Udržitelnost v dopravě jako součást hodnocení MA21

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Advertisements

Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Konference Dobrovolnictví v obci – jak na to? Soběslav, října 2013 Akce je součástí projektu NSZM ČR „Dobrovolnictví a veřejná služba v obci -
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Urban Planning OfficeCity of Dresden Cyklistická doprava v Drážďanech 1. zasedání měst Uherskohradišťské charty Jihlava
MANAGEMENT MOBILITY Jiří Galatík CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Ing. arch. Marie Petrová Jarní škola NSZM ČR - Litoměřice, Hodnocení MA21 Ing. arch. Marie Petrová Jarní škola NSZM ČR - Litoměřice,
Místní Agenda 21 podpora místní udržitelnosti Ing. arch. Marie Petrová Praha, 23. března 2012.
Integrované plány rozvoje města Ústí nad Labem Ing. Zdeněk Výborný MEPCO, s.r.o. Mezinárodní poradenské centrum obcí Thákurova Praha.
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce Ing. Petra Murycová, oddělení Evropské unie, MPSV.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
lenové NSZM ČR: Členové Služby pro členy NSZM ČR  Semináře a školení pro koordinátory PZM a MA21 Boskovice, říjen 2004 Chrudim, červenec 2004.
Zdravý kraj Vysočina a MA 21
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Euro Net. Projekt Euro Net OP PCS SK-CZ 2007 – 2013 je spolufinancován z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF)
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Místní Agenda 21 v ČR Ing. arch. Marie Petrová Výbor pro udržitelné municipality RVUR Praha, 16. prosince 2014.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
© NSZM ČR1 Národní síť Zdravých měst ČR Mezinárodně certifikovaná asociace měst, obcí a regionů - realizátorů místní Agendy 21 a Projektu Zdravé město.
SUMP - Plány udržitelné městské mobility Ministerstvo dopravy , Žďár nad Sázavou.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
Místní Agenda 21 v České republice a zahraničí Ing. arch. Marie Petrová Praha, 28. února 2012.
MA-G 21 Konference pro podnikatelský sektor Náměšť nad Oslavou 15. října 2012 Petr Holý.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
© NSZM ČR Národní síť Zdravých měst ČR Setkání Zdravých měst a realizátorů MA21 v Kraji Vysočina Jihlava, 12. ledna 2015.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Ing. Aleš Průša. Co bylo na počátku ? Primárně je nutné předcházet protiprávním jednáním ve městě, obci Společná odpovědnost samosprávy a PČR za oblast.
Místní Agenda 21 MŽP a PS MA21 RVUR Ing.arch. Marie Petrová PS URROU,
Regionální operační program NUTS II Severovýchod Informační seminář pro Seminář Greenway Jizera , Mladá Boleslav.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Výroční zprávy Rady vlády pro udržitelný rozvoj 7. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území RVUR 31. březen 2010.
Místní Agenda hodnocení místní udržitelnosti v ČR a evropský kontext Ing. arch. Marie Petrová PS URROU, 11. prosince 2013.
Projekt Jihlava Zdravé město.  město Jihlava je členem Národní sítě Zdravých měst ČR od června 2007  politikem zodpovědným za PZM a MA21 je náměstkyně.
Podpora kvality ve výzvách Analýza výsledků proběhlých výzev
Chytrý Jihomoravský kraj ?
5 POTŘEBNÝCH SOUČÁSTÍ místní Agendy 21
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
PODPORA BEZPEČNÉ A EKOLOGICKÉ DOPRAVY
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

Udržitelnost v dopravě jako součást hodnocení MA21 Konference Doprava, zdraví a životní prostředí, 31. 10. – 2. 11. 2012 Udržitelnost v dopravě jako součást hodnocení MA21 Ing. Jiří Jedlička, Mgr. Ivo Dostál Příspěvek vznikl v rámci projektu: COST TU0902 „Sustainable development of transport in urban areas“, financovaného MŠMT NSZM ČR - „A-test“, podpořeného z Revolvingového fondu MŽP.

