Barvy z fyzikálního a psychologického hlediska Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013
„EU peníze středním školám“ Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiálu Barvy Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_25_1 Jméno autora Mgr. Antonín Grafnetter Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Druhy barev z různých hledisek Hledisko fyzikální Hledisko psychologické Hledisko chemického složení
Hledisko fyzikální vysvětluje a rozděluje barvy podle toho, jak vznikají v přírodě
Barvy vznikají lomem světla
Barvy základní – primární Tyto barvy nemůžeme namíchat z jiných Červená Modrá Žlutá
Jejich mícháním získáme:
Z modré a červené: Fialovou + =
Ze žluté a modré: Zelenou + =
Z červené a žluté Oranžovou + =
A vzniknou:
Barvy podvojné – sekundární Namícháme je ze základních Oranžová Fialová Zelená
Vzniká barevný kruh Základní (primární) Podvojné (sekundární)
Hledisko psychologické vysvětluje a rozděluje barvy podle toho, jak působí na naši náladu, temperament, jaká je do nich vkládána symbolika
Teplé V barevné typologii typ jarní a letní
Studené V barevné typologii typ podzimní a zimní
Takové typologie se dá použít v kosmetice, oblékání, účesech a podobně
Lomené bělobou Vznikají pastelové odstíny těchto barev
Pastelové barvy Jsou příjemné na pohled Působí uklidňujícím dojmem Dobře spolu ladí Hodí se pro dětské vybavení Do škol, dětských hřišť, nemocnic
Klíčová slova Primární barvy Sekundární barvy Lom světla Barvy lomené, pastelové Barvy teplé Barvy studené
Zdroje: Vlastní archiv