Systémy rozšíření GNSS na palubě letadla.  Rozšíření GNSS jsou způsoby zlepšení a zpřesnění navigačních schopností GNSS, za použití dodatečných informací,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Zpracování dokladů ve firmě ClassFin při outsourcingu účetnictví Po odeslání daňových dokladů v digitální podobě od klienta do firmy Classfin dojde neprodleně.
Advertisements

 Spolupráce s firmou zabývající se ochranami generátorů.  Doložení přesnosti dodávaných systémů zákazníkům.  Podklady pro získání statutu akreditované.
G lobal P ositioning S ystem © Peter H. Dana 9/22/98.
Autor: Boleslav Staněk H2IGE1. -Síť splňující konkrétní konfigurační a kvalitativní požadavky daného inženýrského či jiného projektu. -Důvody vzniku účelové.
Hodnocení způsobilosti měřících systémů
Způsoby přesné družicové navigace
Technologie pro CI. Od technologií pro CI vyžadujeme především funkce vyhledávání v rozsáhlých databázích na základě libovolných dotazů, propojování a.
Jak funguje GPS VY_32_INOVACE_GPS_BU_02 Sada: GPS ve výuce
1 Audit software Petr SLOUP Cíl Cílem auditu je sestavit přehled a základní popis používaného software (aplikací)
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Kvantové počítače Foton se může nacházet „současně na více místech“ (s různou pravděpodobností). Nemá deterministicky určenou polohu. To dává šanci elementární.
Augmented reality applications in embedded navigation devices Semestrální práce Martin Jaroš.
Implementace PBN v ČR Tomáš Duka ŘLP ČR s.p..
GPS.
PŘEDNÁŠKA 0. Jiří Šebesta MRAR – Radiolokační a radionavigační systémy
Satelitní navigační systémy a ionosféra.
GPS.
Korekční signály pro GPS přijímače Trimble AgGPS
Inerciální měřící systémy
, Brno Připravil: Ing. Jaromír Landa LIDAR.
 Podle slovníku odborných názvů se jedná o hromadění či nahromadění, což je samozřejmě pravda i v tomto případě  Při pojmu akumulace tedy máme na mysli.
ROZPOČTY REŽIJNÍCH NÁKLADŮ
Potenciál zařízení Black Box pro posouzení dopravních nehod
GPS – Global Positioning System
Dokumentace informačního systému
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
DATABÁZOVÉ SYSTÉMY. 2 DATABÁZOVÝ SYSTÉM SYSTÉM ŘÍZENÍ BÁZE DAT (SŘBD) PROGRAM KTERÝ ORGANIZUJE A UDRŽUJE NASHROMÁŽDĚNÉ INFORMACE DATABÁZOVÁ APLIKACE PROGRAM.
servis v postřikové technice. NAVIGACE G lobal P ositioning S ystem.
Ing. Jiří Fejfar, Ph.D. GNSS Globální navigační satelitní systémy.
PŘEDNÁŠKA 12 MRAR – Radiolokační a radionavigační systémy Jiří Šebesta Ústav radioelektroniky FEKT VUT v Brně
Navigační systém GPS GPS - Global Positioning System (úplný název je GPS Navstar) je satelitní navigační systém. Tento systém byl původně vybudovaný americkou.
Datová fúze satelitní navigace a kompasu
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Navigační systémy pro určení polohy na Zemi
Komunikace MOS s externími informačními systémy Lucie Steinocherová Vedoucí práce: Ing. Václav Novák, CSc.
Approach Procedure with Vertical guidance
EKO/GISO – GPS. 2 The Global Positioning System (GPS) navigační systém pro určení polohy kdekoliv na zemském povrchu, bez ohledu na počasí a na dobu měření.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Výrok „Vypadá to, že jsme narazili na hranici toho, čeho je možné dosáhnout s počítačovými technologiemi. Člověk by si ale měl dávat pozor na takováto.
Řešitel: Fialík Ondřej Vedoucí práce: Ing. Stankovič Jan Ph.D.
Sběr veličin ve vozidlech Škoda Interní seminář AS V.Kafka
Globální družicové polohové systémy Galileo a GLONASS
Pavel Středa 1.ME. -GPS je družicový navigační systém -Systém NAVSTAR GPS.
Mgr. Michal Rakowski Zapojení geocachingu do výuky na škole.
ZÁKLADY NAVIGACE.
Pedagogická přednáška pro habilitační řízení
Mikroprocesor.
Princip určování polohy pomocí satelitu
Troubleshooting Hledání příčin poruch Metody pro určení proč něco nepracuje správně, nebo neposkytuje očekávané výsledky.
Didaktické testy II Psychometrická analýza úloh a testů podle klasické teorie testování Martin Chvál Brno,
Detekce a odstraňování chyb Vývoj informačních systémů.
Satelitní měření polohy
Globální polohovací systémy Global Position Systém (GPS)
1 Martin Vojnar Bibliografie jako nezbytná součást jednotného vyhledávaní SNK v Martine, 7. listopadu 2011.
Proč s aplikací pracovat?. Aplikace Stopy mé Ekoškoly má jednoduché ovládání a snadno prezentovatelné výstupy. Zábavnější práci s analýzou Kvalitní a.
GIS - geografické informační systémy Jednotlivé části GIS jsou zobrazeny ve vrstvách a z nich se skládá výsledná mapa. …je na počítačích založený informační.
GPS  Navigace nám slouží k orientaci na našich silnicích.
Navigační technologie Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
John von Neumannova koncepce. John von Neumann  Narozen 28. prosince 1903 Budapešť Rakousko-Uhersko  Zemřel 8. února 1957 Spojené státy americké.
Proč pořídit monitoring vozidel ? Víte kde Vám stojí … ?
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Navigační systémy Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel.
Inf Sítě mobilních telefonů a GPS. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Trigonometrie v praxi, aneb Obrázek přejat z: outdoors.com.
Navigační systémy + úkol na konci prezentace
AIRCRAFT BASED AUGMENTATION SYSTEMS
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Úvod do Globálních Navigačních Satelitních Systémů
Přiblížení RNAV(GNSS) do minim LPV
Transkript prezentace:

Systémy rozšíření GNSS na palubě letadla

 Rozšíření GNSS jsou způsoby zlepšení a zpřesnění navigačních schopností GNSS, za použití dodatečných informací, které zakomponujeme do výpočtu  3 základní přístupy: ◦ SBAS (Satellite Based Augmentation System) ◦ GBAS (Ground Based Augmentation System)  WAAS, EGNOS ◦ ABAS (Aircraft Based Augmentation System)

Nav. Systém musí dodávat spolehlivé informace a v případě jejich nedostupnosti musí na tuto skutečnost neprodleně upozornit. Takovému přístupu se říká sledování integrity.  ICAO stanovuje požadavky na nav.systém, RNP, z hlediska: ◦ Integrity – správnost a důvěryhodnost  Kontrola správnosti údajů a včasné upozornění v daných mezích – alert limit, time to alert ◦ Dostupnosti (Availability)  Procenta času, kdy systém správně pracuje ◦ Spojitosti (Continuity)  Schopnost celého systému vykonávat svou funkci bez neplánovaných přerušení po dobu provozu. Pravděpodobnost, že systém bude po celou dobu fáze letu funkční. ◦ Přesnosti (Accuracy)  Stupeň souhlasnosti mezi předpokládanou nebo změřenou pozicí a skutečností

PříčinyChyba Ionosférické efekty ± 5 metr Posunutí orbitů ± 2.5 metr Chyby satelitních hodin ± 2 metr Multipath efekt ± 1 metr Troposférické efekty ± 0.5 metr Nepřesnosti hodin a chyby v zaokrouhlení ± 1 metr

 RAIM - Receiver Autonomous Integrity Monitoring – autonomní sledování integrity přijímačem  Algoritmus vystavuje navigační data testu konsistence.  Potřebuje viditelnost alespoň 5 satelitů  K určení pozice je třeba 4 satelitů, při viditelnosti 5 satelitů vytvoří 5 skupin po 4 a porovná získané pozice.  Pro 6 a více satelitů dokáže chybný satelit identifikovat a vyloučit z výpočtu.

 Dva základní přístupy:  FDI – Fault Detection and Isolation. ◦ Při viditelnosti N satelitů postupuje takto: Provede N výpočtů polohy a pro každý výpočet použije N-1 satelitů. ◦ Pro N=6 to tedy znamená, že vytvoří 6 skupin po 5 satelitech (z 5 satelitů dokáže určit, že je jeden chybný) ◦ Nalezne chybný satelit a vyřadí ho z navigačního výpočtu  FDE – Fault detection and Exclusion ◦ Pracuje se skupinou 6 satelitů. ◦ Při odhalení chyby vybere jinou skupinu 6 satelitů, které projdou kontrolou integrity. Tudíž vyřadí chybný satelit, ale neidentifikuje ho.

 RAIM splňuje RNP pro fáze letu: ◦ Oceanic a En-route  Naopak pro NPA i PA požadavky nesplňuje.

 Aircraft Autonomous Integrity Monitoring ◦ Sledování integrity za pomoci přístrojů na palubě letadla. ◦ Je to nejen systém sledování integrity GNSS, jeho koncept nabízí i přesnější a spolehlivější určení polohy, než ze samotného GNSS  Integrace s palubními přístroji: ◦ Např. Barometr, Přesné hodiny  Již prostá integrace barometru podstatně zvyšuje průměrnou dostupnost autonomního sledování integrity.

 Integrace GPS s dalšími satelitními systémy ◦ GLONAS a GALILEO (s jeho integrací se počítá)  Využití například při špatné viditelnosti nebo geometrii satelitů, nebo v případě znovuzavedení SA  Integrace s INS ◦ INS – např. akcelerometr, gyroskop, používá vstupy z rychloměru, výškoměru atp. ◦ Integrace s inerciálními navigačními systémy se jeví jako velice efektivní a může překlenout nedostatky vlastní každému z těchto systémů – např. nespojitost GNSS a s časem narůstající chybu INS. ◦ GNSS neustále kalibruje INS

 V závislosti na požadavcích užití se používají 3 postupy: ◦ Uncoupled mode (rozpojený mód)  GNSS i INS poskytují nezávislé vyhodnocení polohy, procesor je buď vybere nebo spojí ◦ Loosely coupled mode (volně spojený mód)  INS pomáhá zpřesnit GPS výpočty a je zpětně kalibrován. ◦ Tightly coupled mode (těsně spojený mód)  V integrovaných zařízeních. Do procesoru putují surová data.

 Díky koncepci ABAS je možné znatelnou měrou zvýšit použitelnost GNSS systémů pro letecké aplikace a to nejen monitorováním integrity GNSS, ale také podstatným zpřesněním informací, které jsou hybridní systémy schopny dodávat. Společně s dalšími rozšiřujícími systémy mají potenciál učinit GNSS spolehlivým a přesným navigačním systémem budoucnosti.