Obsah Úvod - problematika MA21 Kritéria a hodnocení procesu MA21 v ČR Konference Doprava, zdraví a životní prostředí, 31. 10. – 2. 11. 2012 Obsah Úvod - problematika MA21 Kritéria a hodnocení procesu MA21 v ČR Udržitelná doprava v hodnocení pokročilých MA21 Pilotní testování metodiky v konkrétní municipalitě Závěr

Konference Doprava, zdraví a životní prostředí, 31. 10. – 2. 11. 2012 Problematika MA21 Agenda 21 - summitu OSN v Rio de Janeiro v roce 1992, Charta měst směřujících k udržitelnému rozvoji (tzv. Aalborgská charta z r. 1994), globální strategický a akční plán světového společenství, který stanovuje konkrétní kroky směrem k udržitelnému rozvoji kvalitní správa věcí veřejných, musí být otevřená, transparentní a odpovědná veřejnosti, efektivní, umožňující účast veřejnosti na rozhodování a plánování a založená na partnerské spolupráci s ostatními společenskými sektory a respektující odborný pohled na věc 2006 zařadilo ministerstvo vnitra MA 21 mezi oficiální metody zvyšování kvality ve veřejné správě .  

Kritéria a hodnocení procesu MA21 v ČR Konference Doprava, zdraví a životní prostředí, 31. 10. – 2. 11. 2012 Kritéria a hodnocení procesu MA21 v ČR součástí jakýchkoliv strategických plánů je i jejich hodnocení, Pracovní skupina pro místní Agendu 21 při Radě vlády pro udržitelný rozvoj („PS MA21“) garantuje pravidelné posuzování kvality a stanovuje zásady, podle kterých probíhá pravidelné hodnocení Kritéria pro hodnocení MA21, jejichž plnění umožňuje zařazení jednotlivých municipalit do čtyř základních kategorií „A“ (nejvyšší) – „D“ (nejnižší). Vzhledem k rozdílnosti nároků kladených na kvalitní realizaci udržitelného rozvoje v různých typech obcí, jsou také kritéria pro hodnocení MA21 diferenciována pro různé typy subjektů – celkem 152

Kritéria a hodnocení procesu MA21 v ČR Konference Doprava, zdraví a životní prostředí, 31. 10. – 2. 11. 2012 Kritéria a hodnocení procesu MA21 v ČR 1. Malá obec - obce s počtem obyvatel do 2 000; 2. Obec - základní územní samosprávné společenství občanů; tvoří územní celek, který je vymezen hranicí území obce (dle § 1 Zákona č. 128/2000 Sb. o obcích) 3. Statutární město s městskými obvody nebo městskými částmi - statutární města se mohou registrovat jako celek (ve skupině Statutární město s městkými obvody) a současně se do systému MA21 mohou samostatně zapojit i jejich městské části (ve skupině obce).

Kritéria a hodnocení procesu MA21 v ČR Konference Doprava, zdraví a životní prostředí, 31. 10. – 2. 11. 2012 Kritéria a hodnocení procesu MA21 v ČR 4. Mikroregion - Sdružení několika obcí za účelem dosažení společného cíle. Typickým rysem takového svazku je vznik z vlastní iniciativy směrem ze zdola. 5. Kraj - Vyšší územní samosprávné celky (územní společenství občanů, veřejnoprávní korporace), které ustanovuje ústavní zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků. 6. Ostatní - Spřátelené organizace, soukromé, nevládní, neziskové organizace a firmy, které chtějí být registrované v databázi MA21

Kritéria a hodnocení procesu MA21 v ČR Konference Doprava, zdraví a životní prostředí, 31. 10. – 2. 11. 2012 Kritéria a hodnocení procesu MA21 v ČR Podrobný audit dané municipality se týká celkem 10 tématických oblastí udržitelného rozvoje. Tato témata vycházejí z mezinárodních Aalborgských závazků a patří mezi ně: Správa věcí veřejných a územní rozvoj Životní prostředí Udržitelná spotřeba a výroba Doprava Zdraví obyvatel Místní ekonomika a podnikání Vzdělávání a výchova Kultura a místní tradice Sociální prostředí Globální odpovědnost

