účelem ekonomických aktivit má být řízena primárně potřebami České republiky. Rozhodování o rozsahu a složení imigračních toků je plně v kompetenci vlády České republiky a odpovědných orgánů státní správy. Rozsah a struktura migrace za účelem ekonomických aktivit mají být odvozeny od potřeb české ekonomiky a integračních možností. Rozsah a struktura migrace za účelem ekonomických aktivit mají být flexibilně upravitelné, tak aby bylo možné reagovat rychle na měnící se ekonomickou realitu. Při migraci za účelem ekonomických aktivit mají být využívány jak možnosti cirkulární migrace, tak trvalé přesídlení. Tato zásada byla Ministerstvem vnitra ČR původně navržena ve znění: „Při migraci za účelem ekonomických aktivit mají být preferovány možnosti cirkulární migrace před trvalým přesídlením.“ Nástroje řízené migrace mají být řešeny ve spolupráci se zeměmi původu. Aktivity v oblasti řízené migrace musí mít zajištěnu efektivní návratovou složku, tak aby byl návrat do země původu v případě nutnosti účinně vymahatelný. Aktivity v oblasti řízené migrace dlouhodobého či trvalého charakteru musí mít zajištěnu efektivní integrační složku. Aktivity v oblasti migrace musí mít zajištěnu spoluzodpovědnost právnických i fyzických osob, které na přijetí do České republiky participují, či v jejichž zájmu vstup a pobyt na území České republiky je. V souvislosti s možností usídlení na území České republiky by měla být preferována migrace kvalifikovaných a vysoce kvalifikovaných migrantů. Migrace nízko kvalifikovaných migrantů by měla být primárně založena na principu dočasné migrace a se zajištěním vyšší úrovně asistence ze strany státu. Zdroje ekonomické migrace do České republiky by měly být diverzifikovány.
Thank you for your attention