Kritéria a hodnocení procesu MA21 v ČR Konference Doprava, zdraví a životní prostředí, 31. 10. – 2. 11. 2012 Kritéria a hodnocení procesu MA21 v ČR Cílem systému hodnocení je vytvoření standardizovaného postupu hodnocení udržitelného rozvoje na místní/regionální úrovni, který umožní dlouhodobě sledovat a porovnávat kvalitu rozvoje municipalit z komplexního pohledu i v dílčích oblastech. Hlavní principy hodnocení pokročilých kategorií MA21 jsou: Posuzování stavu a trendu v rámci jednotlivých témat UR. Uchazeč (municipalita) předkládá Audit UR shrnující důkazy kvality UR, které procházejí odbornou oponenturou. Standardními důkazy jsou tzv. klíčové a doplňkové indikátory dané metodikou. Jako klíčové nejsou využívány indikátory a postupy, které jsou nedostupné z otevřených zdrojů a jejichž účelové zjišťování by bylo finančně příliš náročné. Metodika nestanovuje konkrétní cílové (či mezní) hodnoty pro jednotlivé indikátory, hodnocení bere v úvahu širší kontext (místní podmínky a situaci ve srovnatelných municipalitách), přičemž za jeho odbornou věrohodnost je zodpovědný jmenovaný oponentní expert. V dlouhodobém výhledu se náročnost podmínek pro udělení kategorie A zvyšuje v závislosti na šíření standardů dobré praxe a zlepšování stavu v jednotlivých tématech UR ve srovnatelných municipalitách a regionech v ČR

Kritéria a hodnocení procesu MA21 v ČR Konference Doprava, zdraví a životní prostředí, 31. 10. – 2. 11. 2012 Kritéria a hodnocení procesu MA21 v ČR Typ municipality Kategorie B C D Zájemci Malá obec - 2 7 46 Obec 5 29 22 28 Statutární město 1 Mikroregion 9 Kraj 4 Celkem 6 30 87 Kategorie „A“ - není prozatím zařazena žádná z municipalit, Kategorie „B“ - Chrudim, Litoměřice, Vsetín, Kopřivnice, Praha-Libuš a u mikroregionu Drahanská vrchovina, (Prostějov)

Udržitelná doprava v hodnocení pokročilých MA21 Konference Doprava, zdraví a životní prostředí, 31. 10. – 2. 11. 2012 Udržitelná doprava v hodnocení pokročilých MA21 Téma „Doprava“ - 5 dílčích oblastí, sada návodných otázek, soubor doporučených indikátorů. Dílčí oblast - 1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) /infrastruktura/ Návodné otázky Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty, infrastruktury pro hendikepované spoluobčany, + dopravní značení cyklotras)? Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek)? Podíl nízkopodlažních vozidel ve veřejné dopravě , Bezbariérovost komunikací, Vybavenost cyklistickými komunikacemi, Vybavenost veřejných budov infrastrukturou pro cyklisty.

Udržitelná doprava v hodnocení pokročilých MA21 Konference Doprava, zdraví a životní prostředí, 31. 10. – 2. 11. 2012 Udržitelná doprava v hodnocení pokročilých MA21 Dílčí oblast - 2 Snižování nutnosti používat individuální automobilovou dopravu a podpora alternativních druhů dopravy Návodné otázky Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, cyklostezky a cyklotrasy, infrastruktury pro pěší, infrastruktury pro tělesně hendikepované, atd.)? Jak je řešena MHD na území města (vytvoření – zachování vazeb na jednotlivé druhy dopravy (terminály, přestupní uzly), zajištění potřeb občanů (doprava do škol, doprava do zaměstnání)? Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? Jaké jsou využívány Integrované plány dopravy? Přeprava cestujících ve veřejné dopravě, Dostupnost spojení veřejnou dopravou, Příprava a realizace komplexního plánu mobility, či obdobného strategického dokumentu, Zavedený systém regulace parkování a dopravy .

Udržitelná doprava v hodnocení pokročilých MA21 Konference Doprava, zdraví a životní prostředí, 31. 10. – 2. 11. 2012 Udržitelná doprava v hodnocení pokročilých MA21 Dílčí oblast - 3 Nízkoemisní vozidla Návodné otázky Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? Jaký je podíl takových vozů v majetku města nebo organizacích jím zřízených? Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina CNG apod.)? Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město? Podíl výkonů vozidel EEV na celkovém objemu objednávaných výkonů v rámci MHD a ostatní dopravní obslužnosti, Podíl výkonů vozidel EEV na celkovém množství dopravního výkonu vozidel v majetku města a jím zřízených organizací .

Udržitelná doprava v hodnocení pokročilých MA21 Konference Doprava, zdraví a životní prostředí, 31. 10. – 2. 11. 2012 Udržitelná doprava v hodnocení pokročilých MA21 Dílčí oblast - 4 Bezpečnost silničního provozu Návodné otázky Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? Podíl žáků I. stupně ZŠ zapojených do preventivních programů bezpečnosti dopravy, Odstranění krizových nehodových míst, Nehodovost v silniční dopravě .

Udržitelná doprava v hodnocení pokročilých MA21 Konference Doprava, zdraví a životní prostředí, 31. 10. – 2. 11. 2012 Udržitelná doprava v hodnocení pokročilých MA21 Dílčí oblast - 5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel Návodné otázky Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? Vyhodnocuje město zatížení životního prostředí dopravou? Strategický plán dopravy včetně vyhodnocení vlivu na ŽP, Realizace opatření ke snížení zátěže z dopravy ve vazbě na strategické dokumenty obce.

Pilotní testování metodiky v konkrétní municipalitě Konference Doprava, zdraví a životní prostředí, 31. 10. – 2. 11. 2012 Pilotní testování metodiky v konkrétní municipalitě Municipalita zpracuje sebehodnocení Expert vytvoří „hodnotící formulář“ formálního posouzení auditu (komentář k přehlednosti a srozumitelnosti odpovědí, ke kompletnosti auditu a k úrovni práce s doporučenými indikátory) expertní výroky ke stavu v jednotlivých oblastech (pomocí známky v rozmezí -2 pro velmi špatný stav řešení dané problematiky až po známku +2 pro vynikající výsledky) SWOT analýzou sada doporučení

Pilotní testování metodiky v konkrétní municipalitě Konference Doprava, zdraví a životní prostředí, 31. 10. – 2. 11. 2012 Pilotní testování metodiky v konkrétní municipalitě Oblast 4.1 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy 4.1.1. Podíl nízkopodlažních vozidel ve veřejné dopravě. Popis dosavadního vývoje a aktuálního stavu Od 1. 9. 2011 jsou autobusy plně nízkopodlažní, bezbariérové, splňují normu Euro 5, jsou všechny nové, připraveny i na komunikaci mezi autobusy a zastávkami. Uvažováno s elektronickými info panely na významnějších zastávkách.   Výsledky ECI A3 http://www.chrudim.eu/public/File/ECI_Chrudim_%20A.3.pdf http://www.chrudim.eu/cs/download/zdrave-mesto/vysledky_a1_a3_cr_2010.pdf Indikátory Společný evropský indikátor A3 Podíl bezbariérovosti autobusů – 100 % Podíl nízkoemisních vozidel – 100 % Počet linek MHD je 6. V roce 2009 ujeté km je 236 000 km. V roce 2010 ujeté km v MHD je 241 000 km. Počet přepravených cestující 2009 – 570 000, rok 2010 – 568 000. Částka na MHD, rok 2009 – 5 020 000,- Kč, rok 2010 – 5 300 000,-Kč. Hodnotící výrok experta a doplňující informace Postupně se zlepšující. Nově budou všechny autobusy nízkopodlažní a nízkoemisní.

Konference Doprava, zdraví a životní prostředí, 31. 10. – 2. 11. 2012 Závěr Proces hodnocení MA21 by měl napomoci systematizaci sledování stavu a vývoje udržitelného rozvoje na místní úrovni v podmínkách ČR. Obce, regiony, případně další uchazeči, kteří získají kategorii A MA21, mají být srovnatelné s kvalitními obcemi či regiony v zahraničí z pohledu udržitelného rozvoje. Předkládaná metodika je doposud asi nejpodrobněji zpracovaným dokumentem pro hodnocení udržitelného rozvoje municipalit. Primárním cílem bylo nastavit jasnou metodiku pro hodnocení větších obcí, přičemž se v následujícím období předpokládá její aktualizace Dalším námětem pro zlepšení metodiky je pak její modifikace pro kategorii malých obcí do 2000 obyvatel, neboť zpracování takto rozsáhlého auditu bude pravděpodobně nad jejich personální a finanční možnosti.

Děkuji vám za pozornost! Kontaktní informace: Ing. Jiří Jedlička Email: jiri.jedlicka@cdv.cz Mobil: +420 721 22 9942 Telefon: +420 549 429 301 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, 636 00 Brno www.cdv.cz